Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 13, 1:24

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Liten N-bana i plexi-rör - frågor! 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Håller på att göra iordning barnens rum och tänkte sätta en N-skala på väggen, men använda plexi-rör (macrolon) som banan går i.
De är bara 3år gamla så har jag öppen bana slutar det med att det plockas ifrån ev. hyllbana och destrueras :)

Det blir ingen rundbana utan som ett U på dryga 4-7 meter med stoppbockar i var ände, inga växlar utan bara singelspår.

Uppstod några funderingar nu när jag satt och skulle beställa delar.
1: Går det att lösa med automatisk stopp innan tåget brakar in i bockarna? (att det går elektriskt vet jag, men koppla in simpelt i systemet klurar jag på)
Bryta strömmen går ju, men då tappar man funktionen att köra åt andra hållet när den nått ena änden. Eller blir det helt enkelt för avancerat så det är enklare att göra rundbana?

2: Tanken är att kontrollen ska sitta på väggen så de kan köra själva, någon som har tips på en väldigt förenklad kontroll?
Drömläget vore två knappar, en åt varsitt håll på förutbestämd hastighet. Det går såklart att bygga själv med gömd vridpot och knappar för tillslag. Men är inte insatt i hur elektroniken ser ut, t.ex. hur körningsriktning ändras rent elektroniskt.

Någon som kan lysa upp mina frågetecken, eller kanske har några tips? :)
Tanken är att det ska hållas på en låg nivå vad gäller prislappen, hade tänkt klara mig på dryga 2000kr för spår, kontroll och tågset.

2011 08 25, 2:43
VD
Användarvisningsbild

Här är skissen över hur jag tänkte göra, i genomskärning.
Rörbitarna är 65cm långa.

Ytterst är då röret i sig.
Grönt = bakgrund (den är såklart inte så tjock) denna del blir in mot väggen
Svart = Flytspackel som jag vågar in och härdar i botten. Lägger folie eller nåt imellan så det inte fastnar, så underdelen senare går att dra ut.
Röd = led-list för belysning.
Trädelen bara en hållare på visst avstånd, får se hur mycket det flexar hur många som behövs.

Någon som har annan lösning eller idé så tas det tacksamt emot :)

Bild

2011 08 25, 3:00
Tågvärd

DocHP skrev:
Går det att lösa med automatisk stopp innan tåget brakar in i bockarna? (att det går elektriskt vet jag, men koppla in simpelt i systemet klurar jag på)
Bryta strömmen går ju, men då tappar man funktionen att köra åt andra hållet när den nått ena änden. Eller blir det helt enkelt för avancerat så det är enklare att göra rundbana?

Gör en sektion i slutet av rälsen innan stoppbocken där strömmen matas via en diod. Eftersom dioden bara släpper igenom ström åt ett håll stannar loket innan stoppbocken men kan utan problem köras åt andra hållet. Det och flera andra tips som jag tror kan vara till nytta står med i Rutger Fribergs smått antika men ändå intressanta bok Elektronik för Modelljärnvägen, finns på flera bibliotek.

2011 08 25, 9:12
Trafikchef
Användarvisningsbild

DocHP skrev:
Tanken är att kontrollen ska sitta på väggen så de kan köra själva, någon som har tips på en väldigt förenklad kontroll?
Drömläget vore två knappar, en åt varsitt håll på förutbestämd hastighet. Det går såklart att bygga själv med gömd vridpot och knappar för tillslag. Men är inte insatt i hur elektroniken ser ut, t.ex. hur körningsriktning ändras rent elektroniskt.
Går det bra med en "knapp" istället för två? En 2-polig 3-vägs strömställare (0-läge i mitten), vipp eller skjutbar: högerläge så kör tåget åt höger, mittläge stopp och vänsterläge för körning åt vänster. En mycket enkel och billig lösning, såvida inte en körkontroll med tre lägen är för komplicerat för treåringar. En vippströmställare med återfjädring till mittläget är kanske enklast att hantera: tåget går åt det håll man rör den lilla spaken och stannar när den släpps.

Kopplingsschema (till höger mitt på sidan; track power=strömkälla, main line=spår) samt en massa du inte behöver veta:
http://tsd.digitrax.com/index.php?a=1481

Kan givetvis kombineras med Daniel R:s förslag till ändstopp.

Anslutes förslagsvis till en "tågtrafo" med hastighetskontrollen för evigt ställd på "lagom" som förstås görs oåtkomlig för barnahänder. Eftersom det aldrig kommer att bli fråga om krypkörning genom växelgator eller annat finlir kan denna vara av enklaste och billigaste slag. Strömkälla med fast spänning kan naturligtvis också användas, men vet inte vad som är lagom här - runt 8 V DC kanske.

Hursomhelst: kul ide!

Möjligen krångligt att hålla rälsen ren, men förhoppningsvis blir det inte så mycket damm i detta slutna utrymme.

2011 08 25, 14:32
VD
Användarvisningsbild

Flera bra tips här :)

Jodå, nog klarar de andra lösningar än två knappar. De har radiostyrda bilar som de hanterar med mindre vägg-kontakt ibland så nog finns finger-koncentrationen alltid :)
Elfas ställbara nätagg har jag ett par av, tror det går mellan 3,2 och 15 V.

Återfjädrande spak var inte helt dumt, då slipper man fenomenet att de kommer på något roligare och lämnar tåget körandes :)
Hittat flertalet på Elfa som passar.
Diod-lösningen i ändarna var också bra idé, jag va inne på sån IR med 555-krets, men det är ju att krångla till det.

Damm va en av anledningarna till att jag valde rör, det blir ju inte gastätt men sektionerna blir runt 60-65cm långa och röret kan dras av medan banan ligger kvar. Nackdel dock att man inte kan ta isär mitt i utan får börja från änden. Samma vid urspårning.
Hade tanke på vanligt plexi först som en låda, och ha frontpanelen som en lucka men det känns lite för mycket "butiksbana" av det hela.

Har beställt dryga 4 meter spår och lok nu, så kan man labba lite med styrningen.
Återkommer med bilder, kan ju va intressant att se hur tokigheterna blir i slutändan ;)

2011 08 25, 20:02
Passagerare

Hur gick det? Conrad har en pendelmodul.skall göra något liknande i Robertsfors på bruksmuseet.
Gösta i umeå

2012 09 03, 22:29
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se