Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 07 20, 22:26

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Tips slirande Märklinlok 37037 
Författare Meddelande
Lokförare

Mitt lok har stått oanvänd bredvid remisen en längre tid eftersom det var kraftlöst och ofta stod still o slirade på växlarna. Men efter ett tips köpte jag komplett bakre drivhjul med slirskydd och bytte ut det befintliga som inte hade slirskydd. Finns komplett hos Märklin (artnr 225778) o passar perfekt. Vilken skillnad!!! Det blev ett helt annorlunda lok. Nu orkar det dra nästan hur mycket som helst och tillhör numera de starkaste på banan. Det blev slut med att ständigt stå o slira i kurvväxlarna också :-D
Märklin tar ca 130kr för komplett drivhjul med bussningar, kugghjul och slirskydd påmonterade och alltihop passar i maskinen utan problem.
Tyvärr tar Märklin hutlöst betald för porto och emballage ca 175kr men man kan ju passa på att köpa lite extra reservdelar och annat, det gjorde jag.

Så till alla som har detta lok: Bytt hjulpar till sånt med slirskydd om ni har problem enl ovan.

Om detta tips passar alla varianter av Märklins standardlok P8 vet jag inte men just på 37037 fungerar det ypperlig.

2014 10 31, 2:39
Tågbefällhavare

Kan fylla på med att just detta gjorde Märklin på mitt exemplar av detta lok efter att vi klagat på egenskaperna hos loket vid nyköp, tyvärr höll de inte med om dåliga egenskaper så vi fick betala för jobbet, men det funkar nu väldigt fint på banan. Så som sagt ovan, om ni har detta lok se till att göra såhär om ni har samma problem.

2014 10 31, 10:58
Trafikledare

Men varför slösa pengar på kompletta drivhjul?Du kan ju köpa bara slirskydden betydligt billigare i förpackningar om 10/st.Jag har bytt på alla mina lok från Roco och ESU (usla orginalslirskydd) till Märklins.Funkar utmärkt!I annat fall kan man "tvätta" gamla slirskydd med tops och lämpligt rengöringsmedel.Själv använder jag rengöringsmedel för skivbromsar på bilar.Det blir jättebra.

2014 11 01, 20:17
Lokförare

Nu är det inte bara att kränga på slirskydd om det inte finns spår gjord i hjulet. Eftersom problemet med slirande loket är ett troligen konstruktionsfel (som Märklin vägrar att erkänna) er min lösning nog ganska enkel faktiskt.
Ditt tips om byte till Märklin slirskydd på andre fabrikat av lok tackar man för.

2014 11 02, 0:19
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

N205 skrev:
Nu är det inte bara att kränga på slirskydd om det inte finns spår gjord i hjulet. Eftersom problemet med slirande loket är ett troligen konstruktionsfel (som Märklin vägrar att erkänna) er min lösning nog ganska enkel faktiskt.
Ditt tips om byte till Märklin slirskydd på andre fabrikat av lok tackar man för.

Men varför skulle Märklin "erkänna" något? Det är inte frågan om något kriminaldrama utan Märklin har konstruerat en lokmodell enligt sin normala principer. Då är den knappast felkonstruerad... men om du vet bättre kanske du skulle erbjuda Märklin att stå till tjänst med de kunskaper som de saknar.

SA

2014 11 03, 20:16
Lokförare

Ja nu är det ju inte bara jag som har (har haft) problem med detta lokets dragkraft utan går man ut på även utländska forum dukar samma problemställning upp där med så Märklin vet om detta, som jag vidhåller, konstruktionsfel från början.

2014 11 03, 21:31
Tågbefällhavare

Svante Andersson skrev:
Men varför skulle Märklin "erkänna" något? Det är inte frågan om något kriminaldrama utan Märklin har konstruerat en lokmodell enligt sin normala principer. Då är den knappast felkonstruerad... men om du vet bättre kanske du skulle erbjuda Märklin att stå till tjänst med de kunskaper som de saknar.

SA

"Enligt normal principer" jag kan bara göra allt annat än att hålla med, Utan denna ombyggnad klarar sig inte iaf min sons exemplar (som var det som byggts om av Märklin efter 4 månader på verkstaden) att rulla på banans del där stigningen är svag och alla andra lok klarar detta utan problem och även betydligt store stigningar. Har även andra bekanta som har flera lok ur samma serie med exakt samma problem.

Så visst är det inget kriminaldrama, men om Volvo gör en bil som inte kan köras på en väg, så förväntar jag mig att de skall lösa det, likväl som en sås stor tillverkare som Märklin borde göra lok som klarar en bana som ser ut som deras banor gjort sedan 50 talet och åtmindstonde att lok från 2000 talet skall gå minst lika bra som lok från 50talet.

Men N205´s syfte med denna tråd är väll att ge ett tips till dem som har samma problem som jag och han samtalade om I en annan tråd som ursprungligen handlade om ett annat problem relaterat till röksats och gled in på detta, för att tips andra om hur de kan få sina dyra lok att användas och inte behövs stå I någon vitrin. Så bra initiativ N205 och bry dig inte om andra som vill gnälla.

2014 11 04, 10:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Har ett DSB T-lok av aktuell modell, och förstås problem med att det blir "hängande" med spinnande hjul - givetvis på det avsnitt av anläggningen som är längst bort från körpulpeten. Och det är inte ensamt om detta, även mitt DB Br 042 av Märklins fabrikat (artnr 37925) beter sig likadant ... :evil:

Så tipset om ytterligare en drivaxel med slirskydd är väldigt välkommet, stort tack för det! :up:

Lite lustigt är det dock tycker jag att just T-loket (gäller väl antagligen hela serien med olika varianter baserade på den tyska P8/Br 38:an) tycker jag, de "moderna" varianterna ser ju i alla fall visuellt ut att vara baserade på samma chassi som "urmodern" 3098 DB Br 38 från 1967 (om än säkert omarbetat). Hade ett sådant i min ungdom, och det var verkligen flaggskeppet på min dåvarande anläggning, och gick helt utan mankemang på mina dåvarande gamla misshandlade M-plåträlsar och deras föregångare med hel mittskena.

2016 08 09, 9:57
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se