Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 25, 14:48

Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 Islandabanan - Nya signalscheman med digitala grindar 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Väldigt trevligt att se! Framförallt är Ditt brobygge en fröjd att beskåda! Skulle jag någon dag få utrymme för att bygga hela min bana Mjölby-Hästholmen får Du gärna hjälpa till att bygga bron över Svartån... :wink:

2008 01 20, 21:11
Trafikledare

Kul att följa ditt bygge.Du har en härlig inställning till allt som du tar för dig och har många strängar på din gitarr :lol:
Ditt brobygge är en klar favorit och något jag kommer kika mer på.

Tomas

2008 01 20, 23:46
Trafikchef
Användarvisningsbild

Väldigt trevligt att se! Framförallt är Ditt brobygge en fröjd att beskåda! Skulle jag någon dag få utrymme för att bygga hela min bana Mjölby-Hästholmen får Du gärna hjälpa till att bygga bron över Svartån... :wink:

Hej, och tack allihopa!

Ja, det skulle jag kunna göra. Hur ser den bron ut? :)

MVH Anton

http://www.hattifnatt.se/

2008 01 21, 17:26
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej!

Jag har gjort nya varianter av de signalscheman som jag har haft på "Signalsidan". De nya använder sig inte av reläer utan av digitala grindar. Det blir mycket smidigare och billigare.

Dessutom finns det lite nya dvärgsignaler. Alla nya scheman finns under "elektronik>signalsidan".

Till hemsidan >>

Bild

MVH Anton

2008 02 04, 12:13
Profil WWW
Passagerare

Kanon! Ser riktigt bra ut. Mycket intressant med ditt signalsystem. Jag har inte börjat bygga min bana ännu, kanske blir till hösten. Men jag funderar på att bygga en testanlägging, typ 3 meter lång rak hyllbana, där jag kan testa signalsystemet. Ditt system verkar bra och enkelt.
Om det blir lyckat så kanske du kan fixa byggsatser och sälja, finns säkert folk här som är intresserade.

/ Fredrik

EDIT

Räknade lite på vad en 5 skens signal skulle kosta:

NE555 - 2 kr
7404 - 5 kr
7408 - 5 kr
7432 - 5 kr
motstånd, kondensator och lyserdioder totalt ca 5kr.

Dvs totalt 17 kr per femskens huvudljussignal.

Till det kommer spårdetektorn, som styr signalen:
4N35 - 4 kr
LM339 5 kr
"2-4 amp bridge" - 5 kr ??
diverse motstånd m.m. 5 kr

Så ungefär 40kr per signal. Då är inte kablar, signalmodeller, osv inräknat, utan bara komponenterna.

Men vilken brygga ska jag välja? Electrokit har dessa bryggor att välja mellan http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Dioder&secondgroup=Bryggor Anton tror du att någon av dessa fungerar?

När jag vet vad jag ska ha för komponenter så köper jag hem en sats och bygger några signaler på prov.

/ Fredrik

2008 02 04, 18:07
Lokförare
Användarvisningsbild

Hej
Det var verkligen länge sedan vi hörde något från din bana. Hur går det med den, håller du fortfarande på eller är det uppehåll? Vore verkligen kul att få se lite bilder från din bana.

2009 10 25, 22:42
Lokförare

Hej Anton
Ursäkta några dumma frågor:

Du skriver att signalen till ingången ska ha plus signal, vilken spänning ?
Vilken spänning ska in på S1 ( SI) t.ex.

Kör själv 3 Räls så jag nyttjar 16 VAC .

Vore säkert fler som skulle bygga dina signaler om du före på lite info likt ovan!

Mvh
Elektronik amatören !

2009 10 25, 23:33
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej!

Ja, det var verkligen ett bra tag sedan som jag gjorde någon uppdatering. Tyvärr beror det på att bygget har stått stilla ett bra tag. Det som har hänt är att jag har byggt en vändskiva och ett ställverk. De båda fungerar halvbra, så en order är faktiskt just nu hos Elfa med lite elektronik till de båda. Mitt mål just nu är att banan ska vara körklar med ställverk, vändskiva och allt innan jul.

Jag skrev ju lite om kontaktledningsstolpar på forumet för ett tag sedan, om hur man kanske skulle kunna ta fram etsark med stolpar och alla tillhörande detaljer. Det ska förhoppningsvis också förverkligas snart. Så snart som möjligt faktiskt. Om allt går som jag vill så tar landskapsbygge vid efter jul. I så fall kan ni absolut räkna med att få följa bygget på nätet igen, men jag har alltid varit en tidsoptimist, så vi får se hur det går. Håll till godo :)

Unnemo:

De signalerna som styrs av reläer ska ha 12V på alla ingångar. Men genom att ändra värdena på motstånden och använda ett relä med annan spänning så är det lätt att välja en egen matningsspänning. 12V är dock det som är tänkt om man följer ritningarna exakt.

De nyare signalerna som styrs av digitala kretsar ska ha 5V på alla ingångar. De är mer känsliga för vilken matningsspänning de får. Hoppas det blev lite klarare.

Mvh Anton

2009 10 27, 12:50
Profil WWW
Lokförare

Misstänkte att det var så , men ville bara ha det bekräftat.

Tackar
U

2009 10 27, 17:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

nå hur går det här då nu närmar sig julen oxå :)

//Anders

The pisenTown

2009 11 19, 19:03
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ja, julen närmar sig, vilket inte minst märktes idag i Nordstan där julhandeln var i full gång. Jag var givetvis inte där för att julhandla (det är ju inte ens december.. nån måtta får det vara :lol: ) utan mitt mål var att skaffa en lödstation och nätaggregat för hobbybruk.

Kort sagt så kommer växelmanövreringen från ställverket snart att fungera och tågen kommer börja rulla innan jul. Ingen tvekan om det. Jag tänkte börja uppdatera sidan igen, men det måste hända något intressant först :) .

2009 11 19, 21:37
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej modellrallarvänner! :-ab

Då jag inte längre har den tid som krävs för att bygga på min modelljärnväg, och inser att jag aldrig kommer bli färdig med den, så har jag istället plockat ner hela banan, för att ge plats åt andra aktiviteter. Det känns vemodigt, men samtidigt som en befrielse.

I och med detta har jag uppdaterat hemsidan, något jag inte gjort sedan 2008. Den har fått snyggare utformning, och jag har lagt till lite text och bilder på de byggprojekt jag har hunnit med från 2008 och fram tills idag. Det omfattar i huvudsak vändskiva och ställverk. Mer har inte hunnits med.

Hemsidan har också bytt adress. Den ligger numera på ett riktigt webbhotell, så laddningstiden för sidan har blivit mycket bättre. Sidan kommer inte uppdateras något mer, utan får ses som en dokumentation av ett avslutat projekt.

Bild

Så länken till sist: http://hattifnatt.se/islandabanan

Mvh Anton

2012 06 04, 2:43
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det måste kännas lite vemodigt i alla fall att lägga av med något så långvarigt, så snyggt och så tekniskt avancerat.

Hemsidan är ju föredömligt organiserad och presenterad, tack för den uppslagskällan.

Vad jag personligen hade stor nytta och glädje av var dina detaljerade ritningar av luftledningsbryggor och stolpar. Jag kopierade den äldre bryggvarianten rakt av.

Stort tack och lycka till med ersättningsaktiviteterna. / Svenne

2012 06 04, 10:44
Profil WWW
Konduktör

Jag själv höll på med hobbyn i barn och ungdomstiden varefter jag plockade ner min gamla Märklin bana när jag flyttade hemifrån. Först många år senare blev jag tågbiten igen (eller kanske snarare helt tåg-galen) alltså kring strax över 30 bast, och varit fast sen dess, men numera är det tvåräls som gäller.

Kanske får vi en vacker dag det stora nöjet att åter se dig igen här på forumet i en framtid, Anton!

Ett stort tack för vad du delat med dig av från din fascinerande hemsida som jag hoppas blir kvar! Och kan bara dela förgående skribents avslutande ord med att lyckönska dig med allt annat och övrigt i din framtid

Peter

2012 06 04, 11:21
Trafikchef
Användarvisningsbild

Tack för kommentarerna! :)

Ja, det kändes inte så kul att plocka ner banan. Då jag började bygga på den som 15-åring så har den hängt med en stor del av mitt liv. Jag är nu 23 år, och pluggar på Chalmers. Bor visserligen hemma fortfarande, men tiden till banan finns inte, och efter sommaren flyttar jag antagligen till Göteborg.

Intresset för modelltåg är dock lika stort som alltid, så jag kommer hänga kvar på forumet, och kanske bygger jag något lite mindre framöver. Kanske en modul, vem vet.

Mvh Anton

2012 06 04, 14:44
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

anton04 skrev:
men tiden till banan finns inte, och efter sommaren flyttar jag antagligen till Göteborg.

Intresset för modelltåg är dock lika stort som alltid, så jag kommer hänga kvar på forumet, och kanske bygger jag något lite mindre framöver. Kanske en modul, vem vet.

Mvh Anton

Exakt... En del finner tid, en del tar sig tid. och andra som vill ta sig tid har inte tid eller plats. Själv har jag ställt samma diagnos och när intresset går upp och ner så blir det inte lättare att väga fördelar kontra nackdelar att fortsätta med hobbyn. Själv tänker jag som dig Anton. Kanske ta en paus, kanske bygga modul. Framtiden får utvisa vad det blir för oss alla...

Mvh Rickard :up:

2012 06 04, 14:56
Profil WWW
Tågvärd

Vet precis hur det känns. Var tvungen att göra ett uppehåll i 20 år(!) pga studier, flyttar mellan jobb och så småningom familj och småbarn. Men nu är jag igång igen! Har byggt ett rum i garaget som jag utrustat med helt nytt spårmateriel och rullande mariel som jag samlat på mig under åren. Så det finns hopp, det är bara lite olika faser i livet.

2012 07 10, 22:10
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Nyheter mjhobby.se