Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 11 19, 12:59



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Trög Märklin-olja 
Författare Meddelande
Trafikledare

Blev medlem: 2007 10 09, 21:45
Inlägg: 249
Ort: Lund
Har nyligen pysslat med några Hamo-lok, där jag på det ena bytte ut den s k Hamo-magneten mot en ordinär fältspole från motsvarande AC-lok, i samband med att jag satte i en fempolig rotor., för att få bättre lågfartsegenskaper. Detta eftersom loket går fortare med den fempoliga rotorn, men genom att bygga om motorn med fältspole så får man en annan karaktäristik - motorn startar inte vid så låga varvtal, tenderar att gå att krypköra med bättre, och får utrullning nästan som med svänghjul vid spänningsbortfall eftersom det inte finns något bromsande magnetiskt moment när motorn är strömlös.

Den klassiska märklinmotorn är en s k seriemotor, med statorlindningen i serie med rotorlindningen. En egenskap hos denna är att den inte har något bra definierat maxvarvtal utan skulle varva iväg utan belastning.

I det ena loket var oljan så trög att jag var tvungen att demontera hela loket, rengöra, och smörja upp med ny olja. Det andra loket kunde jag låta vara; originaloljan var lite seg men inte i klass med det första loket.

Det jag upptäckte var då att loket med trög olja hade bättre långsamgångsegenskaper än det rengjorda. Det går att krypköra ganska bra med, medan det andra loket "kuggar" sig fram vid motsvarande hastighet, som dessutom inträffar vid lägre spänning, och är svårare att hastighetskontrollera.

Och då slog det mig att Märklin kanske medvetet har valt en olja som har bromsande egenskaper, för att få en lagom 'bromsning' på deras motorer, för att i sin tur ge bättre långsamgångsegenskaper hos loken.

Man skulle ju annars kunna tycka att det är konstigt att Märklin konsekvent under åren valde en olja som de borde vetat skulle gägga igen loken med tiden. Det hade ju varit så lätt att ta till en olja med dokumenterat bra långtidsegenskaper. Fleischmannlok har aldrig det problemet, t ex.

Det här är bara en teori från min sida givetvis. Någon andra funderingar?


2013 03 27, 6:40
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 10:27
Inlägg: 34
Det är vanligt att gamla lok "beckar igen" så att man får ta isär dem helt för rengöring. Säkert har den gamla oljan en bromsande inverkan, ibland så till den milda grad att loket inte rör sig. Bäst lågfartsegenskaper får loken om du bygger om dem till digitaldrift med Märklin Hochlistungsmotor och en bra dekoder typ 60962 eller en motsvarande med ljud. Då får du krypegenskaper nästan i klass med Faulhabermotor. Det är STOR skillnad i gång på Hamomagneten och den moderna som finns i ombyggnadsatserna. Med en bra dekoder så kan du ställa in hur lång bromssträcka du vill ha. Långsam acceleration är lika enkelt att ställa in men rengör mekanismen ordentligt först.


2013 03 28, 1:49
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 10 09, 21:45
Inlägg: 249
Ort: Lund
Jag tycker den största skillnaden är övergången från tre- till fempolig rotor - hochleistungsmotorn har ju den senare. Och det i sin tur tror jag beror i första hand på att det är ganska långt mellan rotorpolerna på den trepoliga rotorn, medan de sitter tätare på den fempoliga. Skulle vara intressant att testa en trepolig motor med större (mer utbredda) poler så man kunde se om det verkligen var det som gjorde skillnaden.

Men visst, en kraftig magnet ger bättre egenskaper, framförallt bättre dragkraft, och med en lastreglerande dekoder så blir långsamgången förbättrad också.

Frågan är om Märklin bytt olja sedan introduktionen av digitaltekniken? Om det nu var så att den gamla seriemotorn (allströmsmotorn) fungerade bättre med lite bromsning, men det behövs inte med de nya motorerna, så kunde de ju börja använda en annan olja utan bromsande egenskaper. (Dvs under förutsättning att den gamla oljan verkligen har bromsande egenskaper som ny, och det var ett medvetet val hos Märklin att använda den).

(Jag kör f ö helt analogt vilket kanske inte framgår av första inlägget ovan.)


2013 03 28, 6:35
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2009 07 23, 23:25
Inlägg: 253
Strunta i oljan och kör med Roco´s vita fett!Absolut bäst!!!


2013 03 28, 21:40
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 10 09, 21:45
Inlägg: 249
Ort: Lund
Har det fettet också någon form av dämpande egenskaper? Jag trodde den i första hand var avsedd för snäckväxlar av plast där man verkligen behöver ett fett som klarar att smörja de i snäckväxlar alltid glidande ytorna.


2013 03 28, 22:36
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2013 02 10, 15:15
Inlägg: 25
Citat:
Det jag upptäckte var då att loket med trög olja hade bättre långsamgångsegenskaper än det rengjorda. Det går att krypköra ganska bra med, medan det andra loket "kuggar" sig fram vid motsvarande hastighet, som dessutom inträffar vid lägre spänning, och är svårare att hastighetskontrollera.

Tänk dig att du kör en bil på hög växel i krypfart, den tenderar att rycka och gå illa. Om du ger lite gas, tillför mer energi, så går den ljämnare om än tungt. Det är ungefär vad du har upplevt med dina lok.

Om oljan har bromsande egenskaper så beror nog det på att den är gammal, och då pratar vi om den som är i motorn och inte i flaskan. Om oljan upplevs som trög så beror det i första hand på att de lättflyktiga kommponenterna har tagit respass och endast de tjockare komponenterna finns kvar.
Om du tycker att motorn går bättre med tjock olja så beror nog det på att flera av axellagringarna i hela drivningen är slitna och behöver tjock olja som till viss del kan fylla upp slitaget, medans den andra motorn som är rengjord och fått ny olja förmodligen reagerar mer på slitaget genom oljämn gång.
Själv har jag min första oljeflaska av Märklins fabrikat från -60 talet kvar och den fungerar alldeles utmärkt. :)


2014 03 11, 17:24
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2017 10 29, 21:26
Inlägg: 1
Hej, jag har ett Märklinlok som beckat ihop så det rör sig inte ur fläcken men lamporna lyser. Har någon på forumet tips på någon som kan hjälpa mig med rengöring och smörjning med rätt olja? Jag blev medlem i dag, så jag bara hoppade in i den här tråden p g a ämnet, kanske inte så man ska göra..


2017 10 29, 21:49
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.155s | 13 Queries | GZIP : On ]