Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 10 17, 6:00

Svara på tråd  [ 316 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

God middag på er!

Denna vecka har det blivit lite hobbyarbete. Det har skett en del justeringar på området kring räddningsstationen/gångbron. Räddningsstationen har flyttat lite åt sidan och gångbron har vänts åt andra hållet, men den står kvar på samma plats.

En ny ide har ploppat upp. Funderar på att göra en liten torghandel längs spåret intill gångbron. Alltså inte nya kiosker och sådant utan marknadsstånd som finns ute på torg och handelsplatser där man säljer frukt/grönt, blommor och liknande. Satser med stånd finns att köpa och det finns lite plats för detta mellan gångbron och skrotgården. Dock så får jag vänta ett litet tag med detta då jag behöver få in pengar igen.
Av denna anledning väljer jag att avvakta med nya bilder då dessa annars skulle bli inaktuella väldigt fort, men jag hoppas kunna återkomma till det så snart som möjligt.

Har även justerat spårplanen något. Inga större förändringar sedan förra versionen utan det främst spår 4 till vänster om Tågsta C vid växel 1 och 7 som har flyttats lite då jag inte hade någon trippelväxel där längre. Gångbron är inte utmärkt men den går över spåren nedanför texten räddningsstation.

Se hemsidan för aktuell spårplan.

Ha det bra.

2015 08 20, 10:56
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Lite kort om vad som hänt den senaste veckan.

Jag har gjort en liten ombyggnad av huvudstationen Tågsta central. Det är främst den vänstra delen som gjorts om en del. Det kortare uppställningsspår som fanns där har rivits och infarten till spår 4 har flyttats ut ett steg för att få bättre plats. I och med detta har en trippelväxel kommit tillbaka. Den högra växelgatan har flyttats in ett steg igen till sin ursprungliga plats och hela stationen har flyttats en liten bit i sidled åt vänster.
Tanken framöver är att flytta plattformen mellan spår 2 & 3 till mellan spår 3 & 4 för att på det sättet få fyra plattformsspår mot tre som stationen har i dag. Först måste dock lite nya gräsmattor på då det annars blir ojämnt för plattformen.
Dom planer jag hade på torghandlare vid gångbron får vänta till efter årsskiftet då jag inte har möjlighet att lägga ut pengar på det nu.

Ha det bra.

2015 10 09, 17:28
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Liten pysselrapport och vad som, förhoppningsvis, ska hända den närmaste tiden under vintern/våren 2016.

Strax före jul var jag hos MJ-Hobbyexperten och köpte en julklapp till mig själv i form av plattformstillbehör från Faller. Dessa har nu börjat sättas på plats och mer av detta kommer ordnas inom kort.
Planerna på att flytta plattformen mellan spår 2/3 till mellan spår 3/4 har slopats och plattformen får därför vara kvar där den ligger. Det räcker bra med tre plattformsspår och så får spår 4 vara ett sidospår för kortare uppställning och liknande.
Efter många år har nu räddningsstationen börjat få lite skyltar på sig. Hittills har en polisskylt kommit upp och fler ska det bli. Ytterligare två skyltar är planerade med texten räddningsstation samt nödnumret SOS 112. Detta ska ordnas inom kort.

Det som jag har planerat ska hända är bl a att placera ut torghandlare vid gångbron, komplettera yttre delen vid spår fyra på stationen med gräsmatta samt eventuellt köpa in några nya godsvagnar för att på så sätt återuppta godstrafiken i början av året.

Det är så här läget ser ut just nu och så får vi se hur det går den närmaste tiden. Jag vet att jag är dålig på att ordna bilder men det är inte lätt att fota med trasig batterilucka på kameran men jag ska göra ett försök så snart som möjligt.

Ha det bra så länge.

2016 01 10, 14:37
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Äntligen har jag lyckats ordna några nya bilder från tågbanan. Jag tejpade igen den trasiga batteriluckan så gott det gick och fotade så gott jag kunde. Dom flesta bilderna blev misslyckade men jag nu valt ut några av dom bättre bilderna och publicerat dessa på hemsidan.

Här kommer några exempel. Inga mästerverk men jag hoppas ni gillar dom. Ytterligare nya bilder på hemsidan.

Bild
Tågbanans vänstra område efter att den nyare bensinmacken tillkommit.

Bild
Person som drabbats av hjärtstopp. Personen har legat ett par veckor nu så han är nog död vid det här laget men det är bra att räddningspersonalen inte ger upp trots allt.

Bild
Nya livsmedelsbutiken. Som ni ser är polisen på plats vilket beror på att det skett ett rån strax innan bilden togs. Polisen var snabbt på plats med flera patruller och tog upp jakten på gärningsmannen. Se nästa bild.

Bild
Rånaren från livsmedelsbutiken hann bara till industriområdet innan polisen upptäckte honom och på bilden är han omringad och på väg att gripas.

Bild
Här har en bil kraschat in i regnskyddet och strax därefter uppstod ett bråk på platsen som polisen fick ta hand om.

Bild
Slutligen kommer här räddningsstationen med sina nya skyltar.

Ny spårplan har lagts ut på hemsidan.

Ha det bra.

2016 02 26, 18:07
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Viktig info från TJ Säkerhetsavdelning.

Trafikstopp på Tågsta Järnvägar tills vidare.
Vid inspektion av Tågsta Järnvägar tidigare under denna vecka har brister i banunderbyggnaden uppdagats.
Det handlar om skarven mellan dom båda skivorna som utgör TJ:s underbyggnad. Den har försämrats vilket kan innebära rasrisk vid hög belastning och av säkerhetsskäl har därför vagnar och annat övrigt material som stått i skarvområdet plockats undan. Trafikförbud har införts med omedelbar verkan och reparation samt förstärkning av skarven är planerad till nästa vecka.

M.v.h Säkerhetsavdelningen Tågsta Järnvägar

2016 05 11, 15:26
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Trafiken återupptagen!

Banunderbyggnaden d.v.s skarven mellan TJ:s skivor har nu reparerats och förstärkts. Även komplettering av gräsmattor för att förbättra utseendet har gjorts. Därefter har banan och övriga tillbehör återställts. Provkörning har också skett utan problem.
Därmed hävs det tidigare trafikstoppet och tågtrafiken kan återigen framföras på Tågsta Järnvägar.

M.v.h TJ Säkerhet och banavdelning.

2016 05 19, 19:15
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
I helgen genomfördes en del MJ-pyssel, men inte på egna banan. Den här gången var det hos morfar som behövde hjälp med rengöring av en av sina anläggningar. Morfar har två Märklinanläggningar. En äldre M-rälsbana och en nyare C-rälsbana. Det banorna har gemensamt är att båda är fulla med grejor, bilar och annat. Det är dock inte så mycket skalenliga grejor.
Nu fick C-rälsbanan en behövlig genomgång och rengöring då morfar dammsög hela banan medans jag själv rengjorde och smorde, nästan, alla hans vagnar. Efteråt såg banan riktigt ren ut för första gången på länge. Samtidigt blir man förvånad över att den fungerade bra tidigare trots att spåren var helt fulla av damm. Det måste ändå visa på bra kvalitet hos Märklin.
Den gamla M-rälsbanan, som står i ett uthus, planerar han att plocka ner och avveckla inom kort så vi får se hur det går.

Nu kom vi visserligen lite utanför trådens ämne men en liten utvikning är okej och det har det ju alltid varit på just denna avdelning.
Min poäng med detta är ju att det är viktigt med underhåll av sin bana och fordon så just nu är tanken att ägna sig lite åt lok- och vagnsrengöring.
Det enda tågsätt jag inte kommer ägna så mycket tid åt är mitt ICE 3 tåg. Inte för att jag ogillar det utan för att det ska avvecklas och säljas då det tyvärr inte passar in på banan.

Ha det bra så länge.

2016 06 13, 13:15
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Här kommer några nya bilder. Detta blir också mina sista bilder, från gamla kameran alltså, då jag nu har en ny kamera så framöver kommer jag, förhoppningsvis, återkomma med nyare och bättre bilder. :foto:

Nu över till bilderna och jag hoppas dom glädjer någon.

Bild
Stationsområdet har nu fått ny gräsmatta ytterst under spår 4.

Bild
Häs ses också nytt gräs över skarven i mitten. Räddningsstationen har flyttat lite till höger mot gångbron då det blev lite ojämnt om den stod mitt på skarven.

Bild

Bild
Här var ju tanken att placera ut torghandlare men samtidigt behöver bilister någonstans att parkera efter att räddningsstationens fordon övertagit den gamla parkeringen. Tanken på torghandlare i sig är dock inte slopad utan jag letar annan plats för dessa. En tänkbar placering är intill livsmedelsbutiken i nedre högra hörnet. Jag funderar vidare på detta.

Bild
Campingen har fått en grillplats.

Bild
Normalt brukar jag ha tre vagnar som maxlängd för fjärrtågen på TJ då det är vad plattformarna rymmer men vid detta tillfälle valde jag att leka lite och hänga på två vagnar till. Sist går en bio/bistro vagn.

Ha det bra.

2016 07 15, 20:19
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Dags för premiär av mj-bilder från nya kameran. En stor mängd bilder togs i tisdags och jag har nu sållat och sorterat dessa vilket lett till en rekordstor uppdatering av mj-bilder på hemsidan. Jag bifogar några exempel här, så får ni se resten på hemsidan om ni vill. Mycket nöje.

Bild

Bild

Bild

Har uppdaterat informationen i trådens första inlägg.

Ha det bra. :-ab

2016 08 18, 15:05
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Några nytagna bilder från den senaste veckans hobbypyssel.

Bild

Bild
Jag planerar att förse väggen bakom Tågby station med bluffhus, som jag kallar dom, alltså fasader så det ser ut som lite bebyggelse där. Vid husbyggen brukar man ju sätta upp skyltar och informera om arbetet så jag har gjort samma sak här. Byggbolaget är påhittat.

Bild

Bild
Nya skyddsstaket har monterats längs med dom utsågade delarna av plattform 1 på Tågsta central. Då växlar är flyttade/borttagna och stationsspåren således längre numera gör inte detta utrymme så mycket nytta så då tänkte jag att man kunde bättra på säkerheten i stället. Jag har dock kvar regeln om att inga långa boggivagnar får tas in på spår 1 på Tågsta central.

Bild
Ny skylt vid räddningsstationens parkering.

Jag har även gjort om tågbanans startsida på hemsidan lite grann.

Ha det bra.

2016 11 03, 1:16
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Jag har uppdaterat vägfordonsbeståndet något.

Bild
Första bilden visar fyra nya vägfordon. Först en minibuss som blivit en civil polisbuss, sedan har vi två vanliga polisbilar och slutligen en grönaktig personbil märkt "Green Cargo". Den civila polisbussen har fått en kojaklampa på taket, bara för att markera att det är ett utryckningsfordon. Kojaklampa kallas dom blåljus som sätts upp på taket på civila polisbilar.

Bild
Här har vi en gruppbild på samtliga utryckningsfordon. Lite överdimensionerat för mitt område kanske men det visar ändå att det finns mycket god beredskap för både brott och olyckor. Beredskapen var dock god även tidigare.

Bild
Avslutningsvis har vi en återkommande felparkeringssituation där en felparkerare nu tröttnat på alla böter och börjat bli hotfull mot parkeringsvakterna. Dom har därför tillkallat polis för att reda upp situationen.

Ha det bra.

2016 12 14, 19:09
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Jag har visserligen redan skickat ut en julhälsning i forumet, men då jag fått upp tågbanans egen julgran så passade jag på att göra ett julkort också.

Bild

Se hemsidan för planer under 2017.

Ha det bra.

2016 12 25, 22:44
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Veckorapport!
Här kommer en liten veckorapport för senaste veckan.
Efter en längre tids spårutredning kring ett nytt uppställningsspår och tre olika placeringar på banan som utretts för detta så är nu spåret på plats. Spåret fick sin placering vid skrotgården och kommer benämnas spår 5. Det tidigare spåret som jag kallat för skrotspåret, för att det gått till skrotgården, har fått nummer 4 numera. Provade även att flytta närmaste växelgatan till bangården lite inåt för att få längre spår men tycke inte detta blev bra så växlarna flyttades tillbaka igen.
Vid stationen har det kortare uppställningsspåret kortats ned något och fått nummer 1b. Övriga delar av spår 1 benämns numera 1a fast för resenärernas del så skyltas det som spår 1 då det är där dom kliver på tågen. Ny spårplan finns på hemsidan.

Närmast är tanken att köpa in några nya godsvagnar för att återuppta godstrafiken på TJ men både detta och husfasaderna till Tågby har fått skjutas upp tills vidare då jag p.g.a oförutsedda händelser tvingats prioritera om min ekonomi för annat så vi får se när eventuellt inköp kan ske.

Jag planerar att ta nya bilder till hemsidan inom kort och någon kanske kommer upp här också.

Ha det bra.

2017 01 14, 16:40
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

Ny uppdaterad bild på tågbanans högra del med det nya uppställningsspåret närmast skrotgården. Uppställningsspåret vid stationen, i bildens nedre del, har kortats ned något.

Bild

Ytterligare några nya bilder finns på hemsidan.

Ha det bra.

2017 01 19, 19:01
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Slänger in en liten notis här.
Under gårdagen var det nypremiär för godstrafik på Tågsta Järnvägar. Det måste vara minst tio år sedan som det gick godståg på banan sist men nu är godset tillbaka, i mindre omfattning i alla fall. Tre nya godsvagnar är inköpta och kommer köra skrot till återvinningsstationen. Premiärtåget kördes med ånglok och gick utan problem. Loket slirade lite i växlarna vilket berodde på att det gick en rälsrengörningsvagn sist. Efter att den kopplats av gick det bättre. Så nu går det godståg på TJ igen. Inga bilder för tillfället men det kanske kommer upp något på hemsidan senare.

I övrigt kommer min egen MJ-verksamhet att gå lite på sparlåga den närmaste tiden då jag inom kort kommer få ta hand om diverse äldre Märklin materiell i form av m-räls, gamla tåg m.m. Detta då min morfar ska avveckla den äldre materielen i sin MJ-Verksamhet. Jag kommer således vara upptagen med det ett tag framöver. Sedan får vi se vad som händer. Se hemsidan och bloggen för senaste nytt med jämna mellanrum.

Ha det bra.

2017 04 05, 18:38
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Gör ett litet sidospår här och slänger in några bilder på min morfars två Märklinbanor som han byggde i början på 2000-talet efter att han återfått skivan från den gamla banan som jag övertog i slutet på 90-talet. Se bild i trådens första inlägg. Det är en m-rälsbana samt en c-rälsbana. Morfar har väldigt mycket fantasi och har fyllt banorna med allt möjligt vilket framgår på bilderna. Alla byggnader och bilar är inte alltid skalenliga heller men dom passar ganska bra ändå.

Detta är inte helt lätt för mig att skriva då morfar är sjuk i cancer och troligtvis inte har så lång tid kvar så vi har börjat avveckla hans mj-verksamhet. M-rälsbanan revs av mig och en annan person för några veckor sedan och allt det materialet finns numera hos mig i väntan på nya ägare. Det handlar alltså om c:a 330 m-rälsbitar, c:a 90-100 byggnader och en större mängd leksaksbilar.

Dom två första bilderna visar m-banan och den tredje c-banan. Om någon är intresserad så finns det fler bilder på hemsidan.

Välkommen till Granskogens Järnvägar.
Bild

Bild

Bild

2017 05 01, 14:47
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Det blir lite mer sidospår idag men då det handlar om anledningen till mitt MJ-intresse så är det också en del av min tågbaneverksamhet.

Just nu flaggas det på halv stång i Tågsta och hos Tågsta Järnvägar då min morfar passerade den yttersta växeln under gårdagen. Han lade grunden till mitt modelltågsintresse och var dessutom min enda mj-intresserade släkting så detta innebär dubbel motgång för mig. Jag hann dock träffa honom en sista gång i helgen så det blir mitt sista minne av morfar. Vila i frid.

2017 05 17, 10:45
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Här är en bild från tisdagens minneskörning på Tågsta Järnvägar med morfars äldre passagerarvagnar. Fler bilder och info finns på hemsidan.

Bild

Med anledning av att photobucket ändrat sina regler/priser gällande länkning till andra webbplatser så har jag stängt mitt konto på den aktuella tjänsten vilket innebär att många äldre bilder inte syns längre. Ett flertal av mina äldre bilder finns i mitt webbalbum hos Google och övriga nyare bilder samt aktuell information på mina övriga webbplatser.

Ha det bra.

2017 05 25, 12:27
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Här kommer en bild från i torsdags då jag genomförde årliga översyner på mina egna modelltåg, vilket gjorde att det blev lite trångt på banan under större delen av dagen. Efter att ha införlivat morfars tvåvåningsvagnar i min fordonsflotta så har jag nu ett mycket kapacitetsstarkt dubbeldäckartåg som ni ser på bilden. Dock så körs dessa långa tåg endast vid vissa tillfällen då plattformarna bara rymmer tre vagnar som mest. På bangården skymtar också större delen av övriga fordonsparken.

Bild

Ha det bra.

2017 08 12, 20:39
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej Martin,

Jag har läst i Stinsenforum lite då och då under flera år utan att gå med. Men nu så är jag med också. Ville bara säga att jag läst hela din tråd flera gånger och tittat på alla trevliga bilder.
Det är en bra inspirationskälla och ett bra bevis på hur trevligt det kan bli även om man inte vill använda sig av de mer avancerade metoderna för att bygga sin bana.

Keep up the good work. :-tu
Hälsar

Christer/TGOJ Ma405

2017 08 15, 23:04
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 316 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Nyheter mjhobby.se