Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 18, 14:56

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 KARTONGER 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Jag har - utan att skryta - en hel del 1:87 fordon. Jag tycker det är kul att samla på "tåg" och det är ibland en lång resa att först snickra ihop ett tema, sen fylla det med lämpliga lok och vagnar och sist men inte minst - skaffa hem dem.

I denna "iver" finns det stora möjligheter att köpa fordon utan kartong - jag tror 10% av alla fordon här hemma ligger i enkel skumplast - så frågan är:

a - hur viktigt är det i samlarsammanhang att originalkartongen finns med
b - hur viktigt är det att den är i bra skick
c - hur viktigt är det - om man inte samlar utan "kör" sina tåg - att kartongen finns
d - hur viktigt är det - om man nu köper en vagn ur en sats - att man skaffar kartong till den
e - hur viktigt är det då att man köper resterande fordon i satsen (det har jag gjort - det blir snordyrt)
f - om vi hypotetiskt spekulerar i att det finns en tillverkare som kan göra och relativt billigt kan sälja nya kartonger till kartonglösa fordon - vore det intressant? Istället för att de ligger i lådor och skavs sönder.... (PS Jag är inte ute i en marknadsundersökning utan detta är ren nyfikenhet)

Idag kom det hem fyra tomkartonger från Tyskland så nu är det fyra individer till som fått ett hem.

Är det bra för hobbyn att ställa krav på kompletta köp - dvs. fordon + kartong? Och att individer utan kartong helt enkelt ska ha ett lågt värde?

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2012 09 18, 19:31
VD

cgn1954 skrev:
f - om vi hypotetiskt spekulerar i att det finns en tillverkare som kan göra och relativt billigt kan sälja nya kartonger till kartonglösa fordon - vore det intressant? Istället för att de ligger i lådor och skavs sönder.... (PS Jag är inte ute i en marknadsundersökning utan detta är ren nyfikenhet)

Både Auhagen och Roco säljer lösa förpackningar. Det är möjligt att det finns fler tillverkare.

/stefan

2012 09 18, 19:50
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej Alla,

Jag har sett artiklar i mj-pressen där man bygger förvaringslådor (för många vagnar samtidigt) med skal av aluminium och inredning av skumplast. På köpet får man en totalt sett kompaktare förvaring samtidigt som delar av samlingen blir mer mobil. Det har funnits färdiga sådana lösningar i handeln har jag hört men jag har ingen aning om utbudet i dagsläget.

Detta borde vara ett alternativ till många herrelösa vagnar och till och med ett motiv till köp utan kartong.

/Geranium84

2012 09 18, 21:24
Trafikchef
Användarvisningsbild

Geranium84 skrev:
Jag har sett artiklar i mj-pressen där man bygger förvaringslådor (för många vagnar samtidigt) med skal av aluminium och inredning av skumplast/.../ett alternativ till många herrelösa vagnar
Som hembyggen, en hel del byggsatser och förstås mycket av det som köps begagnat. Gäller ju även lok i dessa kategorier. Finns nog en och annan modellrallare, speciellt bland de hängivna mässingslödarna, som saknar passande originalkartonger till de flesta av sina modeller. Mässingsbyggsatser säljs ju ofta i förpackningar där det är omöjligt att få in den färdiga modellen utan att först bearbeta denna med slägga.

2012 09 19, 10:20
Lokförare

Hejsan CGN! Jag kör i skala N och köper också mycket ifrån Tyskland på e-bay,mest beronde på att jag kör med tysk förebild och där är ju utbudet massivt större än i Sverige. Jag skall försöka ge mina åsikter efter dina frågor!

a. Som exempel skall jag berätta att grannfrun till min mor kom ner till henne och gav henne några bilar ( det var år 1994) efter sin son som min son (född 92) då skulle få, alltså som en present. Det visade sig att det var bla en Amazon polisbil Tekno Danmark i perfekt skick liksom originalkartongen. Skulle tro att bilen idag om jag (sonen) skulle sälja den ligger på minst två tusen spänn. Där tror ju jag att utan kartongen så är det nästan halva värdet på´bilen. Ja, så viktig kan en originalkartong vara värd och det är ju inte bara inom hobbysaker utan precis på allting som är vintage.
b. se ovan, men det tror ju fan att den skall vara fin om en samlare skall köpa den.
c. Kan väl inte betyda ett skit, han vill ju köra och leka med sina objekt och bryr väl sig inte om kartonger!
D. Har du köpt något ur en sats, ett lok eller en vagn så har du väl antagligen köpt objektet för att du gillar det eller för att det skulle passa fint in i din bana eller samling och då är väl kartongen bara skit, eller! (mycket 8) skit här)
e. Är det inte bättre då att köpa hela satsen ifrånbörja :wink: n, då får du ju rubbet på en gång. Läs kataloger, Jag har årsutgivningar ifrån Arnold-Fleischmann-Minitrix-Roco mfl sedan typ femton år sedan och där hittar jag all info om art-nr kkk utrustning och limiteraden utgåvor.
f. Det intressanta i det ligger ju i att det idag förekomme så många förfalskningar av originalförpackningar, det vet ju alla samlare av H0 och N för att det som sagt höjer värdet otroligt mycket. Rent praktiskt att kunna köpa "leerbox" är väl inga problem, men den måste ju vara äkta din silltunga om det skall vara någon mening med det för din godsak.

Jag köper bara lok och vagnar idag med originalförpackning och papper, men jag erkänner att det händer att jag köper vagnar idag för att jag gillar dom och att dom passar in i III-iV.

Mvh Renato Fontana

2012 09 20, 20:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se