Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 21, 0:21

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Standard för funktionsknappar på våra dekodrar! 
Författare Meddelande
Tågvärd

Hej alla i "sommarvärmen"!

Vi som kör tåg på våra modulträffar har några gånger försökt komma överens hur vi ska mappa funktionerna på våra lokdekodrar för att dom ska bli så lika som möjligt eftersom vi ofta kör varandras lok på träffarna!
Dock har vi tyvärr haft svårt att komma överens och det har oftast slutat med lika många förslag som debattörer i frågan!
Själv börjar jag nu få ett antal ljudlok och börjar få svårt att komma ihåg hur varje lok fungerar då alla har helt olika funktioner på samma knappar!
Men jag ger inte upp så lätt!
Jag har nu gjort en lista på funktioner som jag själv kommer använda på mina lok för att få lite ordning på saker och ting, misstänker dock att det är fler än jag som irriterar sig på lokfabrikanternas ickestandard i frågan och kanske vill hänga på!
Om vi blir fler som kommer överens skulle vi kanske kunna påverka i alla fall våra egna mindre tillverkare som Jeco och NMJ som producerar skandinaviska modeller! Och sedan....vem vet kanske en NEM-standard för funktionsmappning någon gång i framtiden?

Här nedan är min senaste lista V1.2, tar gärna emot feedback på förbättringar!
Så långt som möjligt är det efter hur standarddekodrar fungerar och en vanlig europeisk dekoder utan ljud stämmer med denna lista i berörda delar.
Det är ljuddekodrarna som är lite problematiska då varje skapare av ett ljudprojekt har sin egen uppfattning om hur det ska se ut eller helt enkelt vill pressa in så många nödvändiga eller onödiga ljud som det går och struntar i hur dom ligger!

F0 Strålkastare växlande A-B med körriktningen
F1 Helljus
F2 Signalhorn / Ångvissla
F3 Halvfart / Hyttbelysning växlande A-B med körriktningen
F4 Accleration / bromsfördröjning inaktiv
F5 Kort signal / Kort ångvissla
F6 Ljud (Motor, ånga eller andra driftljud)
F7 Koppel A-ände + koppelljud + koppelbelysning
F8 Koppel B-ände + koppelljud + koppelbelysning
F9 Maskinrumsbelysning
F10 Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F11 Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F14 Diesel - motorvarv öka
--"- El-lok - strömavtagare A-ände
F15 Diesel - motorvarv minska
--"- El-lok - strömavtagare B-ände
F16 Rökaggregat
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28 Mute

Det som troligtvis är mest kontroversiellt här är nog att ha ljudet på F6 i stället för F1 men det finns en förklaring som jag hoppas ni köper!
Normalt ligger ljudet på F1, och F6 har kombinerad halvfart + urkoppling av acc-bromsfördröjning. (även om det finns enstaka ljudprojekt från dom stora tillverkarna där F6 faktiskt har använts för ljudet)
Att ha halvfart + acc-bromsfördröjning kombinerat på en funktionsknapp är mycket olyckligt då man inte tillfälligt kan koppla bort fördröjningen under gång när man vill bromsa snabbare än den inställda fördröjningen i dekodern utan att även aktivera halvfarten!
Så jag vill gärna ha dessa funktioner var för sig och då gärna på F3 och F4 så som dom flesta normala dekodrar kommer som standard! (dessutom lätt åtkomligt på Fred-handtagen)
F6 blir då ledigt för ljudet.
F1 som oftast används för ljudet används också oftast för helljus på lok som har det, och eftersom det känns bättre att ha dom fyra första funktionerna som är lättast åtkomliga på t.ex. ett Fredhandtag för dom funktioner som behövs under drift så känns det mest naturligt att ha F1-4 som listan ovan visar. Motorljudet startar man ju bara en gång innan man kör iväg så att det gör inte så mycket att trycka ner shift för att komma åt det!

Här är en länk till svenskt modulforum och en tråd där vi har diskuterat frågan lite i sommar!
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=1851
Läs igenom den och kommentera gärna här!

Lägger ut detta på dom vanligaste forumen och hoppas på lite respons!

Med vänliga hälsningar / Eke

2015 07 26, 19:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se