Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 12 15, 13:05

Svara på tråd  [ 319 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Hej igen,

Glömde ju berömma dig för det supersnygga tvåvåningståget och fin fordonspark i övrigt också.

Ha det gott

Christer/TGOJ Ma 405

2017 08 15, 22:07
Moderator
Användarvisningsbild

TGOJ Ma405 skrev:
Hej igen,

Glömde ju berömma dig för det supersnygga tvåvåningståget och fin fordonspark i övrigt också.

Ha det gott

Christer/TGOJ Ma 405

Hejsan!
Välkommen till forumet och tack för dom positiva orden. Kunde aldrig tro att någon skulle se min lilla enkla bana som inspirationskälla men det är ju trevligt om så sker. :)

Ha det bra.

2017 08 16, 15:29
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej,
Jag undrar om du har mer bilder på skrotgården och deras lastkaj med kranen?
:foto:
Ha det gott
TGOJ/Christer

2017 08 18, 12:31
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Dessa är dom bästa som jag har tillgängliga på webben just nu. Dom två första är något år gamla och tredje bilden är den nyaste översiktsbilden över det aktuella området. I övrigt finns det mer bilder från banan på min hemsida. Hoppas dom är bra.

Bild

Bild

Bild

Hittade en bättre men äldre bild på lastkajen. Den är sig lik idag men det har nog tillkommit lite smådetaljer. Den är lite ljus på bilden. Hoppas du är nöjd med dessa bilder.

Bild

Ha det bra.

2017 08 18, 15:11
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej, :-tu

Tack så mycket. Jag är jättenöjd med dina fina bilder och du tog med den på lastkajen som jag ville se. Kanonbra ! :up:

Ha det gott

TGOJ Ma405/Christer

2017 08 18, 23:10
Moderator
Användarvisningsbild

TGOJ Ma405 skrev:
Hej, :-tu

Tack så mycket. Jag är jättenöjd med dina fina bilder och du tog med den på lastkajen som jag ville se. Kanonbra ! :up:

Ha det gott

TGOJ Ma405/Christer

Det låter bra, trevligt att bilderna uppskattas. :)
Kan väl tillägga lite att lastkajen består av plattformar från Kibri som jag har målat ljusbruna för att dom ska se lite träaktiga ut.

Ha det bra.

2017 08 19, 12:21
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej hej,
Inget nytt på Tågsta Järnvägar? Händelser, nya fordon eller byggprojekt. :-D

Ha det gott

TGOJ Ma405/Christer

2017 08 28, 18:54
Moderator
Användarvisningsbild

TGOJ Ma405 skrev:
Hej hej,
Inget nytt på Tågsta Järnvägar? Händelser, nya fordon eller byggprojekt. :-D

Ha det gott

TGOJ Ma405/Christer

Hejsan!
Några större händelser är inte på gång i alla fall. I övrigt har det ju tillkommit lite nya vagnar/lok den senaste tiden efter morfars bortgång. Visserligen sparar jag pengar på att inte behöva köpa nya fordon men samtidigt är det ju ingen rolig anledning till nytillskotten.
En del av hans godsvagnar har införlivats i TJ:s fordonspark under sommaren vilket också innebar nypremiär för godstrafik på banan och under gårdagen provkördes och utvärderades morfars fem s.k. traxxlok som dom ibland kallas i verkligheten. Hos Green Cargo heter dom Re och hos tyska DB kallas dom Br 185 om jag inte minns fel. Då kan ni kolla upp vad det är för lok tills jag fått ut bilder. Två av loken kommer införlivas i min fordonspark och dom övriga tre kommer avyttras vid senare tillfälle. Bild kan ordnas lite senare.
I övrigt får du gärna gå in på min hemsida och klicka på modelltågsnytt, där presenteras det mer nyheter om banan.

Några övriga större projekt är inte på gång utan för tillfället ligger mycket fokus på kommande avyttringar av morfars materiell. Möjligtvis kommer jag köpa in några fler husfasader och ställa längs med vägen vid Tågby station senare.

Ha det bra så länge.

2017 08 30, 15:35
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Här kommer nu bilden på dom senaste fordonstillskotten. Det är alltså två st DB ellok som övertagits efter morfar, som också har försett det ena loket med en egengjord dekal som ni ser. Totalt hade han fem st sådana lok med olika märkningar och dom övriga tre kommer avyttras vid senare tillfälle. Om allt går enligt planerna blir det trafikpremiär på tisdag.

Bild

Ha det bra.

2017 08 31, 0:05
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej hej,
Fina lok dessa Br185. Trevlig egengjord märkning. Väntar med spänning på bilder från trafiken. :-D
Ha det gott så länge :-ab

Varma hälningar
TGOJ Ma405/Christer

2017 09 01, 19:59
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
En bild från DB lokens trafikpremiär på TJ i tisdags. Dock så började det inte bra med både koppelproblem och urspårning vid utkörning från bangården, men efter lite arbete och justeringar gick tågen som dom skulle och kunde vinkas av för sin första ordinarie tur på banan. Som synes fick dom även sällskap av sin svenska motsvarighet Re. Två bilder till finns på hemsidan. Hade lite problem med ljuset men det blev ganska bra ändå.

Bild

Ha det bra.

2017 09 07, 10:52
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej hej, :-tu

Viken tur att det gick att få till koppel med mera som skulle strula vid trafikstarten. :?
Fina bilder tycker jag du åstadkommit. Ser snyggt ut med den röda DB Br185 framför
dina tvåvåningsvagnar. :up:

Ha det gott

TGOJ Ma 405/Christer

2017 09 07, 19:30
Moderator
Användarvisningsbild

Giiiv vakt!

Uppställning av gårdagens trafiktåg på Tågsta Järnvägar. Blir lite struligt med ljuset då det är ett fönster till vänster utanför bild.

Bild

I samband med detta körtillfälle så filmade jag även en del med telefonen, vilket jag gjort tidigare också, men nu tycker jag filmerna blev tillräckligt bra för eventuell publicering online. Det kan alltså, för första gången, komma upp rörliga bilder från banan på nätet. Jag lovar dock inget utan vi får se hur det går med detta efter att jag redigerat klippen en del.

Ha det bra så länge.

2017 09 27, 17:04
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Tågsta Järnvägar presenterar, i samarbete med MJ TV: TJ The movie.

Nä, så formell tänker jag inte vara men jag har i alla fall publicerat dom allra första filmerna från tågbanan. Har laddat upp dessa på Youtube och det är alltså två kortare filmklipp som jag filmat med telefonen tidigare i veckan. Inga märkvärdiga filmer och kvaliteten är kanske inte den bästa men ni får titta på dom om ni vill. Bifogar länk till min Youtubekanal nedan.

https://www.youtube.com/user/henkemj/videos?view=0&shelf_id=0&sort=dd

Ha det bra.

2017 09 28, 14:30
Profil WWW
Biljettförsäljare

Trevliga filmer och snyggt med DB Br185:an dragandes tvåvåningsvagnarna. SJ verkar ha hyrt in lok från Lazzez Tåg eller är det vagnarna som är chartrade från SJ av Lazzez Tåg? Hur som helst är det fint att se dessa sträcka ut sig på Tågsta Järnvägar. :up:

Ha det gott
TGOJ Ma405/Christer

2017 09 30, 23:27
Moderator
Användarvisningsbild

TGOJ Ma405 skrev:
Trevliga filmer och snyggt med DB Br185:an dragandes tvåvåningsvagnarna. SJ verkar ha hyrt in lok från Lazzez Tåg eller är det vagnarna som är chartrade från SJ av Lazzez Tåg? Hur som helst är det fint att se dessa sträcka ut sig på Tågsta Järnvägar. :up:

Ha det gott
TGOJ Ma405/Christer

Hejsan!
Det är en bra fråga. Det är lite oklart på den punkten men det är nog på något av dom sätten tror jag. :roll:
Kul att du gillar filmerna i alla fall.

Ha det bra.

2017 10 01, 0:18
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Jag kan härmed presentera ett helt nytt lok hos Tågsta Järnvägar. Green Cargo littera T44. Det är alltså ett helt nyköpt lok som införskaffades i måndags och gjorde sin trafikpremiär under gårdagen. Samtidigt har mitt lilla växellok Ue utgått ur TJ:s fordonspark och kommer avyttras på årets Hjulmarknad. Jag var ändå tvungen att ta bort ett lok då min Mobile station var full. :)

Bild

Här är lite andra attiraljer som passar en Märklinrallare. En Märklinmössa, som kan göras om till pannband, samt en Märklinmugg som passar bra vid banan.
Bild

Ha det bra.

2017 10 25, 18:00
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej hej,

Roligt att se nyheter från Tågsta Järrnvägar igen. Men är det inte lite synd att avyttra Ue :( . Det är väl ett Mfx-lok så då det går ju snabbt när loken anmäler sig på Mobile station och lätt att tillfälligt rensa i loklistan. Kanske dags att spara ihop till en Central station 3? Då slipper du rensa i listorna :-D .
Hur som helst är Green Cargo T44 en prydnad för järnvägen.
Snygg mössa och mugg!
Ha det gott

TGOJ Ma405/Christer

2017 11 18, 2:08
Moderator
Användarvisningsbild

TGOJ Ma405 skrev:
Hej hej,

Roligt att se nyheter från Tågsta Järrnvägar igen. Men är det inte lite synd att avyttra Ue :( . Det är väl ett Mfx-lok så då det går ju snabbt när loken anmäler sig på Mobile station och lätt att tillfälligt rensa i loklistan. Kanske dags att spara ihop till en Central station 3? Då slipper du rensa i listorna :-D .
Hur som helst är Green Cargo T44 en prydnad för järnvägen.
Snygg mössa och mugg!
Ha det gott

TGOJ Ma405/Christer

Hejsan!
Jag tackar för uppmärksamheten. Vad gäller Ue loket så har jag aldrig känt mig helt nöjd med det, dels för att det är lite segt och sedan blir man inte klok på ljusväxlingsfunktionerna. Förstår inte hur Märklin tänkte där när man ska ha tre olika knappar för strålkastarna, det är alltid lite trixande för att få till korrekt belysning. Angående segheten så är det visserligen ett växellok i första hand och ska således inte gå så snabbt men jag känner mig ändå inte helt nöjd med det och hoppas därför att loket får en ny hemstation efter Hjulmarknaden och en ny ägare som uppskattar det bättre. Det positiva med loket är att det är ett Mfx-lok, som du nämner, och således anmäler sig själv på MS eller CS och det är en fördel tycker jag.

Att skaffa en Central station 3 vore inga större problem just nu med tanke på mammas arv efter morfar, vilket var det som möjliggjorde inköpet av T44:an. Jag ser dock inget behov av detta då jag bara har lok att styra i dagsläget, men hade jag haft växlar och signaler med dekodrar så hade jag nog övervägt det. Något inköp av en CS är inte aktuellt i dagsläget.
Däremot planerar jag att ersätta mina Mobile stations 1 med MS 2 eller 3 och dom kan tydligen ta 11 lok i stället för 10. Ingen stor skillnad visserligen men jag tycker det räcker för mig. Det blev ju lite, oplanerat, tillskott på lokfronten efter morfars bortgång. Det är trevligt att få lite "nya" lok men inte av den här anledningen. Vi får se vad som händer framöver.

Nu närmast väntar Hjulmarknaden. Ha det bra så länge. :)

2017 11 18, 13:06
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 319 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Nyheter mjhobby.se