Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 11 19, 13:07

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Skillnad mellan Roco, F-man och Kleinbahns makadamvagnar? 
Författare Meddelande
Trafikledare
Användarvisningsbild

Är det någon som vet vilka skillnaderna är, om några, mellan Roco, F-man och Kleinbahns makadamvagnar?

Tanken är att jag skall försvenska några till Banverksvagnar, men frågan är vilket märke som är bäst.
Kleinbahns vagnar kostar ju bara 150:- nya mot ca 250-300:- för Roco och F-man begagnade, så finns det då någon anledning att inte använda Kleinbahn?

2017 03 09, 15:31
Trafikchef

Funderingar på ett projekt att framställa svensk Qbd från sortimentet av fabriksmodeller av Talbots motsvarande boggigrusvagn har även jag närt.
Kleinbahn-modellen har jag arbetat med i samband med annat projekt för länge sedan. Den passade bra i det då aktuella projektet, men kom aldrig riktigt med i funderingarna på Qbd. Om jag minns rätt berodde det på att den trots allt inte matchade krav på Hi-Fi förebildlighet. Det var väl då en mycket gammal modell som mest platsade i Kleinbahns lågprissortiment. Kolla kataloguppgifter om l.ö.b och illustration
som visar boggi på den nu aktuella modellen!
Fleischmann-modellen har väl funnits som fabrikskonvertering till Qbd. Stötestenen med den var om jag minns rätt att den mest liknande en något modernare variant av sin tyska förebild (Schotterwagen 266/267/268, Fac(s) 139/140) som bl.a. innebar annan typ av boggi än den Qbd har (SJ G56 - Talbot TTU).
Mest rätt var Roco-modellen.

2017 03 10, 9:29
Trafikchef

Rättelse:

d680ae skrev:
...
annan typ av boggi än den Qbd har (SJ G56 - Minden Dorstfeld/ORE).
...

2017 03 10, 12:08
Trafikledare
Användarvisningsbild

Tack för svaret, jag hade väl mina misstankar om att det var Rocos vagn som bäst stämmer överens med förebilden.
Jag kommer nog att öva på en eller två Kleinbahnvagnar innan jag ger mig i kast med den lite dyrare Rocon. Blir det bra kan man ju alltid sälja dem.

2017 03 10, 12:57
Trafikchef

Arriemöller skrev:
...
Jag kommer nog att öva på en eller två Kleinbahnvagnar innan jag ger mig i kast med den lite dyrare Rocon.
...

Det kan naturligtvis vara ett klokt drag. Det finns en del precisionskrävande kirurgi att utöva även på Roco-vagnen innan den når fram till ett skick som "förväxlingsbar" med en tvättäkta Qbd oavsett kulörvalet.
Konceptet för denna typ av 4-axliga ballastvagnar kom att få rätt många år på nacken. En del utveckling av typen hanns med under tiden, inte bara i ursprungslandet Tyskland, utan också i Österrike när ÖBB anskaffade. Korgen byggdes bl.a. i varianter med 25 resp 33 m³ rymd. Boggier under vagnarna växlade också med tiden och kundens preferenser. SJ skaffade sina med 25 m³ korg och under en period när Minden-Durstfeld/ORE typ av boggier var gångbara moderniteter. Att Roco-vagnen på pappret är utrustad med samma typ innebär tyvärr inte garanti för helt korrekt utseende som vid leverans. SJ fick en tidig variant av utseende på boggiramplåtarna medan Roco-vagnen har en senare variant. Skillnaden utgörs av formen på de yttre inspektionshålen för bromsblocken. Sedan sattes skyddsplåtarna över bromsutrustning under korggaveln också dit, synbarligen utöver standardutförande. Det tråkiga med SJ val av korgstorlek är att alla tre modellfabrikaten verkar ha valt korgform för att motsvara varianten med 33 m³ rymd. Det medför en del ingrepp med att sänka korgkanten, få en korrekt form på den och möjligen också korta korgstöttorna på gavlarna.
Om man avstår från egen framställning av SJ/Infranord modeller och i stället nöjer sig med att jaga Fleischmanns 5525 eller Rocos 44127 gula försvenskningar får man alltså stå ut med en hel del avtändande avvikelser.
Håller vagnen sedan också rätt längdmått? Qbd var 11.600 mm över buffertarna vilket skulle bli 133 mm i H0. Boggicentrum satt 6.500 mm isär vilket blir 75 mm i H0. Avvikelser här kan verka harmlösa, men kan ofördelaktigt påverka vagnens riktiga proportioner.

Bild

Bild

2017 03 11, 1:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se