Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 20, 14:10

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Kondensator för säkrare lokdrift. 
Författare Meddelande
Trafikledare

Mina Jeco och Roco-lok är tydligtvis känsliga för hur perfekt strömupptagningen är till loken. Jag kör 3R. Märklinlok bara "tuffar" och går. Jeco och Rocoloken "småstannar" ofta och då startar hela processen med alla ljud innan fortsatt körning sker och tåget fortsätter sin färd. Alltså ganska irriterande. Banan är ren, elektriskt uppmätt, kontrollerad. Jag misstänker att Jeco och Roco som egentligen tillverkas i grunden för 2R har sämre strömupptagning i sin lokkonstruktion för 3R. 2R har jag ju ingen erfarenhet av förståeliga skäl.
Jag har hört att man skall kunna montera in en kondensator för att med dess funktion komma förbi dessa "småstopp".
Kan någon ge mig lite information om kondensatortyp, storlek och gärna råd om var/ hur man monterar in kondensatorn i det elektriska systemet på mina digitallok.
Tacksam för synpunkter och råd.
//Björn

2014 05 13, 22:40
Biljettförsäljare

Hej Björn,

De flesta decoders kan utrustas med en kondensator. Kolla vilken decoder det är och ladda hem instruktionsboken från leverantörens hemsida. Där brukar finnas en beskrivning om storlek och var den kopplas in. Jeco kör väl oftast med ESU och kanske med Zimo dekodrar. ESU tillverkar numera en liten batteritillsats men den är ganska dyr.

/Peder

2014 05 14, 11:51
Lokförare

Detta kan vara en liten hjälp:
Om dekoderen är en ESU Loksound V3.5 har den en CV 124. Värdet sätts till 7. Då kommer dekoderen ihåg körriktning, funktioner, fart samt ljud innan avbrottet och behöver då inte starta upp från början.
Fast bäst blir det naturligtvis med en kondensator. :-ab

2014 10 23, 23:52
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se