Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 27, 3:22

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 CS2 
Författare Meddelande
Konduktör
Användarvisningsbild

Inlägg CS2
Hej

Idag kör jag med analoga bildställverk .
Men har köpt en CS2. och vill kuna styra alla digitala växlar och signaler från ett analogt ställverk .Går det ??

Mvh
Håkan

PS
Min nuvarande bana finns under tråden " Min anläggning"
Min Märklinbana analogt i luftledning och digitalt i skenan.

Skall under hösten byta ut all m-räls till c-räls.Och digitalisera alla växlar och signaler.
Är trött på dålig kontakt i skenan och luftledning som bara är vägen när något händer.Kommer bara att behålla stolparna.

DS

2014 08 08, 14:12
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag har själv funderat på att byta från M-räls till dito C. Det föll på att det är olika geometri på M och C. Med geometri menar jag radier och rälslängder.

/Geranium84

2014 08 08, 17:48
Konduktör
Användarvisningsbild

Ja. Det stämmer,men vet nu hur man gör att få till en bredare spårvidd vid t:ex perronger.
Synd bara att dom inte har tagit fram en mall i 1 till 10. Den nuvarande är för stor.
Kör du digitalt ?

2014 08 08, 19:14
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag kör digitalt både på M- och C-räls. Som vanligt är konststycket att hålla rälsen ren från olja och smuts. Jag vet att här på stinsen har det förts en livlig diskussion om och i så fall vilka medel och metoder som är bäst. Själv föredrar jag T-sprit och tygtrasa som komplement till dambekämpning.

Har hört kommentarer att M-räls duger gott för att köra digitalt på. Det man kan fundera på en inverkan av den mekaniska förslitningen men i övrigt skall det inte vara några problem och det är min erfarenhet också. Dock skall det nog sägas att konstruktionen av rälsskarvaran på en C-skenor borgar för en stabilare elektrisk förbindelse än dito M-skenor speciellt om man ständigt plockar ner och packar upp banan.

/Geranium84

2014 08 09, 8:35
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se