Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 08 22, 0:25

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 3030 återupstår 
Författare Meddelande
Trafikledare

Enligt t ex http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=780 så kommer Märklin med en återutgivning av 3030 (Da) i mer eller mindre originalutförande. Jag har alltid letts att tro att främsta anledningen till att man slutade tillverka loket på 80-talet eller när det var var att formarna var utslitna. Har man gjort nya formar likadana som de gamla, eller reparerat dem? Verkar ju lite konstigt att ta fram helt nya formar till en sån här nostalgiserie snarare än att satsa på nytt.

2013 01 26, 16:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

ricard skrev:
Enligt t ex http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=780 så kommer Märklin med en återutgivning av 3030 (Da) i mer eller mindre originalutförande. Jag har alltid letts att tro att främsta anledningen till att man slutade tillverka loket på 80-talet eller när det var var att formarna var utslitna. Har man gjort nya formar likadana som de gamla, eller reparerat dem? Verkar ju lite konstigt att ta fram helt nya formar till en sån här nostalgiserie snarare än att satsa på nytt.

Ja jag blev också rätt förvånad när jag tog del av den informationen av samma anledning! Ser ju ut som en rätt korrekt "replika" av det gamla originalet, så gissningsvis så har man lyckats restaurera de gamla formarna!?!

Vas som däremot fick mig full av skratt är den "tillhörande" vagnssatsen 40301 (eller vad den nu hette) - här återupplivar man ju ett klassiskt grepp från 50-talet genom att måla några tyska snälltågsvagnar (i detta fallet klassiska 4023/4027 1-klassvagnarna) bruna och klistra på SJ-loggor på dem! Sist der Vater i Göppingen gjorde detta var ju 1957-1959 då det då nylanserade Da-loket 3018/3030 beledsagades av två modeller av brunmålade tyska "Schürzenwagens", dvs 4020/4021 (d v s "försvenskningar" av klassikerna 346/1 och 346/4). Borde man inte ha letat fram pressverktygen för de "riktiga" svenska vagnarna 4030/4031 i stället för det här "skämtet"!?! :shock:

2013 02 08, 22:03
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag tycker inte man skall dömma ut 40301 helt. Både 4030 och 40301 har som ambition att efterlikan ABo24 eller senare AB8k. Som nämnst i någon annan tråd i detta sammanhang har 4030 rillor och påminner om en vagntyp som SJ hade tänkt tillverka under 1950-talet som sedan med ett fåtal undantag inte blev av. ABo24 som SJ köpte från Tyskland under denna tidsperiod hade stora likheter med samtida tyska vagnar och därmed är 40301 inte så långt från målet. 40301 har vulsbälg vilket gör att den lämpar sig för att märka om till epok 4 (AB8k) och därmed gå i par med de likaledes förkorta 60-talsvagnarna som kom från Märklin förra året.

/Geranium84

2013 02 08, 22:25
Trafikledare

Mölle-Mats skrev:
Ja jag blev också rätt förvånad när jag tog del av den informationen av samma anledning! Ser ju ut som en rätt korrekt "replika" av det gamla originalet, så gissningsvis så har man lyckats restaurera de gamla formarna!?!

Hm, kanske så att man med nya tekniker kan restaurera gamla formar?

Har Märklin gjort fler nostalgimodeller på senare tid baserade på gamla modeller?
Citat:
Vas som däremot fick mig full av skratt är den "tillhörande" vagnssatsen 40301 (eller vad den nu hette) - här återupplivar man ju ett klassiskt grepp från 50-talet genom att måla några tyska snälltågsvagnar (i detta fallet klassiska 4023/4027 1-klassvagnarna) bruna och klistra på SJ-loggor på dem! Sist der Vater i Göppingen gjorde detta var ju 1957-1959 då det då nylanserade Da-loket 3018/3030 beledsagades av två modeller av brunmålade tyska "Schürzenwagens", dvs 4020/4021 (d v s "försvenskningar" av klassikerna 346/1 och 346/4).

Fast om poängen nu var att ta fram en nostalgiserie så är det väl rätt att göra på det sättet, hur "fel" det än var.

Jag har lite svårt att se målgruppen. De som samlar Märklin vill väl ha original vintage, ingen återutgivning, låt vara av originaltillverkaren. De som inte samlar är väl inte intresserade av en så pass gammal modell - och skulle man vara det så finns det alltid gott om på begagnatmarknaden.

2013 04 01, 21:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:

Observera, att den nya modellen är Da 890, istället för Da 884, som den gamla hette. Eftersom lokskyltarna är ingjutna i kåpan, så måste man ha gjort något med formen. Jag gissar att den är nytillverkad.
Det finns många märklinister, som gillar de gamla modellerna, och många samlar Märklin. Detta blir således nya objekt för samlarna, och många andra.

HJP

2013 04 01, 22:14
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se