Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 12, 8:39

Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
 Utländska personvagnar på svenska spår. 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Vilka tåg med trafik på utlandet har trafikerats med utländska personvagnar?

Kontinentalbanan (Malmö-Trelleborg F-[Berlin]) är väl allom bekant, den fyller 100 om några år, och den har trafikerats med KPEV, DRG och DR-vagnar. Jag har sett bilder på CSD-sovvagnar också, antar att detta är 1990-talet. DR körde väl motorvagnståg ända in på Malmö C ett tag kring 1970?

Stockholm-Berlin har haft direktförbindelse, dels gick åtminstone fram till 1995 en ensam röd DR Mitropa-sovvagn i daglig trafik, den brukade hänga sist i Malmö-tåget på vardageftermiddagarna. Jag såg den i princip varenda dag jag pendlade Norrköping-Linköping 1990-95.

Stockholm-Malmö-Berlin-Warszawa-Moskva har också haft direktförbindelse, med en ensam SZD-sovvagn, mörkblå med guldmärkning och ett stort blaffigt SZD-emblem i rött och guld på sidan. Om nån minns ambassadör Boris Pankin, som utvisades, så finns det en gammal bild när han äntrar denna vagn på Norrköping C, för att slippa mediauppbådet...Norrköpings Tidningar fick honom ändå..
Vet inte när vagnen drogs in, skulle gissa i slutet på 80-talet.

Sedan fanns ju Stockholm-Hamburg, som på 90-talet bestod av 3 st. mörkblå TEN-sovvagnar (2 från DB, 1 från DSB), samt 2 DB liggvagnar, beiga och blå.
Det brukade dras av ett orangt Rc6. Sista året kopplades det in några SJ sittvagnar i slutet. Tidigare vagnssammansättning i detta tåg, "Alfred Nobel", har jag ingen aning om.

Men, hur är det med Stockholm-Köpenhamn, Stockholm-Oslo och Oslo-Göteborg-Köpenhamn? Har DSB och NSB kört sov- och liggvagnar i Sverige, både i modern tid och historiskt? Finns de i 1:87 modell?
Norska dagvagnar och restaurangvagnar vet jag har gått Stockholm-Karlstad-Oslo, jag har åkt i dem på 70-talet. NSBs restauranger slog trafikrestauranger med hästlängder...

2007 08 29, 9:45
Profil WWW
VD

Oslo-Gbg-Köpenhamn har i alla fall haft utländska vagnar, men jag är osäker på vilka länder som bidragit. Normalt hade man överenskommelser som gjorde att järnvägsförvaltningarna bdrog med vagnar i proportion till andelen spårläng längs trafikvägen.

Annars är detta en fråga som kanske ger fler svar på jvmv forum:
http://www.jvmv.se

2007 08 29, 11:56

Eftersom jag har ett BJ H3s med en hel del aktuella Svenska vagnar.
Skulle vara intressant att få hela konceptet av vagnar.
Då det säkert förekom Tyska / Danska på detta tågset

Bo

2007 08 29, 18:31
Tågbefällhavare

Utländska personvagnar har regelbundet trafikerat Sverige i en utsträckning som säkert förvånar många. Även om vi bara håller oss till "modern" tid eller det senaste halvseklet blir listan lång.

Norska vagnar har gått Stockholm - Karlstad - Oslo (A,B, R och WL) och Köpenhamn - Helsingborg - Göteborg - Oslo (AB, B, BF, DF och WL) samt även Storlien - Trondheim och Kiruna - Narvik. Ett specialfall var de norska övertaliga restaurangvagnar som ett par års tid gick Stockholm - Malmö och som betjänades av en privat svensk krögare. Ett liknande specialfall var "merutnyttjande" på sträckan Helsingborg - Hässleholm av en BF-vagn som stod över dagen i Helsingborg.

Danska vagnar har varit mera sällsynta men de har gått Köpenhamn - Helsingborg - Stockholm och även Köpenhamn - Helsingborg - Göteborg.

Tyska vagnar har varit mycket vanliga, i synnerhet de västtyska. Sådana har gått Stockholm - Hamburg (AB, B, Bc, F och WL). Viss tid har de gått vidare från Hamburg, bland annat till Holland. När det gäller DB/DSG sovvagnar kom de först efter att CIWL:s monopol i Västeuropa på mer än en gränspassage för sov- och restaurangvagnar upphört. Östtyska sittvagnar har gått Berlin - Trelleborg - Malmö och sovvagnarna har fortsatt till Stockholm. Därutöver har östtyska postvagnar gått Berlin - Rostock - Köpenhamn - Malmö. Dessutom långtidshyrdes några DB liggvagnar och gick i interna svenska omlopp, bl.a Stockholm - Malmö, när SJ hade brist och DB överskott på sådana vagnar. På liknande sätt har sittvagnar från DR hyrts in under vissa perioder för trafik bl.a Malmö - Kristianstad.

De ryska sovvagnarna gick Moskva - Berlin - Trelleborg - Stockholm/Göteborg - Oslo. De hade normalt någon grön nyans men undantag fanns, så gick en sommar blå/vita vagnar som egentligen hörde hemma på sträckan Moskva - Peking.

När vi ändå är inne på sovvagnar får vi inte hoppa över CIWL vars vagnar gick Stockholm - Helsingborg - Hamburg och Stockholm - Malmö - Hamburg - Milano (vissa tider även till Rom). För övrigt hade minst en CIWL sovvagn dansk text på sidan.

Franska vagnar har gått i olika perioder, först AB-vagnar och senast Bc-vagnar på sträckan Stockholm - Helsingborg - Hamburg - Paris.

En tid gick en holländsk liggvagn Stockholm - Hoek van Holland.

Även tjeckoslovakiska och jugoslaviska liggvagnar har nått Malmö via Trelleborg, under Pragvåren 1968 gick de tjeckoslovakiska vagnarna till och med ända till Stockholm.

Det är vad jag snabbt har fått fram och listan får gärna kompletteras.

2007 08 29, 21:00

Detta inlägg får jag se till att spara.

Tack för en fin presentation.

Har det möjligtvis gått denna vagn.NSB Ao 206 Kongevogn 50-60 talet

Bo

2007 08 29, 21:20
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Och som en följdfråga, och delvis följdsvar, på Kjells redogörelse - finns det modeller av dessa vagnar? Jag har noll koll på andra skalor än 1:87, men med reservation för felaktigheter:

"Alfred Nobel" rullade åtminstone fram till 1995, och anlände Norrköpings C nångång runt 08:00 på morgonen, dagligen. Lämpliga modeller för detta tåg är 2 st. DB WLABmh samt en DSB WLAB, alla tre var mörkblå med TEN-logga på. Roco har dem, men jag vet inte om den blå finns kvar, DSB-häcken ser i princip likadan ut. Därefter två tyska liggvagnar Bcm i beige/oceanblå målning. Ibland följde en DB oceanblå/beige resgodsvagn med, men inte alltid. Sista året hängde en SJ 2-klass samt en SJ 1/2-klass sittvagn med, 60-talstyp, NMJ har dem i sitt sortiment.
Drogs av ett Rc4 eller 6, alltid orangt.

Mitropa DR-sovvagnen är nästan bergsäkert en OSShD Y-typs sovvagn litt WLAB nånting. Sachsenmodelle har haft denna vagn i ett otal målningar från olika öststatsländer, och den har funnits i rött med Mitropa-märkning. Tror även den ryska SZD-vagnen var av samma typ, den finns också från Sachsenmodelle, åtminstone i grönt.

Dessa passar alltså utmärkt på en svenskt 80-90-talsanläggning som avbildar södra stambanan. Nånannanstans har jag aldrig sett dessa vagnar.

Västra Sverige, kontinentbanan, Stockholm-Karlstad-Oslo får nån annan redogöra närmare i detalj för. LIMA har haft en del NSB-vagnar, snygga (och dyra) på slutet, Roco har haft två gamla NSB sovvagnar som ser 20-30-talsaktiga ut som kan ha rullat i Sverige. Kontinentbanan tidigt 1900-tal finns redogjord för i en annan tråd.
Danska snälltågsvagnar litt A och B finns från Märklin och Roco (?) men jag vet inte hur mycket dessa rullat i Sverige egentligen. Togmodelle kan vara värt att kolla upp. Även den danska liggvagnen Bcm kan ha rullat här. DSBs flora av sov- och liggvagnar är tämligen begränsad, av naturliga skäl, så det är inte så många littera att välja mellan.

Edit:
45303 Roco liggvagn DB litt Bc4ümg53 fanns i målningsalternativ med tyska resebyråloggor på sidan. Färg och märkning stämmer inte med "Alfred Nobel", möjligt att vagntypen gör det dock. Det var rätt gamla sunkiga vagnar i tågsättet, vilket var anledningen till att "Alfred Nobel" försvann för övrigt.
Bild

DB litt WLABmh byggdes 1958 och en ny omgång 1967. 1974 ersattes den röda DSG-målningen med den blå TEN, och vagnarna överfördes till TEN-poolen. Vagnarna finns i trepack i Rocos sortiment just nu, samt i en grå/röd "poplackierung". DSBs WLABmh ser i stort sett identiska ut.
Passar också i "Alfred Nobel".
Bild

Rysk OSShD-Y sovvagn SZD litt WLABm, från Sachsenmodelle
Bild

Finns uppmålad som UZD, CFR, DR, CSD, PKP, Kazachstan m.fl. varianter.

2007 08 30, 7:24
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

I AoH nummer 1 1980 finns en fyrsidig artikel kallad "Utländska personvagnar på Svenska spår". Den ger en historisk sammanfattning men fokus ligger 70-talet. Det ges även exempel på tåg som kunde sättas samman med de modeller som då fanns tillgängliga på marknaden.

/Johan

2007 08 30, 8:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kort om utländsk persontrafik 1945- och framåt:

CIWL hade Europa-monopol på sovvagnstrafik som passerade minst 2 gränser, vet ej exakt när monopolet upphörde. Stämmer detta så borde Oslo-Köpenhamn använt CIWL-sovvagnar, liksom Stockholm/Oslo-Paris/Hoek van Holland. Det har också funnits direktsovvagn Stockholm - Rom.

Jouef hade en äldre CIWL typ Y sovvagn som artikeln i AoH rekommenderar (Jouef 5620). 1965 började CIWL använda Hansa-U vagnar (Roco 44839). Fram till 1978 har dessa CIWL-vagnar gått direkt
på Hamburg, Milano, Basel, Genua och Rom.

En fransk liggvagn (SNCF UIC-Y litt BC9x?) har gått i Stockholm-Paris, den finns från Roco i lite olika målningar, men Roco 44608 ser rätt OK ut.
I samma tåg har en mörkblå NS Plan-D litt BC-nånting liggvagn gått med, till Hoek van Holland. Artikeln visar en NS AB-nånting (Roco 45317), vilket inte är en liggvagn utan dagvagn. Direkttrafiken på Paris och Hoek van Holland försvann 1974. Sovvagnarna i detta tåg har jag ingen aning om, en gissning är vagnar ur TEN-poolen typ WLABm, alt. CIWL Hansa-U.

Ett förband DB B och AB-vagnar kördes Oslo-Köpenhamn-Hamburg, ihopkopplade med några SJ 60-talsvagnar. Enligt artikeln ska de ha dragits med ett NSB El13-lok detta under högsommaren.
Andra tider på året har en DSB B-vagn, några SJ 60-talsvagnar och en NSB BF ha använts, dragna av ett Rc-lok.

Malmö-Berlin har trafikerats med små korta tåg bestående av en
SJ resgodsvagn, SJ B-vagn (AB8K?), en DB B-vagn, en DR AB-vagn och en DR Mitropa WLAB-vagn (släpades ända upp till Sthlm).

Enstaka OShSD typ-Y (Sachsenmodelle har den) sovvagnar har regelbudet trafikerat Malmö på följande sträckor:
SZD Stockholm/Oslo-Moskva
DR Mitropa Stockholm-Malmö-Berlin
JZ/CFR/MAV Malmö-Berlin-Prag-Budapeszt-Belgrad ("Meridian")

Norska A,B och R-vagnar har trafikerat Stockholm-Oslo.

SJ har speciella vagnar som är något smalare än vanligt som används utomlands. Det har funnits nio tyskbyggda SJ-vagnar litt AB8K. Roco har haft den, tyvärr är den liten, 1:100, inte bara på längden utan också på höjden. Möjligt att det finns nån mer lämplig 1:87 tysk som man kan spruta SJ-brun och märka om?

2007 08 31, 11:06
Profil WWW
Tågbefällhavare

CIWL:s monopol gällde av någon anledning inte gränsen Sverige/Norge. Jag känner inte till anledningen men såvitt jag vet har CIWL aldrig trafikerat Oslo. Förmodligen kan monopolet härstamma från tiden för bildandet av CIWL och då var Sverige och Norge ett land, men liknande gränsjusteringar har skett på andra håll och då har monopolet gällt de nya länderna och gränserna. En annan orsak kan vara att norrmännen har varit hårda förhandlare, något som märkts på senare år då ett talesätt myntades att UIC:s bestämmelser gäller överallt utom i Norge efter att NSB inte låtit vissa vagnar som uppfyllt UIC-kriterierna trafikera norska spår.

På sträckan Stockholm - Paris har inte gått några sovvagnar utan enbart sittvagnar före 1960 eller liggvagnar efter 1960. Dessa har varit franska och sittvagnarna var olika AB-vagnar (före 1956 BC). Liggvagnarna hade 9 kupeer och var av UIC typ Y utom första året då äldre vagnar kunde förekomma.

De holländska liggvagnarna gick ett par år i mitten av 1960-talet, sedan användes DB-vagnar.

På Stockholm - Köpenhamn - Rödby gick en tid både AB- och B-vagnar från DSB.

SJ:s AB8K-vagnar var 6 till antalet och hade ingen direkt motsvarighet hos DB utan var snarare prototyper till en ny vagngeneration. Av någon anledning önskade DB andraklassvagnar med 6 passagerare i varje kupe men totalt lika många sittplatser som förkrigsvagnarna med 8 passagerare i varje kupe och därför blev DB-vagnarna (senare UIC typ X) 26,4 m över buffertar efter att denna vagnslängd blev möjlig om vagnskorgen gjordes något smalare. En intressant detalj i sammanhanget är att korgbredden hos UIC typ X är obetydligt större än hos den österrikiska Mariazellbanans vagnar som har 760 mm spårvidd.

2007 08 31, 18:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

SJ:s AB8K-vagnar var 6 till antalet och hade ingen direkt motsvarighet hos DB utan var snarare prototyper till en ny vagngeneration. Av någon anledning önskade DB andraklassvagnar med 6 passagerare i varje kupe men totalt lika många sittplatser som förkrigsvagnarna med 8 passagerare i varje kupe och därför blev DB-vagnarna (senare UIC typ X) 26,4 m över buffertar efter att denna vagnslängd blev möjlig om vagnskorgen gjordes något smalare. En intressant detalj i sammanhanget är att korgbredden hos UIC typ X är obetydligt större än hos den österrikiska Mariazellbanans vagnar som har 760 mm spårvidd.

Jag kollade Rocos sortiment om det fanns någon AB-vagn som skulle kunna användas som utgångspunkt för SJ litt AB8K, men fönstren stämmer inte till antalet.
Sedan såg jag på Vagnguiden att det fanns en ritning på SJ litt AB8K, och den är KORT, 23.2 meter. Roco har som bekant haft AB8K, men det klagades i AoH för en massa år sedan att den var för låg. Nåja, det kan ju förklara varför den påminner mycket om en 26.4 meters DB ABüm men har färre fönster. Det fattas helt enkelt 3 meter vagn!

Bild

När ungefär användes DSBs B och AB-vagnar på Stockholm? Det finns snygga modeller från flera tillverkare.

2007 08 31, 19:33
Profil WWW
Trafikledare

Jag kollade lite på att slänga ihop en vagn och kom fram till att bäst nog är att ta en lämplig tysk 1:87 skale vagn och såga bort en bit korg och fönster och på så sätt korta vagnen till rätt längd och rätt antal fönster.

MVH / Anders

2007 08 31, 20:15
Tågbefällhavare

När ungefär användes DSBs B och AB-vagnar på Stockholm? Det finns snygga modeller från flera tillverkare.

AB-vagnarna gick 1973 - 1983 och B-vagnarna 1978 - 1983 enligt några spridda anteckningar.

2007 09 01, 8:10
Tågvärd

Jag gör ett inlägg i denna tråd med kompletterande information kring CIWL vagnar Paris-Stockholm, med hopp om att återuppliva den och även att någon annan hoppar på med ytterligare informationer.

Citat:
På sträckan Stockholm - Paris har inte gått några sovvagnar utan enbart sittvagnar före 1960 eller liggvagnar efter 1960

Citat:
såvitt jag vet har CIWL aldrig trafikerat Oslo

Redan efter andra världskriget inrättade CIWL en förbindelse Paris-Stockholm och Paris-Oslo, genom att ändra destinationen på sin Nord-Express som innan ryska revolutionen gick till St Petersburg och därefter, fram till andra världskriget till Warszawa.
Nedan lite uppgifter från Wikipedia, jag länkar till den franska versionen eftersom den är mer uttömmande och innehåller fler uppgifter än den engelska versionen.
Wikipedia om Nord-Express (på franska)

Söker man på Samlingsportalen på CIWL hittar man nedan bild på destinationsskylten på en CIWL sovvagn från 1950-talet, bilden heter Jvm.KBDB01494 på Samlingsportalen.
Bild

Nord Expressen var ett tåg med många olika destinationer när det avgick från Paris. Tidskriften Rail Miniature Flash, RMF har tagit fram planscher med lite olika tågsammansättningar, bland annat för Nord-Expressen, de tar även upp vilka modelltillverkare som avbildat de olika vagnar som ingick i tågen. Som komplement till uppgifterna i bilden nedan, kan nämnas att 2013 tog LS-Models fram en CIWL-vagn i STU utförande (något äldre än Y-typen) med dansk text (ref LSM 49142) som ju skulle kunna passa på en anläggning med svensk förebild.

Bild

Det fanns även ett annat tåg med vagnar Paris-Stockholm, som hette Paris-Scandinavie-Express, men det verkar som om CIWL sovvagnarna i detta tåg stannade i Köpenhamn. Det gick dock sittvagnar Paris-Stockholm, både som SJ ABo24 och SNCF DEV A2½B6.

Hoppas verkligen att någon kan fylla på med information om andra utländska vagnar på svenska spår.

Jvstn

2014 09 20, 18:30
Trafikledare
Användarvisningsbild

Inlägg Re:
Kjell Friberg skrev:
Några smärre kompletteringar.

CIWL:s monopol gällde av någon anledning inte gränsen Sverige/Norge. Jag känner inte till anledningen men såvitt jag vet har CIWL aldrig trafikerat Oslo. Förmodligen kan monopolet härstamma från tiden för bildandet av CIWL och då var Sverige och Norge ett land, men liknande gränsjusteringar har skett på andra håll och då har monopolet gällt de nya länderna och gränserna.

Nej, Sverige och Norge var aldrig ett land, däremot hade vi gemensamt kungahus och gemensam utrikespolitik.

Mellan Oslo och Göteborg/Köpenhamn gick norska vagnar åtminstone från slutet av 60-talet. B3K var vanlig, runt 1970 stod SJ för förstaklasskapaciteten med A4, AB3 eller A2, runt 1975 började man sätta in NSB AB11K, så en tågstam Oslo-Köpenhamn bestod ofta av NSB B3K+NSB B3K+NSB AB11K. Norska vagnar gick frekvent fram till ca 1985 då sth i Sverige höjdes från 130 km/h till 160 km/h, då hade inte NSB några vagnar godkända för 160 km/h. Efter detta gick SJ AB3, B5 och B1 Oslo-Köpenhamn och B7, A7 och R2 gick Oslo-Göteborg-Helsingborg. I vissa tåg gick DSB AB istället för SJ AB3 och DSB B istället för SJ B1/B5. Fram till Öresundsbron öppnade gick det nattåg mellan Oslo och Köpenhamn med norska sovvagnar WLABK, det förekom också norska och svenska sovvagnar Oslo-Malmö. Mellan Oslo och Göteborg användes resgodsvagnar NSB BF11 och Oslo-Göteborg-Köpenhamn förekom regodsvagnar SJ F6K. NSB lok El 11, El 13 och El 16 har gått mellan Göteborg och Oslo från 1950-talet och framåt. F-lok och Rc-lok från SJ har också gått mellan Oslo och Göteborg.

NMJ har modeller av NSB B3K, AB11K, WLABK, WLAB, SJ B1K, B5K, AB3K, A2K. Lima och NMJ har modeller av NSB BF11 och Lima har en modell av SJ F6K. NMJ har modeller av El11 och El13, Roco har modeller av El 16. Jeco har en modell av SJ F och Roco, Fleischmann, Lima, Märklin och Jeco har modeller av Rc-lok.

Edit: Rättat B6K till F6K enligt påpekande nedan.

2014 09 21, 2:33
Tågklarerare

Johnny skrev:
...
Fram till Öresundsbron öppnade gick det nattåg mellan Oslo och Köpenhamn med norska sovvagnar WLABK, det förekom också norska och svenska sovvagnar Oslo-Malmö. Mellan Oslo och Göteborg användes resgodsvagnar NSB BF11 och Oslo-Göteborg-Köpenhamn förekom regodsvagnar SJ B6K. ...

... Lima och NMJ har modeller av NSB BF11 och Lima har en modell av SJ B6K. ...

På två ställen nämns B6K, ska vara F6K.

/A

2014 09 23, 12:34
Passagerare

Som nämndes ovan, hyrde SJ en mängd DR-personvagnar under 80-talet för att kunna hantera den dåvarande vagnsbristen. Är det någon här som vet vilken typ av vagnar dessa var och/eller kanske till och med har foton på dem? Tack på förhand!

2018 06 01, 15:19
Passagerare

Hur länge trafikerades personvagnar från SNCF och FS på svenska spår, och vilka vagnstyper rörde det sig om? Finns det någon i detta forum som till och med har bilder på dessa?

Dessutom undrar jag om personvagnar från SNCB någonsin funnits i reguljär trafik till och från Sverige?

Tack på förhand!

2018 06 02, 8:29
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 17 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se