Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 19, 12:47

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Hel-digitalt via datorn. Vilken styrenhet? 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Polaren öppnade för en diskussion jag inte trodde var aktuell, över en kopp te för någon dag sedan.
Han är tydligen drömmare, och drömmen är digitalt tåg. "The poison of choise" är Märklin's C räls, med en helt digitaliserad miljö. Allt från tåg-sett till hus och gatubelysning, och allt där i mellan.
Eftersom det är hans pengar, så är jag självklart på, jag har inget emot att spekulera i att spendera andras surt förvärvade slantar.

Planen är åtminstone ett par hundra meter räls, och "många" tåg i rörelse samtidigt. Han pratar om 20+.
Vägen dit är lång, men resan ska tydligen gå via ett mycket mindre projekt i bord-storlek, där funktioner och ban-designer kan testas av, medan man bygger och planerar.
Eftersom det fort blir onödigt dyrt att köpa på sig en enhet av varje slag, för att känna sig för, har ni tips, och förslag på vad man ska utgå ifrån? Jag spenderar gärna hans pengar, men om jag köper flera olika enheter för samma uppgift, tror jag han sätter sig på tvären, och då är det roliga fort slut...

Krav är att det går att köra något slags feedback-system så man kan se var tågen är på datorn som det hela körs från. Men det verkar de flesta stödja. Även multipla lok i ett tåg-sett verkar vara standard. Något som nog får ses som ett krav, är tillgång till svensk, eller mer troligt engelsk information, i form av manualer osv. Tyskan är dålig, eller, i mitt fall, helt obefintlig.

Eftersom det i dagsläget inte finns någon hårdvara att tillgå är kompatibilitetsfrågan meningslös, och de flesta verkar klara MFX, DCC, osv.
Uhlenbrock Intellibox II, Märklin Controll Station 2, Ecos Command Station... Listan på alternativ är ju hur lång som helst. Men vad är egentligen "bäst" och vilka begränsningar medför olika alternativ? Vilket är din favorit, och varför? Eller, om man lägger upp det så här i stället. Om du fick välja, och någon annan betalade... Vilken tillverkare och modell är det du drömmer om?

Tacksam för er tid.
B!

2015 04 29, 23:38
VD

Dom enda centralerna som kan Mfx är Märklin Central Station (1 och 2) och ESU ECoS (1 och 2). ESU kallar Mfx för M4.
Uhlenbrock kan inte prata Mfx.

/stefan

2015 04 30, 16:47
Biljettförsäljare

Gromitt skrev:
Dom enda centralerna som kan Mfx är Märklin Central Station (1 och 2) och ESU ECoS (1 och 2). ESU kallar Mfx för M4.
Uhlenbrock kan inte prata Mfx.
FEl av mig där, tack för rättelsen, det kunde ju varit förargligt.
Vidare i texten ser det ut som om ESU ECoS inte kan hantera MFX+ ? Det gör att enda alternativet egentligen blir Märklins egna, om man inte vill köra "allt" nytt på DCC ?

Finns det några bra "jämförelser" CS2 vs ECoS2 ?
B!

2015 04 30, 23:41
Biljettförsäljare

Polaren bestämde att det blev CS2, så ett "mega" startkit ska inhandlas på måndag. (Med Central Station 2 60214. Är det några viktiga skillnader jämfört med 60215?)
Det kompletteras med lite extra delar för att försöka lära sig hur det fungerar, hur saker ska kopplas, osv. Det blir även ett par C till M adaptrar, så han kan ta hand om min gamla M räls, och åtminstone till en början använda den för sitt experimenterande. Det blir ett par digitala växlar, och så småningom en uppsättning signaler.
Men jag blir inte riktigt klok på "24997" Avkopplingsskena + dekoder. Är det samma dekoder till de som till vilken växel som helst? I så fall 74461?
Borde inte det betyda att växling "åt ena" hållet är frånkoppling, så egentligen kan man styra två sådana med samma dekoder, genom att växla på båda hållen?

Apropå att inte bli klok på... Finns det någon riktigt "for dummies" instruktion för signalerna, och deras funktioner? Det är "insignal", "för och huvudsignal", samt "spärr-signal". Jag har lite erfarenhet från andra sammanhang om hur signalerna borde fungera, Men jag är van vid för / insignal som samma typ av signal, kombinerade för / huvudsignaler, och exit signal. Och inte en blekaste om hur man egentligen kopplar ihop dem. Det hade varit bra med lektyr här. Digitala, 76xxx serien.

Det blir till att fråga handlaren på måndag, jag skulle tydligen följa med när han ska shoppa. Om inget annat så för resesällskapet. Ja just ja, jag skulle tydligen ta med plånboken och låna ut shoppingkassan med. Jag visste att det fanns ett problem med att bli inblandad i andras hobby.
B!

2015 05 02, 3:11
Tågklarerare

hej...
Står själv i startgropen för ett liknande projekt
jag använder mig av en gammal CS1:a då den bara blir ett interface mellan dator och bana
Kommer lägga pengarna på ett bra program istället Traincontroller gold
du kommer behöva ha ett knippe S88 dekodrar de gör så att datorn vet var tågen är
och en skrälldus av växeldekodrar
vill tipsa om LDT:s dekodrar som finns i byggsats vilket gör att priset är nästan en fjärdedel av märklins
de är inte särskilt svåra att bygga ihop
Jag rekomenderar att inte köra med Märklins dekodrar som du bygger in i c-rälsväxlarna
det blir stört omöjligt att justera i efterhand utan att riva banan
titta på Youtube på traincontroller gold finns en väldigt bra tutorial där
finns även ett "gratis" program som heter rocrail finns också tutorials på tuben
lycka till!!!

2017 01 29, 21:26
Biljettförsäljare

Hej!

Jag är en nybörjare som "scannat" marknaden efter något prisvärt och hittade den här från Nederländerna.

https://www.digikeijs.com/

Nu är jag som sagt nybörjare och har inte så bra koll på allt....men den ser väl ut att ha de funktioner som man vill ha?
De säljer även moduler för återkoppling och växlar mm

Kan det vara något att ha???

2017 03 25, 13:36
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se