Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 22, 18:11

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Nybörjaranläggning för den som bor trångt 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Vet ej om det är rätt forum men jag kör på ändå. För några år sedan fick jag en startsats piko likström av min hustru i 35-års födelsedagspresent eftersom jag till och från har nämnt att jag saknat mitt barndoms märklintåg som jag sålde för andra intressen som så många andra som hittat tillbaka till denna fantastiska hobby. Hursomhelst startsatsen packades upp och monterades och det var väl roligt ett tag, men började sedan att fundera på att bygga en permanent anläggning med lite landskap och dyligt och det var då jag hittade Stinsen på nätet.

Har varit inne och läst om allt möjligt vad som är bra och vad som är mindre bra och slagit ihop detta med egna idéer. Eftersom jag bor relativt trångt så stöp ju planerna med en stor fast anläggning och jag började snegla åt att bygga en rundbana i modulform som lätt skulle gå att koppla ihop och vara lätt att plocka undan. Att bygga en modul i standardform dvs mmm eller fremo, gick också bort eftersom det där med att stå i en lägenhet och kapa till plywood kändes krångligt bara för att få till en grund att lägga spår på. Istället beslöt jag att bygga på färdiga hyllplan från Clas Ohlson som som jag slipper kapa och som spår använde jag Trix C-räls för att lätt kunna sätta ihop spåren i banan.

Har läst att det inte är många som använder Trix c-räls här på forumet för att det saknas korsningar mm, men den går att få till rätt hyffsat enligt min mening och nu är fördelen att jag kan arbeta med ett hyllplan åt gången i köket vid diskbänken med landskapsbyggen om något begränsat i storlek och sedan koppla ihop allt till en stor rundbana. Förvaring sker enkelt på väggskenor med konsoler, detta kan kanske vara ett tips för fler som inte har plats för en permanent anläggning. Bifogar en bild av min station byggd på ett furuhyllplan storlek 118x28 cm med Trixräls som är "inbakad" i ballast.

Hade ej fixat att göra detta projekt utan att läsa alla inlägg från Er stinsenmedlemmar och har nu en fullt fungerande hobby och ett roligare liv.

Bilagor:
Filkommentar: Här en bild av min station
DSC_0386.JPG
DSC_0386.JPG [ 288.89 KiB | Visad 4317 gånger ]
2014 07 29, 11:38
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

Välkommen hit och jag tycker det är en bra lösning du valt med färdiga hyllplan längs väggarna. En smart byggmetod. :-ab

Ha det bra.

2014 07 29, 11:56
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Det tackar vi för. Sen måste jag tillägga att några försök att bygga en bra anläggning har ju resulterat i grovsopan utan att passera gå. Men när det gäller denna och många andra typer av kreativitetshobby så är det av misstagen man lär sig

2014 07 29, 12:30
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

MadMike skrev:
Det tackar vi för. Sen måste jag tillägga att några försök att bygga en bra anläggning har ju resulterat i grovsopan utan att passera gå. Men när det gäller denna och många andra typer av kreativitetshobby så är det av misstagen man lär sig

Hallå...

Kikade på bilden ovan och tycker du fått till det riktigt bra. Finns inget att tillägga där. Du verkar smått färdig och kör med dina tåg. Dock om det kommer ske någon utbyggnad så kan jag varmt rekommendera http://www.miniature-playground.com/sv/

Det är moduler som kommer med rätt mått som du bygger/viker ihop själv. Det finns också tillbehör för att bygga landskap som inte skräpar ner eller dammar.

Det finns ju fördelar och nackdelar med allting. Men en fördel med att bygga en M-Play modul är att man kan ta med den på träffar vilket jag varmt kan rekommendera. Mycket körning och snack bland deltagarna.

I denna lysekils-jarnvag-inspirerat-modulbygge-m-play-modul-t10373.html tråden kan du se hur jag byggt en modul.

Mvh Rickard

"Rickard93" på Tradera

2014 07 29, 12:46
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Tack för tipset, kollade in deras modulbyggsatser på mj-mässan i älvsjö och det verkade intressant. Vi får se vad det blir i framtiden.

2014 07 29, 14:23
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Skulle förövrigt vara kul och se om det är någon fler som har gjort något mer än bara en testbana med Trix-rälsen. Har ju sett många fina exempel som inspirerade mig på märklinsidan. Rälsen är väl inte den som "proffsen använder" typ peco tillig etc men jag har funnit att den är väldigt tålig och lättsam när det gäller att ta isär och sätta ihop banan. Ha en fortsatt trevlig dag i värmen alla rallare.

2014 07 29, 14:29
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

MadMike skrev:
Skulle förövrigt vara kul och se om det är någon fler som har gjort något mer än bara en testbana med Trix-rälsen.

Jag och några kamrater har testat olika typer av skenor på våra banor. Vi har inte kommit till landskap ännu.
Trix C-skena oxiderade och skitade igen så snabbt för oss att man fick göra rent bana före och efter varje körning.
Så den åkte ut.
Roco geoline var snäppet bättre men ändå så skitbenägen att även den åkte ut.

Efter testande så fick det bli Rocoline med banvall för tillfälliga banor som man kör på för att se hur spåren ska ligga.
När jag vet exakt spårplan, då byter jag ut alla skenor till Tillig.

Testade och ha en meter bana med tillig och resten av slingan med rocoline med banvall. Sedan körde jag på för att se hur länge det skulle ta innan jag behövde rengöra skenorna med kemisk ren bensin.

Rocoline behövde rengöras ungefär 1 gång månaden, tillig-skenan en gång per år.
Så valet blir lätt för mig...

PS där har du eventuellt svaret på varför vi är så få som bygger med trix C skena....

/Jona

2015 04 27, 15:32
Profil ICQ WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se