Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 12, 9:38

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Service till lok ur 800 serien 
Författare Meddelande
Passagerare
Användarvisningsbild

Hej vem vet vem som är bäst på att ge service till lok ur 800 serien samt sälj av reparations/service kit till dessa gamla lok i Sverige.// Med vänlig hälsning Claes

2013 04 14, 18:25
VD
Användarvisningsbild

Du har lagt in denna fråga under avdelning för lok 2R ... vilka 800-serielok är det som avses eller är Märklinlok det gäller?

2013 04 14, 19:35
Passagerare
Användarvisningsbild

sorry om det blivit fel... vet inte skillnad på 2r eller 3r.... min fråga kvarstår... jag försökt skriva ett inlägg.. fick tidigare råd om att välja forumindex... därunder underrubrik... och där välja att skriva min fråga... vet inte om den är svår... jag avser märklin 800 serien... det kanske finns många märken med 800 serier.... volvo 850 bmw 850... finns säkert flera.....

2013 04 14, 20:17
Trafikchef
Användarvisningsbild

claes f skrev:
Hej vem vet vem som är bäst på att ge service till lok ur 800 serien samt sälj av reparations/service kit till dessa gamla lok i Sverige.// Med vänlig hälsning Claes
Ser att du bor i Stockholmsområdet. Där finns bl a Eskader. Huruvida denna firma är "bäst" har jag ingen aning om, vet dock att man handlat med och reparerat/servat Märklin i decennier.

Och Märklin = 3R, som står för "treräls". Den tredje rälen är punktkontakterna, som i en grå forntid var en heldragen mitträl. Alla andra fabrikat av H0-tåg saknar punktkontakter/tredje räl. Då strömmen hos dessa tas upp av hjulen på lokets ena sida och återleds via hjulen på andra sidan, räcker det med två räler som hos förebilden. Det har emellertid funnits andra tillverkare av 3R, framför allt Trix Express, vars lok dock var avsedda för DC (likström) och skadas av AC (växelström). (Analoga) Märklinlok är avsedda för AC, även om de också kan köras med DC. Flera av dagens 2R-tillverkare gör ofta en mindre upplaga av sina lok avsedda för Märklins 3R-system. Vagnar för 2R kan användas på 3R. För att använda 3R-vagnar på 2R måste hjulen bytas för att undvika kortslutning.

PS: Trevligt namn du har - men du stavar det fel...

Coppas skrev:
Märklinlok?
Bäste Coppas, du har hängt i diverse mj-fora åtminstone lika länge som jag och borde därför ha lärt dig att när artikelnummer, serienummer, typbeteckning eller liknande anges utan något tillverkarnamn är det ALLTID Märklin som avses.

2013 04 15, 12:02
Tågvärd

http://www.foretagsfakta.se/Osby/Osby_F ... tro/441441
Bo Nilsson på Fin Elektro i Osby har alla reservdelar som fanns på BRIO då dem hade hand om service för Märklin i Sverige.
Kontakta Bo så hjälper han dig säkert. Han servar och bygger om lok till digitalt.

2013 04 15, 15:23
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se