Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 16, 12:51

Svara på tråd  [ 840 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42
 Det var bättre förr - och ju förr desto bättre 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

loktok skrev:
Jag gillar Sydskånskans slogan - har du sett Malmö har du sett världen :)

Hörde något på radio om att det bor ca 140 eller om det var ca160 nationaliteter i Malmö och talas ca 170 olika språk så det är nog nära sanningen.

2011 11 21, 19:38
Kommunikationsminister

174 nationaliteter, faktiskt. Exklusive östgötar...

2011 11 21, 20:10
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ikväll blev det ett litet hus till personalen vid slagg-gropen. Det är allt man mäktar med efter att ha stått och murat rökkanaler i fullskaleskorstenen hela dagen. Kameran avslöjar obarmhärtigt hur grovt fönstret från skrotlådan är. Det och plåten under skorstenspipan får jag allt fila till lite bättre. :? Det kommer dock inte att ske omedelbart; imorgon skall jag upp på fullskaletaket och mura nya krön på skorstenen. Puh, tänk om tillvaron bara hade bestått av att pyssla ihop småkåkar istället...

Malmö betyder förresten grushög. Ha, ha! :lol:

Bild

2011 11 21, 23:57
Kommunikationsminister

Och jag som alltid trott det handlat om ett litet flygfä som ännu inte introducerats i de mer avancerade delarna av sällskapslivet...

2011 11 22, 0:06
Kommunikationsminister

Det ursprungliga namnet på Malmö är väl Malmhaug?

Gillar din beskrivning av mal-mö, Johan :-)

2011 11 22, 22:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Så har man då släppt mursleven och kommit ner helskinnad från balansakten på taknocken.

Jag petade bort det grova fönstret på ludan och ersatte det med lite hempysslat istället. En bit klar plast från köket fick utgöra grunden. Sedan testade jag att göra tvärspröjsen genom att rista linjer med x-actokniven för att sedan blaska på färg. Funkade rätt så bra, undrar varför jag inte provat det tidigare. J Edgar har väl gjort så i decennier? Foder, bleck och mittpost skar jag ur maskeringstape. Mycket meck, nästa gång blir det nog att beställa etsat eller laserskuret. Digitalkameran, bästa verktyget till bättre modeller? (Fast skillnaden syns knappt om man inte klickar upp de diminutiva forumbilderna.)

Bild

Det blev också ett längre kaminrör och en ny tunnare plåt kring röret.

Bild

2011 11 24, 16:41
Kommunikationsminister

Citat:
de diminutiva forumbilderna

8) 8) 8)

Resultatet blev ju väldigt trevligt, det syns som sagt inte minst när man ser bilderna i rätt storlek...

2011 11 24, 17:19
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

loktok skrev:
Jag gillar Sydskånskans slogan - har du sett Malmö har du sett världen :)

Å strax norröver heter det: "Har du sett Lund behöver du inte se Malmö"... :lol:

Men för att återgå... Mycket trevliga byggen, miljön blir "mysigare" och mysigare!! :-tu

Mvh
zikkan

2011 11 30, 12:11
Kommunikationsminister

Oooo det var en behändig luda, på min ära!

Blev riktigt bra med det nya fönstret och skorstensplåten :up:

En liten fråga; Är det en liten slaggagrop som syns strax till höger om ludan? I så fall skulle det vara trevligt med en liten översiktsbild just där - stor inspiration nämligen!

Mvh

/Peter

2011 12 01, 23:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bjarne Petersen skrev:
Så har man då släppt mursleven och kommit ner helskinnad från balansakten på taknocken.
I grevens tid inför den förfärliga höststormen i jåns. (Notera hur jag börjar bli skåneanpassad i mina formuleringar! För det är väl ett skånskt uttryck? Måste se till att skaffa ordboken! :-D )

Hoppas byggande nu tar fart för dig, Bjarne! Vi är säkert många som törstar efter mer från dina miljöer!

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 12 02, 10:48
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citat:
En liten fråga; Är det en liten slaggagrop som syns strax till höger om ludan? I så fall skulle det vara trevligt med en liten översiktsbild just där - stor inspiration nämligen!

Jepp! Skall se om jag inte kan knäppa några bilder senare.

Citat:
I grevens tid inför den förfärliga höststormen i jåns. (Notera hur jag börjar bli skåneanpassad i mina formuleringar! För det är väl ett skånskt uttryck?

Ja, det är det min själ! :-D Fast de där antikverade dialekt-uttrycken är väl tyvärr nästan utdöda. De flesta här nere talar väl egentligen rikssvenska med skånsk intonation. Förfärlig storm? Äh, bara en vanlig skånsk bris...

2011 12 02, 19:22
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bjarne Petersen skrev:
Fast de där antikverade dialekt-uttrycken är väl tyvärr nästan utdöda. De flesta här nere talar väl egentligen rikssvenska med skånsk intonation
Hoppsan, ännu en fördom punkterad - jag trodde alla skåningar var stock-konservativa. :shock:

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 12 02, 20:02
Profil WWW
Kommunikationsminister

Man måste nog bo här och höra dagligt tal för att få koll på vilka uttryck och ord som används. Sedan har ju det här med att allt ska vara stavat på rikssvenska eller följa SAOL förstört inte bara Skånskan men andra dialekter. Skånskan är dessutom inte en enhetlig dialekt i hela landskapet.

2011 12 02, 20:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag har kunnat ta mig lite tid för hobbypyssel i helgen. Det blev spårläggning vid Wrångarps lokstation. Efter att ha läst artiklarna om spår i Modelltåg 96 beslöt jag mig för att modifiera Pecospåret. Det blev 10 meters längd på rälerna och 770 mm avstånd mellan sliprarna. Utom vid skarvarna där avståndet istället är 420, 610 och 715mm. Naturligtvis lite mer arbete än att bara limma dit flexrälsen som den är men jag tycker ändå att det var värt besväret. Spåret blir lite mer levande och inte så stereotypt, vilket syns inte minst på flygfotot nederst. (Eller luftballongfotot som det bör vara vid den här tiden.) Som ballast hämtade jag strandsand på Farhults sandstrand här i närheten. Det blev lite ljusare (och snyggare, tycker jag) än sanden jag använt tidigare, så det kör vi nog på i fortsättningen.

Bild

Bild

Bild

Återstår att försöka göra små skarvjärn. Och att bestämma mig för vad sorts koppel jag skall använda så att jag kan köra fram och tillbaka på mitt meterlånga spår. :?

2011 12 04, 21:35
Kommunikationsminister

Å slaggagropen är lika behändig som någonsin den lilla ludan.

Tänk att man inte ser den sortens detaljer utan blir nästan "bländad" av de färdiga byggsatsernas alldeles för stora gropar. Den här sorten är mycket mera svensk och praktiskt arrangerad! :up:

Den ska skrivas upp och införlivas med SDJs byggverksamheter.

Mvh

/Peter

2011 12 14, 23:33
Kommunikationsminister

Bjarne Petersen skrev:
Jag har kunnat ta mig lite tid för hobbypyssel i helgen. Det blev spårläggning vid Wrångarps lokstation. Efter att ha läst artiklarna om spår i Modelltåg 96 beslöt jag mig för att modifiera Pecospåret. Det blev 10 meters längd på rälerna och 770 mm avstånd mellan sliprarna. Utom vid skarvarna där avståndet istället är 420, 610 och 715mm. Naturligtvis lite mer arbete än att bara limma dit flexrälsen som den är men jag tycker ändå att det var värt besväret. Spåret blir lite mer levande och inte så stereotypt, vilket syns inte minst på flygfotot nederst. (Eller luftballongfotot som det bör vara vid den här tiden.) Som ballast hämtade jag strandsand på Farhults sandstrand här i närheten. Det blev lite ljusare (och snyggare, tycker jag) än sanden jag använt tidigare, så det kör vi nog på i fortsättningen.

Bild

Bild

Bild

Återstår att försöka göra små skarvjärn. Och att bestämma mig för vad sorts koppel jag skall använda så att jag kan köra fram och tillbaka på mitt meterlånga spår. :?

Du kan också använda Tillig Elite flexräls då dom är lättare att dra isär glesera avstånd mellan sliprar.

2012 01 14, 10:31
Passagerare
Användarvisningsbild

Bjarne, jag saknar ord... En bedövande prakt och rikedom! Har nog aldrig sett så vackra MJ-bilder! Sanningsenligt var jag en lång stund osäker på om det var fullskalebilder! Fylld av vördnad sällar jag mig till beundrarskaran.

Jag är helt ny här på forumet, har ännu bara gjort nerslag här och där i din 42-sidiga guldtråd. Har du någon form av sammanfattande översikt, typ introduktion? Är mycket nyfiken på hur din anläggning ser ut som helhet, lite om trafiken, (Svär jag i kyrkan nu? Jag antar att tågen går att köra med? :oops: ) Lite övergripande info? Jag tar risken att jag kanske frågar i onödan, jag har ju inte utforskat allt överallt ännu! Ursäkta i så fall.

Jag besökte nyss din blogg och till min häpnad har jag tydligen blivit medlem nummer 1- vilken otippad ära! :-D

Känns nästan patetiskt att ens nämna, men ändå - utan några som helst jämförelser -så pysslar jag lite i z-skalan:
http://www.hasseahlen.se , bara som info.

Bästa hälsningar! / Hasse

2012 01 27, 13:21
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bilaga:
012.JPG
012.JPG [ 480.55 KiB | Visad 10886 gånger ]
Bilaga:
046.JPG
046.JPG [ 278.62 KiB | Visad 10886 gånger ]

2015 04 11, 10:26
Moderator
Användarvisningsbild

Riktigt snygga bilder. :-tu :-tu

Kan knappt avgöra om det är modell eller verklighet.

Ha det bra.

2015 04 11, 19:17
Profil WWW
Passagerare

Wow! Fantastiska! :-tu

2018 04 26, 15:08
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 840 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 38, 39, 40, 41, 42

Nyheter mjhobby.se