Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:02

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Förslag till butiks/shoplista på Stinsen 

Vad tycker du om butiksregister på Stinsen?
Omröstningen slutade 2012 01 06, 14:40
Det gillas! 78%  78%  [ 36 ]
Ogillas! 11%  11%  [ 5 ]
Vet ej! 11%  11%  [ 5 ]
Antal röster : 46

Förslag till butiks/shoplista på Stinsen 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

För det första.
Denna idé är min privata och riktas mot Stinsen och alla medlemmar, det är på inget sätt bestämt utan bara en idé jag hade som kan vara bra att ha i forumet.

Som relativt ny inom MJ stöter jag hela tiden på hinder med att hitta olika platser att handla olika saker på, de stora butikerna har det breda sortimentet men när man kommer in på mindre saker så får man söka de lite mer specialinriktade.

Min tanke är således att införa ett butiksregister där medlemmar tipsar om butiker och platser att inhandla olika typer av prylar till hobbyn.
Till slut får man ett bra register.
När man väl kommit in i hobbyn vet man var olika saker finns, men nybörjare tillkommer hela tiden.

Kom gärna med tankar och åsikter, eller förslag på hur det skulle kunna se ut :)
Glöm inte rösta!

2011 12 23, 14:40
VD
Användarvisningsbild

Svarade faktiskt "Vet ej" då det redan finns så pass många kategorier på forumet att det börjar bli lite svåröverskådligt. Å andra sidan så är det aldrig fel med länkar så... jag vet som sagt inte.

Annars är en tanke att kanske länka till Modellrallarens länksida. Där finns ett ganska gediget utbud som uppkom för en del år sedan.

http://www.modellrallaren.se/?page_id=57

2011 12 23, 19:46
Trafikchef
Användarvisningsbild

Såväl Modellrallaren som Smalspårsfrämjandet har i sina länksamlingar listor på butiker och tillverkare, såväl svenska som utrikiska. Naturligtvis inte fullständiga, men ganska omfattande:
http://www.modellrallaren.se/?page_id=57
http://www.smalsparigt.org/lankar.html

Att sätta ihop en tredje lista som huvudsakligen innehåller samma adresser ser i mina ögon ut som onödigt arbete. Enklare att på något väl synligt ställe i Stinsen peta in länkar till ovanstående listor i linje med förslaget från Coppas i föregående inlägg.

Skulle Stinsens lista ges en annan struktur så att det i den skulle vara påtagligt lättare att hitta en firma som tillhandahåller just den pryl man är ute efter, menar jag dock att saken kommer i ett annat läge. Har tyvärr inga konstruktiva förslag om hur detta skulle kunna se ut och fungera i praktiken.

Om Stinsens lista kommer att (huvudsakligen) omfatta företag som inte redan finns i de två nämnda länksamlingarna skulle den i mina ögon givetvis också ha ett berättigande. T ex skulle man kunna tänka sig att inleda listan med länkar till de två redan existerande och därefter fylla på med adresser till firmor som inte finns i dessa.

Avstår från att rösta tills jag vet mer om hur man tänkt att Stinsens lista ska se ut, vad den skall omfatta, hur man tänkt presentera företagen etc.

Hur länge pågår omröstningen?

2011 12 23, 20:06
Moderator
Användarvisningsbild

clas skrev:
Hur länge pågår omröstningen?

För evigt verkar det som. Om en omröstning är tidsbegränsad så står datum och tid under frågan.

Ha det bra.

2011 12 23, 20:09
Profil WWW
Lokförare

Varje forum har sin inriktning, så en lista på ett forum får ett innehåll som passar till det forumets deltagare. Det gör att en lista på detta forum kan ge deltagarna vägledning till affärer och företag som säljer det vi vill ha på detta forumet!

2011 12 23, 22:14
VD

Tycker att detta låter som en mycket bra idé! Klart att det skall finnas en sådan kategori! :-tu

Hejs.

2011 12 23, 22:51
VD
Användarvisningsbild

Jag ändrade till 14 dagars omröstning, den är väl mest till som fingervisning när/om idén ska läggas fram till Jan W.

Länka till andra forums länksamlingar går väl an, dock anser inte jag att de är så informella som de kunde vara.
Som de är strukturerade måste man de facto besöka länken för att se om de ens har vad man söker, jag tänkte något lite mer avancerat.

Smaken är som baken, alla har en. Här är mina tankar, ös på med era!

2011 12 24, 2:26
VD
Användarvisningsbild

clas skrev:
Skulle Stinsens lista ges en annan struktur så att det i den skulle vara påtagligt lättare att hitta en firma som tillhandahåller just den pryl man är ute efter, menar jag dock att saken kommer i ett annat läge. Har tyvärr inga konstruktiva förslag om hur detta skulle kunna se ut och fungera i praktiken.

Du slog huvudet på spiken, detta är exakt min tanke att sortera de olika butikerna på "taggar" och lite mer information än en URL, t.ex. dekodrar, räls, lok o.s.v. men även mer specifika tillbehör och tillverkare.. Taggarna är sedan sökbara i butikskategorin och erbjuder mer möjligheter att klicka på ett fåtal butiker istället för att leta igenom en länklista på 50 butiker innan man hittar rätt :)

Jag har börjat koda ihop en demonstration av hur det skulle kunna fungera att presentera för övriga moderatorer, medlemmar och såklart Jan W, om det ens ska göras, omröstningen kanske vänder.
(ska ändå göra en för mitt eget forum, så det måste göras ändå)

2011 12 24, 2:31
Trafikchef
Användarvisningsbild

DocHP skrev:
är exakt min tanke att sortera de olika butikerna på "taggar" och lite mer information än en URL, t.ex. dekodrar, räls, lok o.s.v. men även mer specifika tillbehör och tillverkare.. Taggarna är sedan sökbara i butikskategorin och erbjuder mer möjligheter att klicka på ett fåtal butiker istället för att leta igenom en länklista på 50 butiker innan man hittar rätt

OK. Har nu lagt min röst. (På alternativ 1 förstås.)

2011 12 24, 10:53
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se