Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 12 15, 12:59

Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 Gatuhus 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej
Jag har läst artiklarna nedan om sydsvenska hus och kan bara utrycka mitt beröm för mångas fingerfärdighet.
Har själv funderingar på att "försöka" bygga några realistiska kvarter från en småstad i Skåne / södra Halland. Kanske i samband med ett stationsområde kanske "bara" några stadsgator.
Har tänkt mig att känslan ska vara småstad från 50 tal/början av 60-tal, alltså en gatumiljö bestående av en blandning av envånings, tvåvånings, trevånings och något enstaka högre hus. Förebild skulle kunna vara delar av Ängelholm, Sjöbo, Simrishamn etc. Alla städer med lågvuxen stenstadsbebyggelse, en blandning av tegel, stuck och puts fasader, inte så mycket trä utom till uthus, skjul och plank.
Som utgångspunkt har jag en massa äldre vykort och har tänkt fotografera en hel del sådana byggnader. Just nu håller jag på med listor vad som borde finnas i en sådan stad, dock kommer ju bara en del få plats.
Skalan skulle vara H0, lagom stort för att få med lite detaljer men ändå få plats för rätt många byggnader.

Nu kommer mitt problem, hus finns massor av olika fabrikat. Men storleken/skalorna varierar mycket. För att få realistiska gatumiljöer behövs enhetliga skalor storlekar. Från tidigare modelljärnvägbyggande (även om det är ett tag sedan) har jag erfarenhet av att storlekarna på hus dåligt stämmer med storleken på de figurer som ska befolka staden/bygget.
Vilka fabrikat går att kombinera med varandra? utan att det ser konstigt ut?? Kan man kombinera tex Auhagen, Heljan Epokmodeller etc utan att det ser helt galet ut. Jag vet att bara inom Heljans sortiment varierar skalorna kraftigt, synd för där finns en hel del pärlor.
Vilka fabrikat har typ hus som borde passa i sydsvenska danska miljöer?
Vilka av ovan är fortfarande aktiva tillverkare?

Hoppas få lite hjälp nu på planerings stadiet, utan att ruinera sig på köp av modeller som ändå ej passar storleksmässigt.
Med vänlig hälsning
Hans J

2017 09 22, 6:44
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Nyheter mjhobby.se