Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 18, 15:39

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Film: Modelljärnvägens hus 
Författare Meddelande
Konduktör

Besökte Modelljärnvägens hus i Alunda igår, i all hast.
Blev några minuters film.

:-ab

http://www.youtube.com/watch?v=6td6OuGSEks

2012 06 28, 11:22
VD

Hade vissa planer på att åka dit i sommar men tror jag hoppar över det efter att sett filmen.
Verkar ju inte finnas någon som helst tanke med banan utan bara en villervalla av gammalt å nytt samt svenskt å utländskt.
Passar nog bättre för barnfamiljer och såna som inte är så kräsna.

2012 06 28, 18:41
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag är i alla fall imponerad. Reser inte så mycket bland anat för att jag inte har bil men det går ju buss dit också så den här resan kommer att bli av. :up:

/Geranium84

2012 06 28, 21:58
Konduktör

Tågklareraren skrev:
Verkar ju inte finnas någon som helst tanke med banan utan bara en villervalla av gammalt å nytt samt svenskt å utländskt.

Nu finns det faktiskt fyra banor inomhus och Yxkrokens Järnväg stämmer definitivt inte in på den beskrivningen. Men den är inte så stor och kräver operatör. Ungefär samma kan man säga om hyllbanan.

Vad gäller den stora Nordland stämmer den inte riktigt heller för vad jag kan dra mig till minnes så inskränker sig det utländska inslaget till "Norge" och tidsperioden upplevde jag som ungefär nutid med en del veterantåg.

Fast man ska förstås inte åka dit och tro att det är nåt annat än vad det är, för mig räckte det med att veta att jag kunde få se YxJ i verkligheten. Att resten var värt att titta på också var en bonus. Man ja: Det är mer barnvänligt än nåt som bara skulle vara för modellrallare och troligen fler barn där än såna som vi som besöker det här forumet.
http://u-fr.blogspot.se/2011/10/modellj ... lunda.html

2012 06 29, 7:48
Profil WWW
Konduktör

Tågklareraren skrev:
Hade vissa planer på att åka dit i sommar men tror jag hoppar över det efter att sett filmen.
Det var ju tråkigt att min film avskräckte från besök, inte riktigt det som var meningen. Jag får väl be ägaren av Modelljärnvägens hus om ursäkt för mitt tilltag...

Till ställets försvar vill jag säga att filmen består av klipp från två av banorna. Det är alltså inte så spritt i tidsepoker som det kan se ut i filmen. Ber om ursäkt om det förvirrat.

Min uppfattning är att Modelljärnvägens hus inte är riktat enbart MJ-nördar, vilket syntes på det stora antal bilar på besöksparkeringen. Hade stället enbart riktat sig till den inre kärnan i hobbyn så skulle det nog inte gå runt.

2012 06 29, 14:29
Det behöver väl inte alltid finnas en tanke bakom allting. Jag tror nog att de allra flesta hittar något som kan intressera dem på detta museum oavsett salig blandning eller inte.

2012 06 29, 20:40
Tågbefällhavare

Tågklareraren skrev:
Passar nog bättre för barnfamiljer och såna som inte är så kräsna.

Dissa går ju alltid men, se det i ett större perspektiv! Jag anser, utan att ha varit där - Har dock sett lite filmer därifrån, och den här. Tack för den Norrhyttan! :up: - att Modelljärnvägens hus fyller en viktig funktion för hobbyns framtid. Jag gillar att man kör moderna tågsätt som barn + familjer :wink: och andra som "inte är så kräsna" :wink: :wink: kan associera till. Jag anar kommentarer från besökarna i stil med "titta! där är ett sånt tåg som åker förbi där vi bor". För övrigt väcktes mitt tågintresse i 7-8 årsåldern (under 70-talets första år) just genom att kolla samtidens järnväg.
/Mats

2012 06 29, 22:51
VD

Jag håller med er fullt ut. Jag är nog inte den optimala besökaren (tågnörd) utan
att som ni säger här kan formas nya modellrallare.
Jag har heller aldrig ifrågasatt det utan blott sett det "from my point of wiew"
Hade barnen inte varit vuxna nu så hade jag gärna tagit med dom dit och visat dom detta.

2012 06 29, 22:59
Tågbefällhavare

Vi vill passa på att tacka för en mycket trevlig film från vår utställning! Vi ser inget behov av några ursäkter, det är bara positivt om man som eventuellt intresserad besökare inser att utställningen inte är passar ens eget intresse medan man är hemma än att man kommer till oss och känner sig besviken på det man får se.

Med tanke på att vår stora anläggning "Nordland" omfattar ca 700 meter räls, 200 växlar (hälften av rälsen och växlarna är dock dolda under anläggningen) i nio nivåer på lite drygt 30 kvm så har vi full förståelse för att man kan uppfatta anläggningen som rörig och utan tanke. Jag kan dock lova att det har krävts mycket tankearbete för att få samman allt. Jag kan också hålla med om att det skulle kunna vara färre "gammeltåg" på det stora anläggningen (som egentligen är fokuserad på dagens skandinavien), men med så många trevliga modeller med förebild från mitten av 1900-talet så är det svårt att låta bli att ha med dem på anläggningen. Sen är ju inte heller tåg som ICE, Thalys och AVE så vanligt förekommande i vår del av världen, men så länge snabbtågen är uppskattade av våra yngre besökare så kommer de får vara med på anläggningen!

I våra framtidsplaner finns tankarna på att skapa flera nya anläggningar i en annan del av ladugården och den dag dessa står färdiga kommer utställningen få en större bredd, mer lokal förebild, mer verklighetstroget, mer historiskt osv, då kanske även "Tågklareraren" och andra "kräsna" modellrallare kommer hitta något i vår utställning som passar dem!

Vårt fokus är som sagt inte "nördar" utan vi har försökt skapa en utställning som ska intressera så många som möjligt. Hade fokus enbart varit de som redan är intresserade så hade inte lite drygt 5100 betalande besökare hittat till vår gård under 2011. Passar på att saxa in två kommentarer ur vår gästbok den senaste veckan:

Henrik och hans mamma gjorde ett första och säkert inte sista besök på denna fantastiska anläggning! Nu gör jag ett nytt försök att få hem den lille tågentusiasten!

Vi är här för 4:e gången. Pojkarna har velat hit sedan ända sedan förra året så ett besök på något annat än premiärdagen var inte att tänka på!

Mvh

Jocke Sannagård
Modelljärnvägens Hus

2012 07 07, 9:31
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se