Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 13, 23:53

Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 Ölcaféer 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Jag har läst, känner ett kollektivt misslyckande och brist på förståelse och jag vet inte vad. Ser Donkeyman detta får han gärna skickar PM.

2009 12 30, 23:57
Trafikchef
Användarvisningsbild

Beklagar sorgen Donkeyman

2009 12 31, 1:11
Profil WWW
Tågbefällhavare

Jag initierade för massor av år sedan en tråd på Spårvägssällskapets Forum som handlade om just Ölcaféer. Och där finns en mängd intressanta inlägg. Men nu efter så många år kom plötsligt svaret på min fråga här på detta Forum. Den där jag skriver om "Gropen" på Erstagatan som egentligen hette Café Iris. Och så skriver jag: Vem f***n var Iris.

Här är svaret:

Ölkaféet på Erstagatan hette Gropen, och de två tanterna som som var där var mor och dotter, Iris Johansson som var ägare och mamman var Dagmar Andersson.

Min mammas moster och min gammelmormor, jo det var kul att sitta där och lyssna på alla ölgubbarna när man var en liten skit. Carl Anton brukade vara där och spelade ibland när det var födelsedagar.

Idag är det en pizzeria.

/Jonas

Men läs gärna tråden från början: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=3420

2010 03 23, 23:20
Otroligt är väl bara förnamnet... hängde på till spårvägssällskapet via länken. En för länge sedan insomnad tråd vaknade till livs på deras forum... :shock:

Jan

2010 03 26, 12:49
Passagerare

Hej alla!

jag hamnade på den här sidan för jag googlade på Cafe Tjoget. Min dåvarande kille och en kompis köpte Cafe Tjoget vid Hornstull på Söder i början av 80-talet, och vi hade några roliga år där. Då var det bara Tjoget, Tranan och något enstaka ölcafe kvar i Stockholm. Vi försökte få stället K-märkt, men lyckades inte. Inte heller fick vi utskänkningstillstånd för starkare drycker än pilsner. När killarna sedan sålde stället (det var ganska slitigt) hade de i alla fall kravet av de som köpte att det skulle vara kvar som ölcafe, vilket det också var i några år till. Som Stockholms allra sista ölcafe. Det fanns faktiskt vissa kriterier på att kalla det ölcafé. Öppettiderna var ett. Typen av mat ett annat. Ölcaféerna spelade en väldigt stor social roll förr. Främst för att tröskeln inte var så hög för att komma in. Liiiite berusad gick an att vara, och man behövde inte ha stans flådigaste kläder. Gubbarna kände varandra, och kände sig trygga. Precis som andra sagt i tråden kollade man alltid upp varandra om någon inte kom. Många kom varje dag. En del satt med en pilsner i flera timmar. Kom ihåg en gubbe som hade med sig egna tepåsar, och bara beställde i varmvatten, och det var helt okej.
När man beställde en taxi från Tjoget sa vi alltid Långholmsgatan 18 eller 22, för det hände ofta att taxibilar inte kom när vi sa Tjoget.
Jag arbetade i hemtjänsten i Vasastan och har där träffat många ölmadamer, som arbetat som servitriser på ölcaféer. Det var tanter med krut i, minst sagt. När vi var och kollade in Tjoget innan vi övertog det, beställde min kille in ett glas mjölk. Servitrisen blängde och svarade "det här är ett ölcafé", och muttrade "mjölk" hela vägen till köket, och skakade på huvudet. Hon hade nog aldrig fått en sån beställning. Men sedan var hon jättetrevlig ändå.
Har också minnen från Gampan (Gambrinushallen) i Sundsvall, ett anrikt ölcafé, med goda råbiffmackor, som fanns på alla ölsjapp förr. Det var större än Tjoget, men med samma klientel.
Synd att inte politikerna förstått vilket tomrum ölcaféerna skapade när de försvann. Många hemlösa har nu ingenstans att ta vägen på dagarna.
Roligt ändå att läsa alla minnen i tråden.

2015 07 12, 23:03
Passagerare

Donkeyman skrev:
Jag kan meddela att jag klämde några Carnegie Porter på "Sjuan" för bara ett par veckor sedan. Och jag återupptäckte "Sjuan" för ett år sedan. Då gick jag en treveckors kurs på Chalmers, bodde i en campingstuga på Liseberg Camping och hade med mig "jourhavande fästmö" som resesällskap.

Alltnog. Jag har inte varit mycket i Götet på sistone men förde i vart fall dama runt några gamla kända vattenhål. Och hamnade uppe vid spårvagnshållplatsen just öster om Saluhallen. Vad nu den kan heta. Så vaknade ett minne. "Faaaan, det låg ju ett gammalt ölsjapp en bit in på den där gatan".

Tankarna började rotera. "Men det kan ju inte finnas kvar längre". "Men å andra sidan så kan det ju inte skada att gå bort och kika på mikrolån utan uc." "Men vad f*n det är ju ett nybyggt hotell i änden på kvarteret. Hela sk****n är naturligtvis riven". "Och det är ju onödigt att gå in på den där gatan om man ändå måste gå tillbaka utan att hitta något sjapp". "ÄÄÄÄÄh, vi går bort och ser efter".

Och under över alla under - sjappet var kvar. Totalt oförändrat. Men "jourhavande fästmö" som också är nostalgiskt lagd blev helt lyrisk.

Mitt andra stamsjapp i Götet "in the good old days" var Café Hartlepool. Som dess värre seglade in i sjappens himmel för många år sedan. Där gives numera flottyrmättad "fast food" med exotisk touch. Men man kan nostalgera kring de väggfasta träbänkarna, de generösa mackorna och naturligtvis - pilsnern.

Åter till "Sjuan". Runt väggarna sitter en mängd med teckningar gjorda av signaturen Sidén som var tidningstecknare. De föreställer stamgäster på 1920-, 30- och 40-talen. Herrar som i dag är bortglömda. Men som den gången naturligtvis var väl kända på "Sjuan". En av de festligare alstren visar en herre och infällt i hörnet ser man en liten bild av en cockerspaniel som sitter under bordet. "Husse, skall vi inte gå hem snart"? Frågar hunden. En annan visar en åkare och infällt finns en bild där man ser åkarhästen stå ute på gatan och titta mot sjappet: "Andersson, var blev du av"? Lyder frågan. Obetalbart helt enkelt. Och allt finns till beskådande den dag som är.

För övrigt har Donkeyman skrivit några rader om "Sjuan" tidigare:
http://nordens-paris.blogspot.com/2008/10/lsjappet.html

samt:
http://nordens-paris.blogspot.com/2008/10/lsjappet_24.html

Saxat från Wikipedia om konstnären Liss Sidén:
Liss Sidén, född 30 mars 1902 i Sundsvall, död 28 december 1975, var en svensk konstnär.

Sidén utbildades vid Althins målarskola i Stockholm och därefter i Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Han målade och tecknade realistiska porträtt, gärna föreställande barn, samt landskap, ofta med hästar i arbete.

Sidén ritade av Göteborgsoriginalen Musikern, Värmlands-Johan och Kalle Glader, vilka han också brukade kalla Skepp som mötas. Han gjorde även teckningar till Göteborgspressen och Generalstabens kartverk samt målade porträtt av gäster på ölhallen 7:an i Göteborg. Porträtten visas i ölhallen.

Snacka om grym historielektion, tack! :D :-tu :-tu :-tu

2016 03 06, 1:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Nyheter mjhobby.se