Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 20, 8:25

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 växlar 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej, igen.
Jag har precis digitaliserat min märklin bana. och vet nu inte längre hur jag ska göra för att kunna styra de nya växlarna ifrån (styrningsstationen) vad för saker är det jag behöver för detta.

2014 12 27, 11:26
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag antar att det är Märklinräls du har. Undrar dock vilket rälssystem det är m, k eller c. C är det nyaste systemet med banvall av plast. Jag undrar också vad du har för styrstation (artikelnummer)?

/Geranium84

2014 12 27, 16:57
Passagerare

hej!
jag kör med c räls, och kontrollen jag som jag kör med heter Mobile Station. jag vet tyvärr inte artikelnummret men den följe med i en märklin sats som heter mit digital starten märklin firer.

2014 12 30, 19:39
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Är det en sådan här?

http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?page=1&perpage=40&level1=32&level2=2328&art_nr=60652&search=1&era=1&gaugechoice=0&groupchoice=4&subgroupchoice=27&catalogue=0&features=0&searchtext=&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Ftools_downloads%2Fproduktdatenbank.html

/Geranium84

2014 12 30, 20:13
Passagerare

Ja! det är en exakt likadan

2014 12 30, 21:02
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Det här blev lite knepigt. MS1 som du har är inte gjord för att styra växlar digitalt. Återstår analog styrning av växlarna.

Detta behövs
En grå transformator med gul och brun ledare
En styrpult (maximalt fyra växlar kan drivas från samma pult)
En växelmotor per driven växel
Eventuell skarvsladd

Alternativet är att du uppdaterar till en MS2
då behövs en dekoder och en växelmotor per styrd växel

Fördelen med det senare alternativet är att allt kan göras utan fasta installationer och du är mer upp to date rent generellt

Fördelen med det förra alternativet är att om jag förstått saken rätt så blir överblicken större och du kan använda din nuvarande styrenhet.

Jag har inte räknat på det prismässigt men det kan mycket väl vara så att det ekonomiskt går på ett ut vilket alternativ du väljer.

Det som är kruxet är att MS1 representerar en utgången teknik som inte understöds i dag och inte kommer att understödas i framtiden heller. Om du väljer att köra med MS1 och ändå vill styra dina växlar via knapptryckningar så råder jag dig att vända dig till en auktoriserad Märklinhandlare. Annars är nog rekommendationen att manövrera växlarna för hand och glädjas åt den friktionsfira flertågsstyrningen för den stora fördelen med digitalt på en liten järnväg är att flera lok kan köras på samma strömkrets.

/Geranium84

Edit: När jag räknat på det så kostar MS1 lösningen ca 1400 SEK och MS2 lösningen 2300. Det senare under förutsättning att man kan få 500 SEK för den gamla MS1'an (inklusive transformator och kopplingsdosa). MS1-lösningen kan evetuellt trimmas genom att köpa en begagnad trafo eller en för delta (lite osäker dock om detta fungerar). Den vanligaste varningen är att inte köpa en blå trafo begagnat för detta ändamål.

Kvarstår en stor fördel att inga lösa sladdar behöver dras med MS2-lösningen.

2015 01 01, 16:49
Trafikchef

Det funkar även med ljusblå trafon (80-tal) om du endast driver växelmotorer med den, vilket går med C-räls.
Gul kabel till gul anslutning (L), blå kabel via återfjädrande strömbrytare till "brun" anslutning (0, nolla).

Ansluts sedan till ställpult 72720, 72710. Det går även med den äldre 7072 men då behöver du den äldre typen av kontaktstift i stället för den moderna typen som följer med i påsen till växelmotorn.

Ställpultslösningen är enklast och snabbast och passar till banan eller stationen med inte allt för många växlar, 4-8 eller 12 st. Man kan även rita upp en liten schematisk skiss med nummer på växeln så man vet vilken växel varje knapp styr.

Återfjädrande brytare hittar du till exempel på kjell.com eller konrad eller elfa eller andra nätbutiker. Dessa kan monteras på en 4 mm plywood där du ritar upp en spårplan. Det är lagom för upp till ca 4-20 växlar och ger bra överskådlighet. Funkar även med större antal växlar.

Som sladd tycker jag nätverkskabel för installation funkar bra då den är enkel-kardelig, finns på kjell.com i 10, 20 eller 100 m längder, bara att klippa till så mycket som behövs.

2015 01 03, 20:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se