Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 16, 16:02

Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Märklin SJ-växelloket Ue 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Håller på med ett litet uppsnyggningsprojekt på mitt Ue. Den är ju förstås väldigt snygg som den är, men med PERL:s hyttfotsteg och växlarforsteg blir den ännu snyggare. Ja, det är tanken i alla fall. :) Lite färg är vad som fattas nu, sen är det nog klart. Tror jag...

Bilagor:
DSC03515.JPG
DSC03515.JPG [ 242.61 KiB | Visad 2495 gånger ]

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/
2014 08 23, 21:49
Tågvärd

torsten skrev:
Jag minns bägge loken från 80-talet, åtminstone den orange färgsättningen var vanlig bangårdar...men de brunröda loken hade de tjusiga stora lyktorna :roll:

Fanns det verkligen ''radiostyrda'' växellok :?: - I så fall skulle det förklara UHF-antennen på förarhytten.

Det finns radiostyrda växellok. Lokföraren går utanför med en box på magen...

2014 10 17, 20:45
VD
Användarvisningsbild

surfarn skrev:
torsten skrev:
Jag minns bägge loken från 80-talet, åtminstone den orange färgsättningen var vanlig bangårdar...men de brunröda loken hade de tjusiga stora lyktorna :roll:

Fanns det verkligen ''radiostyrda'' växellok :?: - I så fall skulle det förklara UHF-antennen på förarhytten.

Fast är man verkligen lokförare då... eller är man radioloksoperatör... eller finns det någon annan benämning? :mrgreen:

Skämt åsido, tänkte annars mest på Tyskland där man för ett antal år sedan nu klassade ned loken i 260-serien till 360-serien och s.a.s. gjorde om det till Kleinlokomotiven. På så vis kunde man använda billigare arbetskraft då man enligt de tyska reglerna inte längre behövde fullfjädrade lokförare för att framföra dessa lok.

I Sverige är det väl i första hand rangerpersonal och inte lokpersonal som jobbar med detta eller är jag ute och cyklar som vanligt? Undrar i så fall hur det skiljer sig åt? Gissar på att HJP eller någon annan initierad har koll.

2014 10 18, 11:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
surfarn skrev:
torsten skrev:

Fast är man verkligen lokförare då... eller är man radioloksoperatör... eller finns det någon annan benämning? :mrgreen:

Skämt åsido, tänkte annars mest på Tyskland där man för ett antal år sedan nu klassade ned loken i 260-serien till 360-serien och s.a.s. gjorde om det till Kleinlokomotiven. På så vis kunde man använda billigare arbetskraft då man enligt de tyska reglerna inte längre behövde fullfjädrade lokförare för att framföra dessa lok.

I Sverige är det väl i första hand rangerpersonal och inte lokpersonal som jobbar med detta eller är jag ute och cyklar som vanligt? Undrar i så fall hur det skiljer sig åt? Gissar på att HJP eller någon annan initierad har koll.

Det är växlingspersonalen, som sköter detta arbete själva, numera. Radioloksoperatören ersätter lokföraren. Han/hon har behörighet på bangården, där växlingen förkommer. En lokförare har behörighet för både linje och bangård. Det kan ju förekomma att tågloket får göra ett par växlingsrörelser, om vagnar ska lämnas eller hämtas på en bangård.

2014 10 18, 18:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se