Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 23, 9:26

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
 Höstnyheter i N och H0 från Modellbyggeriet, 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Höstnyheter i N och H0 från Modellbyggeriet,

Hej och hoppas ni haft en skön sommar trots blandat väder.
Det börjar bli dags att kittla lite inför den kommande byggsäsongen med ett par nyheter i sortimentet av etsbyggsatser,
även om satserna troligtvis inte kommer att vara leveransklara förrän till senhösten. :(

- Skala N - Svenska 80-talsvagnar -
Två utbyteskåpor med detaljer för konvertering av Eurofimavaganr till B7 och BF7 personvagnar

Bild

- Skala H0 - Modern släpkärra med lastgaller

Bild

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Information om byggsatserna, priser och tidplaner för leverans kommer att hållas aktuell på Modellbyggeriets hemsida

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade lovat mig själv att inte ta fram några nya modeller till Modellbyggeriets sortiment under 2012.
(Jag hade planer på att göra en del förbättringar på äldre moduler, montera växelmotorer etc..........)

Men när Fleischmann annonserade en (tillfällig?) nyutgåva av RC loket i skala N blev jag sugen på att när väl loket kommer att levereras, måla det svart
och göra några egna svarta "look-alike" 80-talsvagnar för att sätta samman ett modernt persontåg och varför då inte passa på att erbjuda denna lösning
till andra N-skalerallare - och så var det löftet brutet :-)

H0-kärran kom med av bara farten, då jag har fått en del förfrågningar om att skala upp den lilla N-skalekärran som redan finns i sortimentet.
Kärran har precis som H0-flakmopeden fått ett par o-ringar som däck, stödjhulet kan monteras antingen i uppfällt eller i nedfällt läge.
Med satsen följer också några dragkrokar för att få bilar med dragkrok att sätta framför kärran.

Underlagen till båda byggsatserna är nu klara, och borde kunna skickas in under veckan för produktionsetsning.
Det har tyvärr varit rätt långa leveranstider på etsningarna under utvecklingstiden, så jag beräknar att leverans kan ske först i början av november.
--------------

Lite mer om 80-talsvagnarna och den valda "donatorvagnen"

Bild

En svartmålad provmodell av B7-vagnen

Bild

Den kombinerade person- och resgodsvagnen BF7

--------------------

Det är ju inte en helt idealisk lösning att bygga en "look-alike" konverteringssats istället för en komplett personvagn.
Man måste ju förutom konverteringssatsen även köpa en "donatorvagn", så det blir ju ingen billig "budgetlösning" direkt......

Men det var för mig en framkomlig väg att bygga mina egna 80-talsvagnar
- Jag kan använda etstekniken, som jag behärskar, till att ta fram en mycket detaljerad utbyteskaross kompletterad med fina handräcken och några takdetaljer.
- Återanvända de serieproducerade taken och de väl fungerande underredena då de är bra mycket bättre och tillförlitliga jämfört med vad jag själv (med dagens kunskap) kan åstadkomma.

--------------------------

Eurofimavagnen som valdes till donatorvagn har sina för- och nackdelar:
- Den har rätt längd, men är egentligen lite för smal.
- Den finns tillgänglig i många varianter och har gjorts i stora upplagor på kontinenten vilket borde innebära att den kommer att
vara möjlig att få tag i för ett bra tag framåt via t.ex tyska eBay
- Vissa varianter har felaktiga boggier (Fiat-typ), andra har en mer förebildslik boggie av MD-typ
Det finns listor på nätet över vilka varianter som har vilken typ av boggier.
- Underrredet på Eurofimavagnen går längre ner och är mer täckande jämfört med A7/B7 som har ett rätt "luftigt" underrede.
Detta går att åtgärda om man önskar genom att skära bort delar av "nedhänget"
Alternativt målar man underredet mörkt så att det döljs för ögat.

- Det är upp till var och en hur långt man kan tänka sig att kompromissa och hur mycket jobb man vill lägga på detta.
Om man accepterar mörkmålade FIAT-boggier har man ett betydligt större urval av begagnade vagnar att bjuda på.........
Om man låter underredet vara orört har man mindre jobb att göra

- Och det är trots allt den långa raden med relativt enhetliga vagnar som ögat ser och gör till ett "SJ-tåg", oavsett detaljnivån :up:

-----------------------

Till båda vagntyperna planeras att kunna välja dekalsatser för någon av dessa tre målningsvarianter

Bild

--------------------

Med önskan om en givande bygghöst i både stora och små skalor

Olle Frykmo
Frykmo Modellbyggeri

2012 08 02, 20:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se