Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 07 18, 22:32

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Märklin K-räls serie 2100 dvs. plåträl + kopparkontakter 
Författare Meddelande
Trafikledare

När min bana ställdes undan för 20 år sedan och sedan revs bestod den huvudsakligen av Märklins K-räls serie 2100 med plåträl och kopparkontakter. När jag sedan en tid tillbaka bygger en ny bana blir det med nyaste K-rälsen.
Men: Eftersom jag har ganska mycket K-räls serie 2100 och mina söner (3st) med egna barn nu succesivt börjar bygga MJ så har jag funderat på hur mycket påverkar koppakontakternas "svartoxid" digitalkörningen på den gamla serie 2100-rälsen? Kan man med någon spray med tunnt munstycksrör spruta oxidlösande och kontaktförbättrande spray på kopparkontakterna. Koppakontakterna sitter ju ganska åtkomliga för en sprayning. Plåträlen är ju sämre än dagens rostfria men inte sämre än den gamla M-rälsen som ändock en del kör med även på digitala banor.
Tanken: Med tanke på hur mycket K-räls som finns i gömmorna och vad ny räls (C eller K kostar med minst ett tiotal växlar) så skulle det vara en stor kostnadsbesparing att kunna använda mina gamla K-räls hos någon av mina söner.
Frågor:
Är det någon som fortfarande kör med den gamla K-rälsen serie 2100? Vilka problem har Du med den rälsen ur kontaktsynpunkt? Hur underhåller Du rälsen för att minska dessa problem? Tips på spray som kan förbättra kontakten mellan koppartungorna?
Jag ser fram mot flera intressanta svar.
//Björn
Jag vill inte ha råd om C-rälsen för det är inte det tråden gäller. Jag vet också att det är alternativet för småbarnsbanor.

2012 09 29, 14:11
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se