Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 12, 9:10

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Konvertera gamla start-kitt's lok till digitalt? 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Jag lämnade över min samling M-räls, bestående av 60-70 talet delar. (en start "oval", ett tåg och 2 vagnar, ett expansions-kitt "E" och en del lösa deler + ett extra gammalt lok, från något okänt start-kitt)

Självklart har jag inte tänkt på att bara titta efter vad tågen hette, och andra identifikationsuppgifter

Det lösa loket ser ut som det i det här kittet. Tror jag.
Bild
Har drivning på alla tre axlarna, och sista axeln har gummi för att inte halka. Det borde kunna göra sig halvbra som ranger-lok. Går jämnt och fint även på låg fart med den analoga styrningen. Sitter en halvstor glödlampa innanför fronten. Kan antagligen leva med att bara koppla glödlampan till matningen så att den konstant lyser, möjligen via motstånd, om den inte tål spänningen.

Det andra är jag ganska säker på är ett sådant här:
Bild
Drivning enbart på sista axeln, anti-halkgummi på den, går lite ryckigt på låg fart, och har inga extra-funktioner utöver körandet.

Frågan är, är det lönt att försöka bygga om dem till digitalt? Efter en snabb titt verkar det som om bara en billig dekoder går på betydligt mer än vad ett begagnat lok lämpligt för rangergården skulle kosta, men samtidigt känns det ju lite synd att bara överge loken, de har säkert många mil kvar i sig innan de är utslitna. De har kosmetiskt fått lite stryk, då jag haft dem länge, jag var inte så gammal när jag fick mitt start-kitt, slutet 80- början 90-, och det ensamma loket fick jag från någon som hade det skramlande i en leksakslåda, utan att äga någon järnväg... Så det hade fått en del skavanker redan.

Optimalt hade ju varit ett kitt med ny motor, och en dekoder med ljud / ljus. Men det känns inte realistiskt, då det gäller samma pengar som ett billigt lok... Eller åtminstone väldigt nära. Och då är där garantier, nybilsdoft, och allt det där.
B!

Edit
Jag ska försöka passa på och ta en bild, samt skriva upp lite info på de båda loken i morn. Om jag har förstått det rätt ska det gå att uppgradera till digitalt, utan att byta motor, men då måste man byta spolen mot en permanent magnet, och man förlorar både lite gångegenskaper, och styrka. Vilket kanske är sub-optimalt det med.
/Edit

2015 05 02, 2:50
Biljettförsäljare

KLVM 3087:
Bild
Bild
DB 89 006:
Bild
Bild

Bilderna var klart större i ursprungsläget, men det kändes inte riktigt snällt att låta bilden svälla över alla bredder, (3552x2000) så jag skalade ner dem. Här finns originalen, tillsammans med de små bilderna.

OM man ska ge sig på att bygga om dem, så torde det vara Märklin 60943 som är motorn. Tror jag.
Och då "borde" det vara i kombination med exempelvis Märklin 60942/60962 ? Finns det något alternativ som är "bättre" då det är ett så pass kort tåg?
Rimligtvis ersätter man den befintliga framlampan med en diod och driver den med dekodern, eller, som jag var inne på tidigare... Kopplar den på primären, och låter den lysa så länge det är ström på spåret... Möjligen med ett motstånd eller något som strömbegränsare för värmens skull. Tror lite på diod.
Är ovanstående delar rätt, och bästa vägen? Så där på rak hand tror jag inte det blir något av med till det gröna loket, men det andra... kanske. Om inget annat, så för att man kan säga att man har gjort det... Övning, osv.
B!

2015 05 03, 1:09
Biljettförsäljare

Jag börjar mer och mer inse att jag är en klåfingrig jävel, och att jag inte har vett på att sluta i tid. DB 89'an har antagligen gjort sig förtjänt av att få vila i frid, men det blir det inget med. Allting verkar förvånansvärt friskt.
Däremot är den nog lite halvgammal. de stansade / pressade plåtbitarna utanpå hjulen har aldrig varit målade, till skillnad från andra jag sett bilder på, som har röda partier. Den gjutna metallklumpen är väldigt grovt bearbetad på undersidan, och över lag ger loket ett lite primitivt intryck. Men det är inte gammalt nog, det står "Made in Germany" och inte "west germany" på undersidan, och jag tvivlar på att det är från före kriget... Mest av nyfikenhet, hur åldersbestämmer man ett sådan här?

I alla fall, eftersom jag helt uppenbart inte kan låta bli, så plockade jag av de pressade plåtbitarna som ska föreställa drivningen, och riktade försiktigt en del som var lite krokig. Blev lite snopen när jag upptäckte att det helt plötsligt var ett enormt glapp i sidled på mittaxeln.Helt plötsligt stod jag med ett hjul i handen. Vilket gjorde att jag kunde konstatera att de bara är pressade på axlarna. En tröst i sammanhanget är att allt verkar väl smort, men det är fullt med damm. Kladdigt. Jag är så sugen på att kasta rotorn, och alla dreven i ultraljudsrengöraren, men jag misstänker att motor tål det dåligt.

Nu till anledningen till detta inlägget:
Kan man knacka ut axlarna, så man får en möjlighet att göra rent, utan att skada chassit? Om ja, hur? Jag har inte någon avdragare som skulle passa, och helt ärligt är kanten på hjulen så tunn att jag är rädd den skulle ge sig om man försökte, men en dorn i mitten på hjulet, så kanske man kan knacka ut axeln?
Går det att återvinna axlarna, eller bör man investera i nya?
Kan man ens få tag i nya, och i så fall var? Googla på spares osv ger som bäst gummikringlorna som ska agera slir-skydd. Och dessa finns i flera versioner, jag gissar på olika storlekar. Finns det en manual till de här loken där man kan kolla vilken storlek som är rätt?
Är drivlinan unik för varje loktyp, så det är helt hopplöst att få tag på axlar med rätt drev, och / eller nya drev till hela drivningen?
Om man kan få tag i delarna, och det är lämpligt att göra något... Bör man samtidigt passa på och sätta på hjul med plats för slirskydd på mitt, eller främre axeln med?

Jag kommer säkert på mer. Så det är väl lika bra jag ber om ursäkt för alla dumma frågor jag fortsätter ställa.
B!

2015 05 05, 2:57
Biljettförsäljare

Eftersom jag är dum i huvudet, och inte begriper bättre, så har jag tagit beslutet. Det blir digitalt här, bara för att det är kul. Om inget annat så är det "mitt" lok på polarens bana.

Motorn bör vara Märklin 60943. Och jag har fått för mig att Märklin 60942 ska vara en passande dekoder.

Nuvarande status på loket:
I så små delar som möjligt, och i ultraljudsrengöraren.
Värmen på, och den har fått en cykel redan. Den får en till när maxtemp är uppnådd.

Jag har redan plockat bort ett pälsdjur från alla axlar, och kunde konstatera att någon smort med något olämpligt vid något tillfälle. Det satt kakor, som tuggummi med väl inarbetat hår och damm bakom & mellan alla kugghjul.

B!

2015 05 06, 0:47
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se