Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 11 21, 1:17

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Limas Flisvagn 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Vad gäller egentligen som förebild till Limas flisvagn Fb-u?
Jag har alltid trott i min enfaldhet att den baseras på just SJ:s litt Fb-u. Men när jag i ett arbete med fakta kring denna vagnstyp letade efter information och bilder så stötte jag på något som gjorde mig mycket konfunderad.
Limas flisvagn kom för första gången 1979, då märkt Fb-u. Allt om Hobby synade den i nr 1 1980 och jämförde den med just Fb-u, dvs. den högre varianten av denna vagn. Litt Fb har en något lägre höjd och så skiljer bl.a. på lastvolymen, 84 resp. 94,5 m3. Detta har jag alltid trott varit rätt utvärdering.
Men när jag nu hittade en äldre tråd i Stinsen (board/sj-fb-u-hr6076-rivarossi-t4638.html?hilit=rivarossi) där man referererar till Rivarossis nya sats om 3 flisvagnar, så skriver signaturen Larsess följande:

Modellen från Lima/Rivarossi avbildar egentligen en litt Fb, (f.d. Lu). Det var föregångaren till Fb-u (Fb-u har högre korg och den typen började byggas i mitten av 1960-talet, -u i litterabeteckningen anger just att den är extra hög, högre än kontinental lastprofil)
Litt Lu, som alltså blev litt Fb efter 1967, finns med i SJ:s fina godsvagnsbok för år 1961 men inte i deras lista över godsvagnar (SJF 420 Gv) daterad 1/1 1958 som jag tittat i. Således började den levereras någon gång under åren 1958-1960.
Som kuriosum kan nämnas att Rivarossi valt 3 vagnsnummer för modellerna ur serien för litt Fb men råkat märka dem med litt Fb-u!

Ingen verkade då reagera på att detta är motsatsen till tidigare syning. Någon måste ha fel!
Rivarossi satsen är till form samma vagn som Limas och har inte ändrats i sin ursprungliga form, så det är samma vagn. Det som skiljer är att Rivarossi blandat ihop nummer och littera. I den äldre tråden sägs det att Rivarossí har fel littera till fel nummer, är det inte tvärtom, fel nummer till rätt littera?

Tyvärr är inte ens Lima konsekvent när man börjar titta vad deras modeller har fått för littera och nr.

art.nr. 2832 Fb-u 601 8857-7
art.nr. 2835 Fb-u 601 8417-4
är rätt littera och nummer till den högre varianten av vagnen.

art.nr. 3196 Lu 67026
art.nr. 3623 Fb 601 8091
är rätt liitera och nummer men till den lägre varianten av vagnen.

Och Rivarossi har i sin sats 3 nummer som syftar på den lägre varianten.

Så vad stämmer egentligen? Alla dessa modeller stämmer alltså inte i sin riktighet med märkning jämtemot förebilden.
I AoH:s syning så jämför man med Fb-u och där stämmer måtten ganska bra mot den högre varianten, dock är den lite för låg. Å andra sidan, är den för hög om Lima avsett att den skulle likna Fb.

Min slutsats är att Lima nog tänkt att den ska likna Fb-u och att Rivarossi sedan märkt om vagnen fel (ja, även Lima i 2 varianter) och att den äldre tråden är felaktigt sammanfattad och ska vara precis tvärtom.

Tyvärr är jag inte 100% säker att det är så, och jag skulle gärna vilja ha bekräftat av någon vilken vagn Lima från början avsåg sig avbilda när modellen kom för första gången.

Några av er läsare kanske inte tycker att det är så mycket att bry sig om man bara kopplat ihop rätt littera och nummer och det tycker jag kan vara ok, bara man är medveten om att det då inte kanske stämmer, men att blanda ihop dessa två uppgifter tyder på dålig research och mindre lyckad produkt, oavsett om själva modellen i sig är fin.

2012 12 31, 10:25
Tågvärd

Hej,

I dokumentet SJ godsvagnar från 1971 (pdf-format hämtad från MRWs hemsida, med många intressanta dokument under menyn "Byggtips"), finns på sidorna 12 och 13 måtten för Fb och Fb-u.
I dokumentet anges en total höjd över räls på 4227 mm resp. 4525 mm, vilket motsvarar 48,6 mm resp. 52,0 mm i H0. Skilnaden är således endast 3,4 mm.
Min egen mätning (på fri hand) tyder på att Rivarossis vagn är c:a 49+ mm hög, så kanske närmare Fb men det skulle krävas en mer exakt mätning för att klart avgöra.

jvstn

2013 01 04, 1:56
Tågbefällhavare

Om man ska tror Allt om Hobbys mätning 1980, så är Limavagnen 50 mm hög. Så måttet ligger nästan mitt emellan dessa typer, skiljer alltså några tiondels millimeter!
Jag skulle ha mycket svårt att tro att Lima hade för avsikt för början att avbilda den lägre varianten Fb och sedan märka sin modell med Fb-u. Det troliga är väl att man tänkte sig den högre varianten men att de inte lyckades få den tillräckligt hög.
Möjligt att man sedan upptäckte detta och insåg att modellen låg mitt emellan dessa förebilder och på så sätt kanske man likaväl kunde märka variant 3 och 4 med den lägre typens littera och nummer. Alltså 4 modeller som ingen egentligen stämmer storleksmässigt med förebilden men där nummer och littera ändå är riktiga.
Däremot så har Rivarossi blandat ihop detta och på så sätt är de modellerna mer "felaktiga", för den som bryr sig om sådana här detaljer.
Troligtvis kommer vi nog inte mycket närmare sanningen än detta. Det är ändå konstigt att man i drygt 30 år gått och trott att den modell man har haft är en riktig modell efter en förebild och aldrig reflekterat över att den faktiskt kan föreställa likaväl den andra lägre varianten, fast man tyckt att den sett högre ut än vad den är.

2013 01 04, 9:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag inte vagnen tillgänglig för en mätning, men vet att lagergafflarna är för höga. Fritt ur minnet, så tror jag att det rör sig om cirka 1,5 mm. Det betyder också att buffertarna sitter för högt.
Jag har några av Limas äldre utgåvor, och hade hoppats att detta var justerat när Rivarossi kom ut med sin 3-pack. Tyvärr var det inte så.
Lagergafflarna bör kapas vid rambalken, en inte alltför enkel åtgärd. Varför Lima missade på den detaljen, är en gåta. Det är ju samma på alla tvåaxliga godsvagnar. Hur hjuldiametern stämmer, kan jag inte säga, men den kan möjligen vara lite för stor.
Vill man jämföra höjden på modellen, med förebilderna Fb och Fb-u, så kanske man bör mäta från buffertbalk/långbalk och uppåt, och sedan ta ställning till om man vill åtgärda lagergafflarna eller ej.

HJP

2013 01 04, 11:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HJP skrev:
Nu har jag inte vagnen tillgänglig för en mätning,

Vill man jämföra höjden på modellen, med förebilderna Fb och Fb-u, så kanske man bör mäta från buffertbalk/långbalk och uppåt, och sedan ta ställning till om man vill åtgärda lagergafflarna eller ej.

HJP

Jag har däremot vagnen tillgänglig för mätning eftersom jag har en sådan i ombyggnadsstadium för att få rätt höjd.

Först måste man särskåda ritningarna i SJH 636 vilket resulterar i ett "huh?" Ritningarna till båda vagnarna är desamma!
Vilken det egentligen är struntar jag i för vi har ju måtten på hela höjden och måttet till buffertcentrum. Limas vagn är exakt på rätt mått i korglängd och då förutsätter jag att proportionerna längd/höjd stämmer. Måttet buffertcentrum/toppen på gaveln är där strax under 36,5 mm. Jämför detta med det uträknade måttet på Fb (den lägre vagnen) 4227-1065/87=36,35!

Alltså är Lima/Rivarossivagnen en Fb och bör i fortsättningen behandlas som en sådan.

Så här gör jag min höjdsjustering...

Bild

Snäpp ur underedet från korgen, såga av, fyra snitt tvärs över direkt intill lagergafflarna. Såga sedan loss spännstagen från mittbiten och limma dem på sin plats i korgen.
Bitarna med buffertarna kan man använda som de är eller göra en ny, hel buffertplanka.
Tar man därefter bort de uppstickande kanterna på lagergaffeln och placerar den direkt mot korgens golv får man en vagn som är ca 0,5 mm för låg. Perfekt... detta ger möjligheten till trepunktslagring med 0,5 mm rörelse på vardera sidan i den rörliga lagergaffeln med en smal remsa "Evert Grön" limmad i mitten av golvet.
För att hålla fast lagergafflarna hade jag tänkt använda metoden på G-vagnen från UGJ/SMJ/Lokstalle1 med en 0,5 mm pianotråd.

Återstår övrig detaljering med buffertar m/27 på Lokstalle1s etsade bottenplattor med integrerade kopplarhandtag och lite räcken....

SA

PS: Ja, jag vet att lagergaffeln sitter åt fel håll...

2013 01 04, 22:18
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se