Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:28

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Thinner? 
Författare Meddelande
Lokförare

Det här med att vädra sina vagnar eller ge dom en "wash" eller vad det nu heter är ju spännande. Läste i senaste nr av AoH om vädring av N-vagnar och där fick dom en wash med färg och thinner. Thinner biter alltså inte på plasten och märkningarna på vagnarna? Jag köpte en tillbringare i plast för några år sedan och tog bort prislappen och tyckte väl att den dära limresten av prislappen tar jag ju lätt bort med aceton. Jo jo, det blev en mycket finare o större fläck kan jag lova. Men det är alltså så, att en dos thinner och en liten dutt svart eller mörkt brun färg, sen är det bara att pensla på ? Eller? När vi nu ändå är inne på det här med att vädra vagnar så undrar jag om någon kan ge tips om hur man vädrar (washar) kylvagnar. Vilka färger och i vilken ordning? Har inte kylvagnar en lite gul/ljusbron färg när dom är lite sletna? :idea: . Måste också inflika att jag inte har köpt en Allt om Hobby på säkert sju åtta år, men blev lite impad faktiskt!

Mvh

2012 07 25, 18:01
VD
Användarvisningsbild

Kolla in denna herre på tuben, han har en hel del sådana washer-videos.
Använt metoden själv, dock inte på MJ.

http://www.youtube.com/user/MonsterRailroad

2012 07 25, 20:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

BIG TWIN skrev:
Har inte kylvagnar en lite gul/ljusbron färg när dom är lite sletna?
Mvh

Alla järnvägsfordon får en dos av den väderbitningen. Det är dammet från bromsblock och hjul som virvlar upp och sätter sig på alla fordon. Och på de vita kylvagnarna syns det ganska snart en hinna som i grunden är rostfärgad men när den är tunn kanske upplevs som gulaktig. Med tiden blir det bara brunare och brunare.

SA

2012 07 26, 17:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lite nybörjartips, bl.a. för kylvagnar, finns här: http://hakang.zmn.se/index/79345.html

2012 07 27, 9:23
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Enklaste sättet att vädra en vagn

http://www.youtube.com/watch?v=QBOyvS1hBg8&list=UU6xOezaYqdayivNMLRC1CqQ&index=148&feature=plpp_video

Märklinist ja visst

2012 07 28, 12:08
Lokförare

Tack för era helt underbara svar, det här var kul! Först av allt måste jag ju stoppa upp mina fördomar om livet i min egen röv. Vilken häftig snubbe "Big Al" var och han var väl washad om någon (skämt) . Han var klart cool och lärorik! Det jag gillar är ju att kunna vädra utan airbrusch för att kunna få ett fint resultat och det visade ju Big Al att det går alldeles utmärkt. Tack Coppas, jag visste väl att kylvagnar går i en gulaktig nyans som egentligen är rostavfällningar. Jag kör ju i N-skalan och har gjort en del vädringar på vagnar medelst pigmentfärger och wash med fd parfymflaska och mattlack och är väl ganska nöjd med resultatet. För det är ju helt klart att det blir en mycket mer realistisk vagn, den som har blivit vädrad gentemot helt ny som bara glänser. Ungefär som plipparna på treräls :oops: .Tack för mycket bra svar och länkar allihopa!

MVH :ata:

2012 08 06, 17:09
Lokförare

Glömde ju! Fick inget direkt svar om thinner på nya vagnar?

2012 08 06, 17:39
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se