Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 18, 15:39

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Lång torktid? 
Författare Meddelande
VD

Jag använder mycket av Humbrols grundfärg matt 1.
Den brukar torka väldigt snabbt.
Den senast köpta burken torkar väldigt långsamt.
Det är 2 dagar sedan jag målade med den men den känns fortfarande kladdig.
Vad kan vara fel på denna färg?
Gammal?
Jättefärsk?
Vad tror ni?

2012 06 26, 15:34
Kommunikationsminister

Känn lite svårt förklara och beskriva om färger? Kanske gammal färg men inget fel på? När man röra rund om i burken och väldigt noga och helt smet och inte knubbar eller likna. Om färg för tjock och jämn smet så kan blanda med förtunning och blir tunna som nya färg burken. Så vet jag inte mer p.g.a. skriva för svårt svenska ord. Kan båda gammal och jättefärsk lika bra färger. Kladdig = glöm blanda med förtunning?
Kladdig= För fukt inne i rummet.
Vet ej mer om det. Törs inte skriva mer. Annars alla kasta ägg på mig. 8)
VI DÖVS :-D

2012 06 26, 18:13
VD

Nejdå Alf ingen kastar ägg på dig (då blir det ju förlorade ägg) :-D
Konstigt är det i alla fall med färgen för konsistensen är jättefin å inga klumpar eller så.

/Stefan

2012 06 26, 19:09
Trafikchef
Användarvisningsbild

Vad för sorts material är det du har målat? Jag har upplevt att torktiden blir oändligt lång i vissa fall när jag målat med Humbrol på däck till plastmodeller (dom däcken är antagligen gjorda av vinyl eller något liknande).

//Jocke

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2012 06 26, 19:47
Trafikledare

Jag har också varit med om liknande.Färgen var klibbig långt efter målningen samt att den nästan gav intryck av att vara blank.Jag har (tror jag) fått bukt med detta genom att röra om mycket rejält med en tandpetare i burken innan målning.Det verkar som att det blir en bottensats av det matta om burken får stå en längre tid.Måla på,hej o hå...

2012 06 26, 20:44
Kommunikationsminister

Flera gånger blandat med förtunning, därefter färg burkar liggade halv år. Då blir tjocka färg och röra om, hälla förtunning mycket lite, annars rann ut helt. Inte lika mycket förtunning i första och andra.
Bra kasta inte ägg och ni kan koka eller steka ägg och spar.

2012 06 26, 20:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

I en artikel i AoH fanns ett tips när det gäller Humbrol och förtunning. Nämligen att fiska upp själva färgklumpen (m.a.o. pigmenten) ur burken och blanda den med balsamterpentin i stället.

Man behöver naturligtvis bara plocka upp så mycket pigment man behöver för stunden och inte allt samtidigt :) . Blir faktiskt bättre när man blandar med balsamterpentin i stället för att använda lösningsmedlet i burken. Speciellt om burken är ganska gammal.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2012 06 26, 20:57
Kommunikationsminister

Jo det går bra använda Balsamterpentin. :up: :-tu :up:

2012 06 26, 21:12
VD

Jag köpte burken i förra veckan.
Den här gången målade jag Scania lastbil från Revell i skala 1:24, alltså
vanliga små plastdetaljer.

2012 06 26, 22:49
Tågbefällhavare

Det du beskriver har jag aldrig varit med om. Utan att veta exakt hur du gjort så var nog färgen dåligt omrörd. När jag öppnar en ny burk så måste jag oftast röra om i den väldigt noga. Som tidigare nämnts så ligger det en "pigmentklump" i botten som "badar" i lösningsmedlet och överst oftast en "oljehinna" (luktar faktiskt lite som motorolja) som antagligen finns för att hålla färgen färsk.

Att färgen efter två dagar inte känns riktigt torr beror nog på denna olja. Har du någon gång målat med linoljefärg så vet du att torktiden kan vara ända upp till ett par dagar.

Jag gillar Humbrolfärgen och när jag noga rört om i burken med en sticka (brukar använda cocktailpinnar) så brukar jag droppa så mycket färg jag behöver i ett litet glaskärl jag använder tillsamman med någon droppe Alifatnafta (använder denna lågaromatiska istället för terpentin p g a lukten, fungerar perfekt) och rör om. I mitt lilla glaskärl kan jag även blanda till önskade färger och nyanser. Och min Humbrol torkar snabbt, på ett par timmar (men jag låter oftast vänta ett dygn).
/Mats

2012 06 27, 0:31
Kommunikationsminister

Pinne som röra i burken. Skulle ha 3-5 mm. bred så röra. Tändsticka eller smal pinnar så löns inte alls. Finns tjocka kvar i botten. T.ex. 3 mm. bred skruvmejsel eller likna så blir perfekt färg. Röra alltid i botten och ha tålamod röra o. röra till smed och fin.

2012 06 27, 7:34
Tågbefällhavare

Alf, du har rätt i att en lite bredare, platt yta på det man rör med är bäst. Annars så får man röra och röra, och röra. Bra är glasspinnar, hamburgarrestaurangens kaffeskedar eller såna där "glassbägareskedar" (ser ut som miniatyrspadar (finns såna nuförtiden?)). Men, en nyöppnad färgburk är ju full så ett alltför stort rörredskap fungerar ju inte.

Eftersom jag använder ett annat kärl och aldrig målar direkt ur färgburken så fungerar det för mig att bara röra om tills "pigmentklumpen" är något så när upplöst. Den färg som fastnat på min cocktailpinne brukar vara lagom att med en droppe alifatnafta röra ut i mitt lilla glaskärl.
/Mats

2012 06 27, 9:23
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se