Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 23, 9:45

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Någon som vet vad som hände med införandet av centralkoppel? 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Någon gång i mitten(?) av 1970-talet satt jag i min högstadieskolas bibliotek och läste om det då snart förestående införandet av centralkoppel i Sverige. Nyligen läste jag på internet att man ungefär då förberedde ett antal äldre ellok för centralkoppel. Tänker nu inte på rällsbussar, pendel- eller malmtåg utan helt vanliga person- och godståg.

Någon som kan sin järnvägshistoria och kan berätta hur det kom sig att införandet helt kom av sig? Även bakgrunden till det planerade införandet voreintressant att höra!

/Ulf

2015 07 27, 18:41
Biljettförsäljare

Jag minns också den tiden. De vackra F-loken (elektriska alltså) hade var sitt fult fyrkantigt hål i buffertbalken som förberedelse för vad som komma skulle. Det gick om intet av tre orsaker. Det blev för dyrt. Man klarade inte omställningsproblemen (alltså hur det skulle gå till när somliga men inte alla fordon var ombyggda). Länderna i UIC hade olika åsikter om hur kopplet skulle utformas (tänk patent).

Idén var att få fram ett koppel som skulle ersätta sidobuffertarna, vara automatiskt kopplingsbart, kunna kopplas isär genom fjärrstyrning och koppla broms- och signalledningarna lika automatiskt. Det skulle vara kompatibelt med andra automatkoppel, särskilt i Sovjetunionen (om man lyckades klara problemet med spårvidderna).

Det finns en intressant rapport från Kungliga Tekniska Högskolans järnvägsgrupp från 2005, rapport nr 0507, som heter Effektivare system för godstransporter - Automatkoppel med Rune Bergstedt som huvudförfattare, som bör kunna fås från KTH. Själv har jag kommit över den på nätet, men jag kan numera inte klura ut hur. Rapporten innehåller bland annat en järnvägshistorisk exposé över automatkoppel på amerikanska järnvägar, men även över de vanliga svenska smalspårskopplen och deras konstruktion.

2015 07 28, 19:20
Trafikchef

Björn M. skrev:
...
Det finns en intressant rapport från Kungliga Tekniska Högskolans järnvägsgrupp från 2005, rapport nr 0507, som heter Effektivare system för godstransporter - Automatkoppel med Rune Bergstedt som huvudförfattare, som bör kunna fås från KTH. Själv har jag kommit över den på nätet, men jag kan numera inte klura ut hur. Rapporten innehåller bland annat en järnvägshistorisk exposé över automatkoppel på amerikanska järnvägar, men även över de vanliga svenska smalspårskopplen och deras konstruktion.

https://www.kth.se/polopoly_fs/1.87128!/Menu/general/column-content/attachment/0507_inlaga.pdf

2015 07 28, 21:56
Biljettförsäljare

:-ab TACK för de båda bra svaren ovan!!!

2015 08 01, 23:34
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se