Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 24, 5:22

Svara på tråd  [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Tågvärd

Inget nytt på din anläggning ?

2014 03 10, 8:14
Moderator
Användarvisningsbild

Nej, inte just nu.

En del smådetaljer tillkommer då och då men det är inte mycket att skriva om. Just nu pågår arbetet med campingen och byggen av husvagnar/tält m.m. Bussgodsskyltar har kommit upp på stationen så nu syns det att både posten och bussgods håller till i gamla godsdelen.
Jag har fortfarande inte bestämt hur parkeringsområdet vid McDonald´s ska se ut så det måste redas ut inom kort.

Ha det bra.

2014 03 10, 16:54
Profil WWW
Tågvärd

Okej nice jo jag undrar vad heter dom röda vagnarna som du har på ditt DB el lok ?

2014 03 10, 17:31
Moderator
Användarvisningsbild

Christian1984 skrev:
Okej nice jo jag undrar vad heter dom röda vagnarna som du har på ditt DB el lok ?

Jadu, något DB ellok har jag inte utan du tänker nog på mitt svenska Green Cargo Re lok. Med dom röda vagnarna antar jag att du avser mina dubbeldäckare som normalt går efter aktuellt lok.

Jag rekommenderar att du går in på min hemsida och klickar på tågbanans fordonspresentation. Under bilderna där står det precis vad det är för vagnar och dess artikelnummer.

Ha det bra.

2014 03 10, 18:15
Profil WWW
Tågvärd

Hmm de är nog dom röda tvåvånings vagnarna jag menar.

Hade fint.

2014 03 10, 22:53
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

Här kommer lite nya bilder från banan.

Bild
Vi börjar med en uppdaterad bild på postombudet vid stationen där nu också bussgodsskyltar har kommit upp som ni ser på taket.

Bild
Här har vi andra änden av stationshuset där även en bussgodsskylt kommit upp. Postskylten på långväggen fanns sedan tidigare.

Bild
Den nya campingen är på plats och det rymdes lite mer än vad jag trodde.

Bild
En lite närmare bild på campingen. Fler bilder från campingplatsen finns i mitt webbalbum under övriga mj bilder. Se länken nedan.

Bild
Här är en del av mitt kombinerade mat-, arbets- och hobbybord. Vid fototillfället pågick montering av husvagnar och förtält till campingen.

Bild
Avslutningsvis en enkel trafikbild från i tisdags. På spår 2 står Stockholmståget och ytterst på spår 3 står Malmötåget.

Jag har även beställt några nya vägfordon i form av en ny polisbil, en postbil samt två st budbilar märkta bussgods.

Ha det bra.

2014 03 14, 19:15
Profil WWW
Tågvärd

Mycket trevlig jag gillar speciellt din camping plats den har du lyckats få till mycket bra.

Mvh
Christian

2014 03 15, 0:20
Moderator
Användarvisningsbild

Christian1984 skrev:
Mycket trevlig jag gillar speciellt din camping plats den har du lyckats få till mycket bra.

Mvh
Christian

Jag tackar för det. Den blev ganska bra och jag trodde inte jag skulle få plats med så mycket grejer på det utrymme som fanns. Man får tänka sig också att detta är en del av en större camping. Jag tror jag ska göra en skylt också i papper med texten Tågsta camping och sätta på väggen ovanför.

Ha det bra.

2014 03 15, 1:33
Profil WWW
Tågvärd

Ett tågset som skulle passa på din bana e ju denna

http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=51444 en riktigt skönhet

2014 03 17, 21:03
Moderator
Användarvisningsbild

Christian1984 skrev:
Ett tågset som skulle passa på din bana e ju denna

http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=51444 en riktigt skönhet

Hejsan!
Jag antar att du skrivit fel i inlägget då du länkar till ett lok och inte ett tågsätt. Men RC-lok är alltid trevliga och jag skulle gärna skaffa fler sådana fast jag skulle nog köpa ett blått då. I dagsläget har jag ett orange, grönt och blått lok. Men igentligen så vill jag hellre ha motorvagnståg då jag gillar detta bättre än loktåg. Tack för tipset i alla fall.

Ha det bra.

2014 03 18, 19:29
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Lite vägfordonsinfo då.

I tisdags levererades fyra nya vägfordon till Tågsta Järnvägar. Det handlar om en ny polisbil, som troligtvis kommer att folieras för att likna det nyare utseendet precis som jag gjorde med den tidigare nya bilen av samma modell. Det har även tillkommit tre nya budbilar varav en är märkt posten och dom andra två är märkta bussgods.
Jag hade ju sedan tidigare en mindre postbil men nu finns det även bussgodsbilar här.

Ha det bra.

2014 03 28, 22:06
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Välkomna till Tågsta camping där det, nästan, alltid är lugnt.
En morgon nyligen var två campinggäster inte riktigt överens om något vilket slutade i ett slagsmål, som syns i bildens nedre del, varvid polisen fick tillkallas. Som tur är så har Tågsta en snabb och effektiv poliskår så polisen var snabbt på plats och kunde stoppa bråket.

Bilden är tagen med mobilen och beskärd.

Bild

Ha det bra.

2014 04 28, 16:42
Profil WWW
Tågbefällhavare

Men varför detta bråk på en anläggning? Det skall råda tågfrid där!

2014 05 14, 11:19
Moderator
Användarvisningsbild

lwb skrev:
Men varför detta bråk på en anläggning? Det skall råda tågfrid där!

Ja. det kan man fråga sig. Jag tycker det blir lite trist i längden om det bara är lugnt hela tiden. Det behöver hända lite också och då kan man bygga upp den här typen av scener på anläggningen. Jag har ju även gott om poliser som kan komma snabbt så det lönar sig oftast inte att börja bråka i Tågsta.
Vad gäller bråket ovan så visade det sig att båda bråkstakarna var alkoholpåverkade och dom blev således omhändertagna enligt LOB* och fick tillbringa några timmar i polisens fyllecell. :roll:

*LOB = Lagen om omhändertagande av berusade personer.

Ha det bra.

2014 05 14, 13:47
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

I förra veckan började jag inreda övervåningen i kontorshuset. Har tröttnat på att vänta på kontorstillbehören från Preiser som aldrig kommer och Preiser i sig verkar inte så intresserade av att ha goda kundrelationer i övrigt heller.
Nu använde jag tillbehören som jag redan hade och en del saker limmades medans andra sattes på plats med häftmassa då dom bara är tillfälligt utplacerade. Jag har nu beställt en annan sats med kontorstillbehör från Viessmann i stället och hoppas det blir bättre.

Under gårdagen flyttade jag om en del bilar och andra fordon på banan för att få lite variation på anläggningen. Det har även kommit upp lite gatlyktor som lyser upp på kvällarna.

Ha det bra.

2014 05 14, 13:55
Profil WWW
Tågvärd

Ingenting nytt?

2014 06 01, 12:32
Moderator
Användarvisningsbild

Christian1984 skrev:
Ingenting nytt?

Tyvärr, har inte så mycket nytt just nu, utan det är mest det som nämns i mitt förra inlägg som gäller än så länge.
Det blev lite allmän körning i tisdags. I övrigt väntar jag på kontorstillbehören från Viessmann. Hade ekonomin varit bättre så hade det hänt mer nya saker här. Annars så handlar det mest om kompletteringar av mindre detaljer och fler figurer.

Ha det bra.

2014 06 01, 14:38
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

Har införskaffat lite nya figurer och fordon till banan. En lite blandad kompott. När man ändå fick lite skatteåterbäring så kunde man ju utnyttja detta till lite nya tillbehör. På dom första bilderna ses figurer från Noch och Preiser.

OBS! Dom fyra första bilderna är tagna med mobilen och kraftigt beskärda. Det blir alltid så himla stora bilder när jag tar med telefonen så jag får klippa en del i bilderna och dela upp dom lite grann. Så kvaliteten är kanske inte den bästa men ni ser vad det är på bilderna i alla fall.

Bild
Första bilden visar brevbärare inkl postutrustning samt lapplisor. Alla brevbärare är utplacerade på banan och jag har fått till lite olika situationer. Jag ska försöka återkomma med bilder på detta om ni är intresserade.

Bild
Denna bild visar affärsmän och något som är mycket vanligt i dagens samhälle, mobilpratare.

Bild

Bild
Dom andra två bilderna visar arbetare och diverse civilfigurer.

Följande bilder är tagna med vanliga digitalkameran.

Bild
Här har vi en bärgningsbil samt två st turistbussar varav den ena är märkt "Ekman buss" och den andra är omärkt. Den omärkta bussen kommer att förses med dekaler inom kort. Den kommer att bli en Swebus precis som min tidigare buss.
Just det där med dekaler är en fråga som jag funderar mycket på just nu. Det enklaste är att göra som förra gången och skriva ut Swebusdekaler på vanligt papper och limma på bussen men samtidigt funderar jag på om det kan göras på ett snyggare sätt med exempelvis dekalpapper. Ni får gärna komma med förslag om ni vill.

Bild
Här har vi en bil märkt "räddningsledare" som ska till räddningsstationen.
Överst har vi ett efterlängtat fordon som jag letat länge efter, en containerbil. Denna bil är märkt räddningstjänsten och försedd med blåljus. Nu vet jag inte om räddningstjänsten har sådana här bilar i verkligheten och varför ska man ha blåljus på en containerbil? Känns inte som ett utryckningsfordon precis.

Containerbilen ska i alla fall modifieras lite är det tänkt. Dom tankar jag har är att ta bort blåljusen och ersätta dessa med andra blinkljus, ta bort texten "räddningstjänsten" i fronten samt måla vissa röda partier gula för att få lite reflekterande områden. Vi får se den närmaste tiden vad som blir av.

Ha det bra allihopa.

2014 06 21, 15:09
Profil WWW
Tågvärd

Ser trevligt ut en fråga vad har du för mått på din plywood skiva?

Mvh
Christian

2014 06 23, 19:22
Moderator
Användarvisningsbild

Christian1984 skrev:
Ser trevligt ut en fråga vad har du för mått på din plywood skiva?

Mvh
Christian

Hejsan!
Jag har inga Plywoodskivor, men om du avser det totala måttet på banans skivor så är det c:a 3 x 1.10 meter.
Ett annat tips är att gå in på tågbaneavdelningen på min hemsida, där finns mer detaljuppgifter om banan.

För övrigt så har alla nya vägfordon idag transporterats till Tågsta och finns nu på eller intill tågbanan. Den nya vita bussen kommer få Swebusdekaler inom kort och modifieringsarbetet med containerbilen har påbörjats. Återkommer till detta senare.

Ha det bra.

2014 06 24, 20:11
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Nyheter mjhobby.se