Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 11 18, 18:22

Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
 Skjutbart! 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Lite fusk då om du inte helt skadad på fullskala.

1 (2) elkablar dia ca 10mm El till belysning (och ABS)
2 luft slangar för bromsar ca 15-20mm
2 hydraulik slangar upp till ca 30-35mm

Elkablar oftast svarta och kan vara spiralformade..
Luftslangarna är ofta gul och röd och spiralformade

Hydraulik svarta och "raka"
De brukar hänga i någon ställning i trailerns främsta del..

Finns lite olika lösningar beroende på leverantör och åkare..

Rätta mig om jag har fel.. :mrgreen:

2016 11 17, 23:09
Profil WWW
Trafikchef

Bild

Eftersom alla tippsemitrailers ska sammankopplas med alla dragbilar med kablar och de är under konstruktion så visar jag ett par nya dragbilar :up: . Bägge är nyinköpta och nyligen ombyggda :) . Det är ju många dragbilar att välja emellan. Här är en Merca tillsammans med något äldre Scania 8) . Alla varianter finns i Sverige :!: . Jag har ju visat den nya DAFen, den nya Volvon och massvis med Scanior både nosar och frambyggda. Det är bara att välja. 8)

2016 12 08, 14:48
Trafikchef

Bild

Det är mörkt ute :idea: :!: . Några dagar till så vänder det :-D . Jag tänker tillbaka på sommaren med den här bilden. Visserligen är det inte en afaltsracer utan en vanlig tippsemi utan isolering. Bilden är oxo bakifrån 8) . Men det är förlåtet 8) . Här ska Sveriges framtid formas så småningom :) . En gul Volvo med en svart trailer vid en liten lövskog bör få oss att blicka framåt till både ljusare och varmare tider. :up: :up:

2016 12 16, 15:51
Trafikchef
Användarvisningsbild

När vinterkylan blev som kallast så passade det ju bra och sitta och pyssla lite så jag byggde ihop en skjutbar trailer med en Arocs dragbil under dagen utav prylar jag fick igår kväll... är väl inte färgen kommunalorange jag tänkt att åket skall ha men den blev lite småfrän ändå med 3-axligt dragbilschassie och ombyggd trailer där jag använt trailerns originaldelar i trippeln + plasticard till glidskenorna för ombygget... Återkommer när det målats och donats klart.. :up:
Bild
Bild
Bild

2017 01 05, 22:56
Trafikchef

Bild

Jag tackar Don Håkano för hans medverkan och fina projekt. :up: :up: En Merca som tippsemi i kommunalorange och byggt enligt Don Håkanos kunskaper och idéer ger tråden en ytterligare dimension. :) Projektet är inte färdigt enligt modellbyggaren själv. Den ska ju utsmyckas och få annan färg :!: . Så jag väntar på fortsättning. Tyvärr så har jag ingen riktig Merca på bild för att jämföra. :( Den saknas här i min lilla stad. Det närmaste man kan komma är en MAN. Jag fann denna kombination i vitt och rött från den mindre lastbilscentralen och hemmahörande på ön på andra sidan sundet 8) .

2017 01 11, 14:49
Trafikchef

Bild

Det har varit lugnt på tråden ett tag :oops: . Det har varit andra prioriteringar, men här kommer en liten lugn återkomst :up: . Är det något man inte får glömma så är det cykelskydden. Det blir inte så effektivt här med den skjutbara boggin både i verkligheten och modell :? . Jag har använt mig av originalet som jag har slaktat. Jag tog framdelen och kapade ned den till 0,9 mm 8) . Eftersom originalets fästanordningar sitter överst på ramen och på tippsemin ska den fästas på undersidan måste det skäras en ytterligare gång :) . Cykelskyddet ska limmas precis under tvärbalken 8) .

2017 01 28, 12:36
Trafikchef

Bild
Jag gillar det här ekipaget :) . Här är den med en schaktbalja som verkar vara ganska kort men vad gör det. Den är ju tåligare än asfaltsbaljan och ger helt annat utseende och användningsområde :!: . Den ser tuffare ut 8) . Jag har byggt om bilen till 6x2 från 4x2 :idea: . Originalet från katekesen 6x4 är ju inte aktuellt. Ramen och boggin till trailern är som vanligt, men jag har öppnat en ask från Kibri för att få schaktbaljan. 8)

2017 03 04, 20:50
Trafikchef

Bild
Full fart förbi mig :!: . Lastad och boggin är utskjuten 8) . Det här ekipaget intresserar mig för ett framtida bygge. Det är färgkombinationen med valet av bil och trailer :idea: . Den vita hytten som är utsmyckad med lite stripes och rostfritt på sidorna med de vita stänkskärmarna 8) . Den röda trailern med den blå överdelen på den rostfria baljan som är utrustad med blåa stänkisar. Det ger mig en harmoni av allt i sin enkelhet. Jag får se vad gör? Men jag är frestad att realisera mina önskningar! 8)

2017 03 18, 8:48
Trafikchef

Bild
Det har tagit tid men jag har haft mina skäl :noterat: . Det som saknas egentligen är kablarna mellan bil och trailer. 8) Jag har var noga med att alternera mellan modeller och riktiga bilar. Det här är ett bra exempel på ett riktigt objekt. :) Det kontrasterna mellan svart och gult som som framhäver den här bilen. Den är inte ny heller. Jag har några FH 3:or vilande men kompletta i vitt med AWM:s trailer. :P

2017 05 28, 6:30
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Nyheter mjhobby.se