Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 18, 20:47

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Märklin nya digitallok med Telex-koppel - lite problem. 
Författare Meddelande
Trafikledare

Jag har köpt det nya gula Köf III-loket Märklin 36343 med Telexkoppel. Jag fick inte kopplet att fungera och reagera fullt ut på min bana (6021 med sin avsedda trafo) . Därför testades det på klubben på det korta testspåret vi har (MS1 med dess svaga trafo). Där fungerade kopplet om än lite tveksamt ibland.
Frågan blir om någon forummedlem har erfarenhet av dessa nyare Telexkoppel på Märklinlok? Är det så att det är väldigt känsligt för strömstyrkan? Krävs detta koppel mer strömkräm än ett lok med ljud för att fungera. Jag/ vi funderar och undrar över detta.
Jag emotser gärna erfarenheter och synpunkter.
//Björn

2013 01 09, 22:08
Lokförare

Vet att de nye Telexkopplingerna endast fungerar 100% med den nye generations vagnskopplinger alltså inga Relex o.l.

2013 06 05, 13:54
Trafikledare

Tack för svaret! Jag har också hört detta men jag tycker det verkar underligt och inte har jag sett någon information om detta hos Märklin. Någon som sett Märklininformation i ämnet??
//Björn

2013 06 05, 22:32
Tågvärd

Strömstyrkan eller spänningen på spåret påverkar inte då det är dekodern som styr ut strömmen till kopplet.

Jag tror att koppel som har en bygel som är icke magnetisk, fungerar bättre än äldre koppel med "järnbygel".
Det finns koppel med mässingsbygel, dom borde funka bäst. Det är bara lokets telexkoppel som skall vara av järn.

Om man vill ha bäst funktion på kopplen skall man koppla ett koppel till en funktionsutgång, så att inte båda kopplen drar ström samtidigt, från en utgång.

2013 06 06, 10:18
Trafikchef

Med tanke på hur svårt det är att koppla ihop och isär relex med märklins moderna kortkoppel så har jag svårt att tro att moderna telex-koppel funkar med gamla koppel.

Var uppmärksam på att nya telex-koppel liksom kortkoppel har väldigt liten tolerans i höjd och sidoläge och i princip bara funkar att koppla ihop och isär på rakspår.

2013 06 12, 16:35
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se