Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 08 22, 10:18

Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
 Litt S1 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lasse M skrev:
Tackar Lasse och Håkan för hjälpen. Borde ju ha tänkt på att det flytande glaset var Krystal Kleer. :oops:

Släpper du ner en droppe i reflektorn så att den fyller ut eller låter du Krystal Kleer enbart bilda ett lyktglas med tomrum bakom så att säga?

Jag släpper ner en droppe så den fyller ut. :-D
nidom

2010 02 17, 19:51
VD
Användarvisningsbild

nidom skrev:
Lasse M skrev:
Tackar Lasse och Håkan för hjälpen. Borde ju ha tänkt på att det flytande glaset var Krystal Kleer. :oops:

Släpper du ner en droppe i reflektorn så att den fyller ut eller låter du Krystal Kleer enbart bilda ett lyktglas med tomrum bakom så att säga?

Jag släpper ner en droppe så den fyller ut. :-D
nidom

Ok, det ska testas.

2010 02 19, 3:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag fått dekalerna på (nästan rätt :oops: ) plats efter att ha "grundat" med blank klarlack, Humbrol nr 34. Sedan ska man väl stryka matt klarlack över det hela. Provade med Humbrols nr 49, men tycker att den blir för blank, synbart blankare än den Tamiya TS-29 Semi Gloss Black, som jag sprejat lokkåpan med.

Kan man blanda i något för att göra Humbrol 49 mattare? Eller vad finns det för lämpligt alternativ att pensla över dekalerna med? Jag har ingen lust att maska av och spreja hela kåpan.

Tacksam för "välgrundade" förslag / Svenne

2010 02 27, 12:57
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Svenne-Jag brukar spruta mina modeller med Humbrol satin nr 135 och tycker den är lagom matt,den senaste tiden har jag provat Duplicolors spary burk med matt vattenbaserad lack och kommer fortsätta använda den då den är ger ett bra intryck..Ett par lätta sprut med ett avstånd på ca 30 cm från objectet.
Sprayburken finns att köpa på Bauhaus
Lägg gärna in en bild på din S1 om du vill,har känn på att den är mycket fin.

/Martin

2010 02 27, 16:58
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack för tips, Martin! Om man spejar måste väl fönsterrutor och annat maskas av först. Det verkar för pilligt för mig. Hade tyvärr inte tänkt igenom arbetsordningen. Försöker mig nog på pensling istället.

Eftersom det är mitt första lokbygge, så tål det knappast några närbilder. Men någon bild kommer väl så småningom.

Hälsningar / Svenne

2010 02 27, 17:26
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

hakang skrev:
Jo, jag har använt Kristal Kleer, men också nåt som kort och gott heter 'Liquid Glass', kan ha köpts från RimboGrande. Nån skillnad mellan dem har jag inte upptäckt. Och naturligtvis borde jag ha nån bild på hur det ser ut men jag vet inte riktigt om det är så. Jag ska se om jag kan fixa det senare under veckan.

H

Lyckades du fixa någon bild? :wink:

2010 02 28, 4:10
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Så här blev det:

Bild

Foton är nästan mer avslöjande än när man granskar verkligheten. :oops: Och avslöjar fotografen dessutom. :(

Hälsningar / Svenne

2010 03 03, 19:31
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Pampigt!! Vilken tyngd och kraft-känsla! Grattis Svenne !!
/ LYR

2010 03 03, 19:51
VD

Snyggt Svenne!

Hur blev gången?

Stefan

2010 03 03, 19:55
VD
Användarvisningsbild

Det loket ska du vara mycket nöjd med.Hoppas gångegenskaperna är lika fina,då har du ett kanonlok.

2010 03 03, 19:57
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Skoj att se ditt slutresultat,det blev kanon.
/Martin

2010 03 03, 23:42
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kan bara hålla med loktok och Uncurbed ett kanonfint slutresultat ,lyfter på hatten. :-D :-D :-D
nidom

2010 03 03, 23:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack Bröder!

Det som blev bra tackar jag Martin, Mikath, Stefan, Håkan, Bertil, Lasse, d680ae m.fl. för. Det som blev mindre bra beror på min orutin och dåliga planering.

Om fotot varit skarpare hade väl skavankerna lyst igenom mer. Men kanske ändå, som talesättet lyder: "Inte så illa pinkat av en trähäst!"

Om gångegenskaperna måste jag tillstå att dom inte är i högsta tillförlitlighetsklass. Jag har svårt att trimma båda boggierna till att alltid klara växlarna. Det är som med mitt gamla Sb, det vill helst fortsätta rakt fram. Om jag "fjädrar ner" boggierna mot rälsen så försämras strömupptagningen; det är ju ingen fjädring på drivhjulsaxlarna.

Vad jag lärt mig (baserat på alla mina misstag (det är förstås självklarheter för er andra)) är:
1) att löda det som tål att lödas
2) att aldrig lämna ens minsta limrest kvar på en synlig yta (svårt även med CA)
3) att bocka saker åt "rätt håll"
4) att putsa alla detaljer före montage
5) att bara använda förstklassiga borr (i synnerhet i vitmetall)
6) att sprutlackera tunna skikt och många lager och att prova färger och lacker på något annat först
7) att göra saker i rätt ordning
8 ) att inte vara så förbaskat bekväm och tro att allt ordnar sig efter hand

Men som sagt, vad jag inte lärt mig är att fixa bra gångegenskaper i växlar (Peco C75).

Tack än en gång för bistånd och uppmuntran / Svenne

2010 03 04, 0:49
Profil WWW
Konduktör
Användarvisningsbild

Mycket stiligt!

Det behöver du inte skämmas över! :-D

2010 03 04, 9:13
Profil WWW
Snyggt Svenne. Jag har väl ungefär samma lista som du skrivit ner, fast jag jag jobbar med mycket av detta dagligen. På arbetet så är jag bara tvungen att ta det i rätt ordning och alltid tänka noga efter vid alla momenten, när jag kommer forsar jag istället på som en skållad råtta med projekten... Som en protest efter allt piller på jobbet :wink:

Jan

2010 03 04, 10:28
Tågklarerare

LYR skrev:
Bild

/ LYR

I samband med vårt ”Bygg färdigt J-loken – projekt” i klubben har vi diskuterat detaljer på de olika lokindividerna, bl a vilka J-lok, och även andra lok, som hade utrustning för vattenrening genom ”Nalco-metoden”.
Jag har ett Jeco S1-lok som jag byggde för en massa år sedan och eftersom en del av S1-orna hade Nalcoutrustning så kollade jag det nummer jag råkat välja som förebild till min modell. Givetvis hittade jag en bild av 1915 på Samlingsportalen med Nalco. På S1-orna fanns dessutom två alternativ för placering av ångseparatorn, ”burken”, dels den vanliga på taket dels på en liten hylla på frontens vänstra sida. ”Mitt” lok har den på fronten. Eftersom Nalco-burken syns så tydligt så tycker jag det skulle vara roligt att utrusta min modell med en sådan. På bilder av S1-lok med burken på fronten syns avloppsröret tydligt där det försvinner ner mellan pannan och sidotanken, men när jag till sist hittade LYR-s bild av 1915 där hyttens vänstra framsida är synlig, ja då finns det inget rör där. Bilden kräver en del behandling i Photoshop för att man ska se att röret inte finns. Nu undrar jag om röret bara har blivit borttaget på det avställda loket eller om det har haft en alternativ rördragning genom hytten så att det inte syns utifrån. Någon som vet? Jag vill ju att min modell blir så korrekt som möjligt.
Bild
Modell av S1 1915 med Nalco-burk och utvändigt avloppsrör löst provmonterade.

2013 03 01, 11:24
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Nyheter mjhobby.se