Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 16, 15:17

Svara på tråd  [ 369 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
 Mjölktransporter på räls och väg 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hej qrt!
Som svar på din/dina frågor hänvisar jag bakåt i tråden mjolktransporter-pa-rals-och-vag-t5744-100.html
- där du kan läsa under inlägget med bilden av utsikten från stockholms stadshus, som visar ett blandat tåg, då MC-vagnar kopplades in i persontåg.

Vad gäller modellutbudet så är man för närvarande hänvisad till egna byggen - jag har försökt att intressera några skandinaviska producenter

- det närmaste var ändå att HNJv ville göra den äldre lokomotorn från Enskede mejeri, men av detta blev intet, med motiveringen att för få var intresserade.

Bild

En anledning kan naturligtvis vara att trafiken med MC tankvagnar på järnväg, mest bara var begränsad på sträckorna Stockholm-Norrköpng-Uppsala.

Så därför är inte intresset från övriga mj-rallare i Sverige inte lika stort - men å andra är vi i denna del av landet en rätt stor del av befolkningen - som jämförelse har ju intresset för malmbanans trafik alltid tilldragit sig stor uppmärksamhet - även utomlands...- men då har det fått en "exotisk" lockelse.

Den som kan ge mjölktransporterna en sådan status är mycket välkommen med förslag.

/LYR

2012 10 21, 17:55
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Volvo och Nynäs har jag för mig var de drivande i det här projektet. De tog fram containers, hanteringsutrustning och fordon... hur mycket mejerinäringen var involverade skulle vara kul att veta, och jag har för mig att det var ett mejeri i Götene som körde med det här systemet bland annat.

Transportjournalen nummer 2, 1972
Bild

Volvobroschyr från 1974
Bild

Här är en av metoderna de använde vid lastning och lossning av både lastbilar och järnvägsvagnar: post116674.html?hilit=fattigman*#p116674

/Stellan

2012 10 21, 20:17
Biljettförsäljare

@Lars: Tack så mycket. Just ett sådant "bevis" var jag ute efter men att det var just den bilden var inte lätt att se. På min skärm ser det dessutom att var en grusvagn mellan personvagnar och mjölkvagnar ?
@Stellan: Också mycket intressant. För mig ser det fullt modernt ut. Har man redan gått ifrån dessa containrar ?

/Qrt

2012 10 21, 22:42
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag tror inte att systemet existerade speciellt länge, det kanske var som med Csam-containrarna... en god tanke som inte fungerade, och de kanske kom vid fel tidpunkt? Det skulle vara kul om någon här på forumet kunde berätta lite mer om detta :-D

Det slog mig att Linjebuss var involverade i det här containersystemet, det var ju också Johnson-ägt.
Bild

/Stellan

2012 10 22, 9:59
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Nu blev det total urspårning.. :shock:
Men hur ofta ser man en container från Nordplåt ??
Bild
Hittade denna i Odenskog, Östersund för en månad sedan

2012 10 22, 13:20
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Jo visst blev det ett stickspår/urspårning, men inte värre än att vi anknyter till containertypen som varit uppe i tråden tidigare
- men på vilka sidor får jag överlåta till andra att söka själva - bilder på containerna finns från alla vinklar - både i färg och svart-vitt.
Som modell bör det inte vara alltför svårt att ta sig fram till måtten - någon som vågar sig på ett modellbygge...?
/ LYR

2012 10 22, 16:47
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Den här tidningen hittade jag när jag rotade runt i gömmorna, och den platsar väl här? :wink:

"Varken vatten eller brännolja, nej en av Mjölkcentralens nya stora tankvagnar" står det i bilden, men hade inte MC redan ganska stora tankbilar 1943? Det verkar vara ett enkelaxlat släpfordon, men är det en kärra eller en semitrailer tro? En kul bild är det i alla fall med gubben på tanken, iförd skärmmössa och förkläde :-D

Bild

/Stellan

2012 10 23, 17:02
Trafikledare
Användarvisningsbild

Detta är ju en fantastisk tråd, den innehåller hur mycket kunskap som helst och massor med intressanta bilder.

:-tu

2014 06 06, 13:29
Tågbefällhavare

Även här på ön lägger sig mörkret tidigt vid denna årstid och vad gör man då, jo man sitter och går igenom gamla trådar. Inte för att anmärka och rätta. Nej möjligen komplettera. På sidan 7 i denna tråd, visas en båt, tillhörande Mjölkcentralen. Nu minns jag inte någon sådan båt från Stockholm, men väl två stycken liknande i Vaxholm. Visserligen var jag inte gammal då men minnet säger mig att det låg ett mejeri i Vaxholm på den tiden. De två båtarna distribuerade mjölk till närliggande öar och bryggorna i Lindalsund. Konstigt att inte Monne reagerade. Sippsö ligger mej veterligt i Lindalssund.

Roland ?

2014 11 21, 18:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 369 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Nyheter mjhobby.se