Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 22, 19:05

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Dg 101 på M.O.J. 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Under rådande godstrafiktopp (sept. 1967), har en Dg maskin allt oftare synts till på banan. Enligt bifogade bildbevis rör det sig närmare bestämt om 101:an. Den inbitne ”trainspottaren” invänder troligen mot denna uppgift. Mot sin erfarenhet av 101:ans utseende från framtida besök på järnvägsmuseet, att likheten är allt annat än slående. För egen del kan jag bara referera till min egen minnesbild av nämnda loks utseende under driftförhållanden under aktuell tidpunkt (60-talet).

En annan noterbar avvikelse är att bilderna uppvisar samtidig förekomst av ”tyfon” och ”mösskärmar” samt brist på ”vissla”. Märkligt! För att skaffa klarhet i båda dessa två avvikelser konsulterade jag mitt ”husorgan”, ”Svenska Ellok - En bok om det Svenska ellokets historia”. På sidan 115 hittade jag en bild på 101:ans systerlok, 102:an från 1964 i Ervalla. Bilden bekräftar min minnesbild i båda fallen av driftutseendet på en Dg under 60-talet. Kanske kan någon ”trainspottare” hjälpa mig med en färgbild på just 101:an från 60-talet. Lokets tekniska specifikation är dock inte höljt i dimma, utan är enligt följande. Korg: Ugj. Pantografer: Entec. Drivverk: Jeco (+ stort kullagrat svänghjul från Brimalm ).

Den tekniska avdelningen på M.O.J. är mycket konservativ till dags dato. Mossigt nog håller man fast vid att goda gångegenskaper endast kan uppnås med följande formel: analog strömtillförsel, klockankarmotor (typ Faulhaber), låga utväxlingar (t.ex. 1:100 eller högre), kullagrad snäckväxel (typ Brimalm), största möjliga kullagrade svänghjul = lång utrullning. Oroligt undrar den tekniske direktören om M.O.J. är den enda kvarvarande järnvägsförvaltningen söder om Slussen som inte har övergått till digitaldrift?

Mer bilder som vanligt på bloggen.

Bild

2013 08 13, 16:58
Konduktör

MOJ har lyckats igen.
Loket är en riktig skönhet.
Skulle tro att MOJ med sin analoga teknik är ganska unikt.

Erik R.

2013 08 13, 22:06
Trafikledare

Jag vill väl inte påstå att jag ens har något som liknar en modelljärnväg, det som det gives utrymme för för tillfället är enkla tillfälliga testbanor på matsalsbordet. Men i likeet med M.O.J. så är det alltid 100% analogt, och när det väl blir en permanent band någon gång i framtiden så är jag övertygad om att det kommer att vara så fortsättningsvis så också. Så det finns i varje fall två järnvägsförvaltningar då, även om den ena knappast har en järnväg även om den förvaltar den...

2013 08 15, 10:54
Tågbefällhavare

Ni är långt ifrån ensamma. Min under konstruktion varande järnväg är också helt analog och innehåller förutom en tvåräls huvudlinje även en treräls sidolinje. Övergång mellan systemen är möjlig men än så länge litet krånglig då loket måste skjuta in vagnarna på det andra systemet. Ett mera trafikvänligt system finns bakom det berömda hörnet men andra projekt tar än så länge all min tid.

2013 12 22, 22:33
Konduktör

Usch, det är inte kul att dra förhastade slutsatser som jag gjorde.
Analog körning är, med stora svänghjul och enligt Cab-modellen minst lika njutbart som digital körning.
MOJ är ett bra exempel på det.
Vi har lika roligt varje gång, intrikata körningar skulle jag vilja säga.
Loken på MOJ har en utrullning som är utöver det vanliga.
Det var lite om MOJ, en kollega i Stockholm, SBJ, är digital och det är en annan men minst lika roliga och intrikata körningar. Kolla gärna sbj:s blogg.

God jul tillönskas alla likar.

Erik R.

2013 12 22, 23:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bra mekanisk funktion i fordon är inget som i sig utesluter digitaldrift. Snarare tvärt om... bra lok funktionsmässigt i analogdrift kan få sitt funktionsspektrum utvecklat i ännu högre grad vid digitaldrift.
Ett bra exempel är lok som ska gå i multipel eller lokkoppling. Där ska det mycket till om man lyckas få två lok att samsas vid analogdrift. Däremot i digitaldrift kan du ställa loken att få samma toppfart och dessutom justera in så att loken går närmast exakt lika i hela fartregistret.
Och ska man köra mer än ett lok/fordon i analogdrift blir den elektriska kopplingen i banan något som enbart elektrofiler gillar. Typexempel kan där vara att ett växellok ska ta bort eller sätta till vagnar i bakänden på på ett tåg... då måste det spåret vid analogdrift vara delat och matas från skilda körkontroller.
Ta sedan så roliga påhitt som påskjut i en uppförsbacke där påskjutsloket släpper efter en kortare sträcka och backar tillbaka... ännu en funktion som i digitaldrift är möjlig att genomföra utan en massa elektriska specialare.

SA

2013 12 24, 2:47
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se