Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 13:43

Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 Lima Restaurangvagn 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Med brist på information om vad som komma eller inte komma skall från NMJ så slog jag till på en Lima Restaurangvagn.
Tradera vinst i överkomlig prisklass dessutom. 205:- inkl. frakt blev priset för denna vagn som är i oförskämt gott skick.

Frågan är då vad man kan fixa till och vad som skall fixas. :?:

¤ Hjulen är en solklar kandidat till byte då de förde ett herrans liv på modulen.
¤ Kortkoppelkuliss är också en storfavorit. Någon som har info om hur det är med plats eller finns det någon som provat detta på denna modell?
¤ Ny lack som matchar NMJ`s 60 talare. Om jag har tur kan samma person (Michael Graff) som gjort ett utomordentligt jobb med vädringen av mina lok och vagnar lösa detta.
¤ Belysning i stilfull 80 tals anda, alltså dämpad varmvit belysning.
¤ Frimärkeslogga SJ.
¤ Gardiner och kanske en och annan restaurang gäst.

En fråga som inte kan undvikas är om vagnen överhuvudtaget kan tas isär. Någon som vet.

Mvh Rickard

Bilagor:
Rest1.jpg
Rest1.jpg [ 248.74 KiB | Visad 8538 gånger ]

2013 11 13, 17:48
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej

Jag har fixat till en Lima R3 med uppsnyggad inredning, koppelkulisser med mera. Taket på Limavagnen är hopgjutet med fönstren. För att ta av taket får du försiktigt trycka in alla fönstren på långsidorna och lyfta upp taket. Det är alltså fönstren med kromsarg som håller taket.

När du fått av taket kan du ta våtslippapper och putsa bort den vita färgen som täcker köksfönstren. Då får du den mer trovärdiga frostat glas-looken. För att få lite mer liv i köksavdelningen satte jag en kaffekanna och andra köksattiraljer (från Preiser) så det ser ut som att det "händer nåt" där inne. I övrigt har jag bara detaljmålat väggarna i korridoren samt målat "vita dukar" på borden.

Kortkoppelkulisser har jag tagit från Roco. Det blir dock lite tajt, men med lite filning så går det att få plats med dom. Skulle troligen välja Symoba om jag gjorde samma modifiering nu.

Vet inte om du blev klokare nu men kanske är till nån hjälp. :)

Här är koppelkulissen jag använde: http://www.eurohobby.se/kortkopplingsku ... c-220.aspx

Fick som sagt karva och fila en del för att få det att funka, så Symoba är nog en bättre idé...

Mvh Jocke

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2013 11 13, 18:45
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fönstren ligger väl lite väl djupt. Det höjer nog utseendet att flytta ut dessa, och måla fönsterramarna i tränyans.
Om detta medför att taket sitter för löst, kanske det måste limmas.

HJP

2013 11 14, 1:50
VD
Användarvisningsbild

Går det att flytta ut fönstren på den vagnen?
Blir fönsterna inte för små mot hålen i korgen då.
Intresserad av bilder på detta då jag har en vagn liggandes & funderar i samma banor.

Märklinist ja visst

2013 11 16, 9:16
VD
Användarvisningsbild

Visst går vagnen att ta isär. Taket lyfts rätt upp. Vad gäller Nem-Fickor/kulisstyrning så rekommenderar jag Symobas, har använt det på flera modeller med gott resultat. Om man sågar upp golvet så går det även att använda rocos kulisstyrningar. SJ:s vagnar varierade en del i färg så kanske behövs ingen ommålning? Däremot rejält med smuts! Nu är ju R3:an en vagnstyp som försvann under första halvan av 1980-talet, och minnet från den tiden är inte särskilt bra, men jag är tveksam till om dessa vagnar hade SJ frimärkeslogga? finns säkert de här med bättre minne som kan korrigera/bekräfta. Rocos 11mm skivhjul passar bra till Limas boggier, rullar lätt och fint!

/Kristian

2013 11 17, 2:19
Moderator
Användarvisningsbild

Fernis skrev:
Intresserad av bilder på detta då jag har en vagn liggandes & funderar i samma banor.

Skall försöka ta lite bilder allt eftersom arbetet fortskrider. Just nu vill jag ta en mindre paus då jag måste komma ikapp lite sömn.

Kristian skrev:
SJ:s vagnar varierade en del i färg så kanske behövs ingen ommålning? Däremot rejält med smuts! Nu är ju R3:an en vagnstyp som försvann under första halvan av 1980-talet, och minnet från den tiden är inte särskilt bra, men jag är tveksam till om dessa vagnar hade SJ frimärkeslogga? finns säkert de här med bättre minne som kan korrigera/bekräfta. Rocos 11mm skivhjul passar bra till Limas boggier, rullar lätt och fint!

/Kristian

Tycker vagnen är alldeles för brun, mer åt det mörkbruna hållet. Jag är övertygad om att det kommer göra mycket för vagnen att få samma kulör som NMJ`s 40 och 60 tals vagnar. På NMJ`s sida med svartvita bilder över R3an så syns vagnen med frimärkesloggan. Har sett lite andra bilder med frimärkesloggan samt även med pilar. Tackar för tipset med hjulen. Det blir nog det 1.a som fixas så den kan rulla utan oväsen.

3R AC skrev:
Hej
När du fått av taket kan du ta våtslippapper och putsa bort den vita färgen som täcker köksfönstren. Då får du den mer trovärdiga frostat glas-looken. För att få lite mer liv i köksavdelningen satte jag en kaffekanna och andra köksattiraljer (från Preiser) så det ser ut som att det "händer nåt" där inne. I övrigt har jag bara detaljmålat väggarna i korridoren samt målat "vita dukar" på borden.

Mvh Jocke

Tackar Jocke för tipsen ovan :up:

HJP skrev:
Fönstren ligger väl lite väl djupt. Det höjer nog utseendet att flytta ut dessa, och måla fönsterramarna i tränyans.
Om detta medför att taket sitter för löst, kanske det måste limmas.

HJP

Låter som för mycket arbete som kan bli kostsamt då det läggs på entrepenad :-D
Tack för tipset i alla fall Hans. :up:

Mvh Rickard

2013 11 17, 13:07
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej

Kom på ett till tips om hur vagnen kan få ett lyft. City classics har olika set med persienner (venetian blinds). Att sätta in såna bakom matsalsdelens fönster skulle nog bli riktigt snyggt. Säljs via Walthers.

Det här setet med 1,4 cm bredd borde funka: http://www.walthers.com/exec/productinfo/195-711

/Jocke

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2013 11 17, 15:03
VD
Användarvisningsbild

Vagnen gick aldrig som restaurangvagn med Intercitypilar. De var slopade redan när intecitykonceptet kom. Men en del återtogs i tjänst och användes som konferens/chartervagnar. Vilket littera de finns har fallit ur minnet, men jag kan rekommendera Svenska personvagnar 1982 och 1989 från SJK förlag, där finns både exteriör och interörbilder.

/Kristian

2013 11 19, 19:23
Moderator
Användarvisningsbild

Hej igen och tack för alla tips och råd. :-D

Vagnen har fått nya hjul. Roco 40198. Dessa har som sagts ovan en diameter på 11 mm exkl. fläns.
Vagnen rullar tyst och fint och har även minskat i höjd då Lima hjulen var ca 0,5mm större. Dessutom klättrade vagnen på flänsarna vilket gjorde att vagnen på spåret sänkts ca 1mm vilket haft synbar effekt då buffertar ligger i nivå med varandra.
På bilden nedan kan man se att det skiljer märkbart i höjd på vestibulerna. Finns det någon lösning på detta eller är det gilla läget. Kanske det finns några som är snyggare?

Mvh Rickard

Bilagor:
Resto1.jpg
Resto1.jpg [ 309.26 KiB | Visad 8045 gånger ]

2013 11 19, 21:40
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Rickard95 skrev:
Hej igen och tack för alla tips och råd. :-D
På bilden nedan kan man se att det skiljer märkbart i höjd på vestibulerna. Finns det någon lösning på detta eller är det gilla läget. Kan det finns några som är snyggare?

Mvh Rickard

Lösningen är väl att förlänga "låda"+gummivulstbälg, uppåt på R3:an.
Vid en jämförelse med R3:ans dörr, så ser det ut som att bälgen är alldeles för låg.

HJP

2013 11 19, 23:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Precis som HJP säger... bara att bygga om!

Bild

SA

2013 11 20, 1:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svante Andersson skrev:
Precis som HJP säger... bara att bygga om!

SA

Den bilden visar precis vad det handlar om :up:

HJP

2013 11 20, 19:24
Moderator
Användarvisningsbild

Tackar er båda Svante och Hans för bilder och tips. :-D

Då jag fått klart med lacken så har funderingarna gått i 2 spår.
Den ena är att försöka finna en billig donator i form av en söndertrampad UGJ vagn där berört parti klarat sig och flytta över detta. Det medför ju större ingrepp som ställer krav på nogrannhet.

Alternativt att bygga på material på sidorna och på toppen och ta smällen att det blir bredare väggar i vestibulen som inte syns då vagnen går mellan vagnar samt hitta en bälg som passar bra med NMJ´s vagn.

Jag skulle nog satsa på det senare och önskar tips på material som man kan använda för att bygga på vestibulen samt var man finner en bälg.

Mvh Rickard :)

2013 11 20, 20:30
Profil WWW
Trafikledare

Hej!
Jag har genom åren "fixat till" två ex av denna vagntyp. Nr 2 blev (naturligtvis) bättre!
Det är fönstren som gör det mesta av skillnaden + ny lack, tycker jag bestämt! Det är faktiskt dubbla fönsterramar på Limas modell. En omgång sitter i själva vagnskorgen, litet försänkta och en, felaktigt kromad i glas/takinsatsen. Vagn 1 fick nya fönster genom att alla glas + ramar skars loss och slipades in samt limmades efter att ha målats i teakfärg, -ganska bra MEN rutorna blev litet väl små!
Vagn 2 fick fönster efter nytt recept: Plexiglas skars till och slipades in till exakt passform och limmades på plats efter att de ramar som finns på själva korgen målats i teakfärg, -och se, NU blev det korrekt intryck av äkta R3:a! Glasen som sitter ihop med taket skars bort 2 mm nedanför takkanten så att en "styrlist" som håller taket i läge blev kvar.
I köksdelen skall inte hela fönstret matteras utan 1/3-del, överst lämnas klar, fixas med "dokumenttape" på insidan! Efter lack och nya dekaler och dukar på borden (vanligt vitt papper) rullar nu vagnen i tågen på klubbanan. Självklart med nya hjul och kortkoppelkuliss från Roco.
/Larsess

2013 11 22, 10:09
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se