Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 11, 15:08

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Helix och grusa banvall 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

1. Eftersom jag har begränsat med utrymme funderar jag på att bygga en "Helix" för att kunna utnyttja utrymme under det befintliga bordet till gömda spår. Men jag har inte byggt någon tidigare och tar därför glatt emot tips om tillvägagångssätt och var det kan finnas ev skisser/ritningar på hur man kan bygga. Höjdskillnaden är ungefär 60 cm från nuvarande nivå till den underliggande kommande nivån.

2. Jag har Märklins K-skenor och funderar på hur jag gör när jag vill grusa banvallen, som inte är gömd. Skall gruset täcka sliprarna också eller skall det bara vara grus mellan dem. Hur gör jag i så fall bäst för att bara få grus mellan sliprarna?

2012 11 14, 14:45
Trafikchef
Användarvisningsbild

pallep skrev:
2. Jag har Märklins K-skenor och funderar på hur jag gör när jag vill grusa banvallen, som inte är gömd. Skall gruset täcka sliprarna också eller skall det bara vara grus mellan dem. Hur gör jag i så fall bäst för att bara få grus mellan sliprarna?
I den sk verkligheten är sliprarna oftast inte täckta av ballast, även om detta ibland förekommer, inte minst på smalspår. Enstaka gruskorn kan naturligtvis ligga på dem här och var. Förefaller enklast att inte täcka K-rälsens sliprar, då dess punktkontakter alltid måste stå i elektrisk förbindelse med lokets släpsko för problemfri körning. Vill man absolut täcka dem, måste ballasten för den elektriska förbindelsens skull överallt utgöra ett så tunt lager att punktkontakterna är högre och sticker upp ur den. Har ingen egen erfarenhet då jag kör 2R, men antar att detta innebär visst merarbete. Enstaka gruskorn på en sliper här och där tror jag inte behöver innebära problem (under förutsättning att de, liksom övrig ballast, sitter ordentligt fast så att de inte med tiden hamnar i lokets mekanism förstås).

Själva tillvägagångssättet beskrivs i denna tråd: post51240.html

Ballasten avlägsnas alltså från sliprar (och andra olämpliga ställen) med pekfinger och/eller liten pensel innan limblandningen tillförs. Kan också tilläggas att för Märklinräls räcker det nog inte att efteråt avlägsna lim och ballastrester från rälerna, i synnerhet om man valt att ha grus på sliprarna, även enstaka korn, eller varit slarvig med limtillförseln: även punktkontakterna måste naturligtvis rensas från allt som kan försvåra den elektriska förbindelsen med lokets släpsko.

Ballastering kan med andra ord bli ganska pilligt, men är absolut inte svårt.

2012 11 15, 11:37
Biljettförsäljare

Tack Clas för ditt svar, skall försöka jobba utifrån ditt tips. :-D

2012 11 15, 18:07
Trafikchef

Vad gäller helix så är ett tips att göra varje varv lite längre, t.ex. genom att lägga in 1-2 raka skenor så det blir en oval i stället för cirkel. Det gäller särskilt när man kör med 360 mm radie. Är det en dubbelspårig helix så kan man ju låta innerspåret vara det som är nedför.

Många använder gängstång för att bygga helix, M6 eller M8, mutter och bricka för att dra fast plywooden. Det ger en perfekt flexibilitet och enkelt att justera höjden samt god stabilitet. Det går ju även att kombinera med islagsmutter i botten eller toppen (men inte båda på samma stav).

2012 11 17, 20:51
Biljettförsäljare

Jag tackar för erfarenheterna när det gäller Helix. Hade inte en tanke på att kunna använda gängstav, men det får jag ta vara på. Tack för tipset! :-D

2012 11 20, 13:48
Konduktör
Användarvisningsbild

Hej jag använder gängstång.Gick alldeles utmärkt:
Se här
En platta spånskiva eller liknande i botten som du fäster gängstången i.
Mvh

Håkan

Bilagor:
0025a(1).JPG
0025a(1).JPG [ 74.59 KiB | Visad 4500 gånger ]
0010a(1).JPG
0010a(1).JPG [ 62.17 KiB | Visad 4500 gånger ]
0002(1)(1).JPG
0002(1)(1).JPG [ 57.33 KiB | Visad 4500 gånger ]
2012 11 25, 15:03
Biljettförsäljare

Tack för bilderna!