| Författare |
Meddelande |
|
tomas johnsson
Konduktör
|
 E-bay Tyskland
Hej alla,
efter ett tag med stiltje på auktionsfronten försökte jag igår bjuda på lite grejor på tyska E-bay.
Som vanligt angav jag mitt bud och kom sedan vidare till en ny sida för att bekräfta mitt bud. Då jag klickade OK hamnade jag i ett fönster som innehöll en länk till en sida där jag ombads uppge mitt kontokortsnummer samt hemliga tresiffriga koden på baksidan. Det känns inte riktigt bra, även om det är en HTTPS-sida och verkar officiellt E-bay osv.
Vad har jag missat? Jag behövde inte ange något sådant de tidigare gångerna jag handlat på E-bay (för drygt ett år sedan).
Någon ständigt aktiv E-bayare som vet mer? 
|
| 2007 11 19, 15:15 |
|
 |
|
Johan J
VD
|
Det där är en nätbluff. Vill minnas att det finns minst en forummedlem som handlar på eBay frekvent och säkert kan berätta mer. Så lämna inte ut några kortnummer på den sidan som dyker upp, det är någon som vill komma åt folks pengar på ohederligt vis.
|
| 2007 11 19, 16:22 |
|
 |
|
GOJ
Lokförare
|
Johan J skrev: Det där är en nätbluff. Vill minnas att det finns minst en forummedlem som handlar på eBay frekvent och säkert kan berätta mer. Så lämna inte ut några kortnummer på den sidan som dyker upp, det är någon som vill komma åt folks pengar på ohederligt vis.
Hej!
Ja - det är något skumt. Jag har slutat handla på eBay sedan det fönstret dök upp. Vore bra om någon kontaktar dom ocvh hör vad det är för något. Det som gör mig undrande är att det förekommit länge nu - varför stoppas det inte av de ansvariga?
Nån som vet mer?
Hälsningar
Gunnar
|
| 2007 11 19, 16:27 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Jag har handlat en hel under året ,bjöd senast igår men jag har aldrig fått upp den sidan.Verkar i allafall vara skumt.
nidom
|
| 2007 11 19, 16:38 |
|
 |
|
Peter
Tågvärd
|
 tre tumregler på nätet
Tre tumregler man kan fundera över innan man lämnar ut kortnummer på nätet. T ex på ebay.
1. Lita aldrig på ett e-mail, även om t ex ebay står som avsändare. Det är tyvärr skrämmande lätt att manipulera avsändare av e-mail.
2. Lita aldrig på en länk på internet. Även den kan lätt vara manipulerad även om den ser rätt ut.
3. Skriv adressen direkt i webbläsarfönstret, t ex www.ebay.de. Även länken jag skrev nyss är lätt manipulerad. Man ska alltså inte tro på den, utan skriva ner den på ett papper och skriva in den i webbläsarfönstret själv.
Orsaken till att det enda säkra sättet är att manuellt skriva in adressen i webbläsarfönstret, är att de som tillverkat webbläsare (Microsoft, Firefox m fl) lagt in spärrar mot att det ska gå att manipulera en adress MAN SJÄLV SKRIVER IN i adressfönstret.
Om man vet att man skrivit in rätt adress i webbläsarfönstret och får upp en länk där man ska skriva in kortnummer, kan man nästan vara säker på att det ska vara så. Åtminstone om inte ebays server är kapad. Eller om något elakt virus lyckats manipulera ens egen webbläsare. Jag har inte hört talas om något sådant virus än, men det är säkert bara en tidsfråga.
4. Uppgradera webbläsaren och virusskyddet kan kanske vara ytterligare en tumregel.
Som komplement till tumreglerna gör jag tre spekulationer också (för att föra debatten lite framåt):
1. Jag såg en jätterrubrik på löpsedlarna idag om alla bedrägerier som förekommer på marknadsplatser på internet. Att kräva kortnummer kanske är ett sätt att motarbeta det, genom att man på det sättet faktiskt kan verifiera vem det är som handlar. Men det är inte ett påstående utan bara en spekulation.
2. Eftersom det enligt ovan tycks vara olika på olika auktioner om man ska verifiera med kort eller inte, så kan det ju faktiskt också ha att göra med om vissa säljare faktiskt råkat ut för bedrägerier och begär verifiering. Ett "bedrägerikort" kanske godkändes just då affären genomfördes, men senare visar det sig att det var falskt, och någon får stå för det. Eller också är det så att den som handlar ofta och har positiva omdömen på det sättet visar att man inte ägnar sig åt bedrägerier, och slipper därmed verifiera sig med kort. Har man otur kanske någon med samma IP-nummer som en själv (eller nästan samma) utfört något bedrägeri, och då är det en sådan spärr som träder in. Det är väl inte helt otänkbart med sådana förklaringar. Det kan finnas hur många andra liknande som helst. Men detta är naturligtvis också bara spekulationer.
3. Fast nu marknadsför ju ebay PayPal, och det är säkert det säkraste sättet att handla där. Går det inte att skaffa sådant och använda det vid inloggning/budgivning? Ren spekulation det också.
Mvh Peter E
|
| 2007 11 19, 20:35 |
|
 |
|
LeoArietis
Trafikchef
|
Är du säker på att du var inloggad på riktiga www.ebay.de och inte på en spoofad sida (en spegel/mirror)?
När du loggar in på riktiga ebay så skall du komma till en sida med säker anslutning.
http s
Jag bjöd så sent som förra veckan och har inte stött på att uppge kontonummer. Jag har iofs registrerat mig via www.ebay.com (samma användare fungerar även på tyska ebay).
|
| 2007 11 19, 22:29 |
|
 |
|
Peter
Tågvärd
|
LeoArietis skrev: Är du säker på att du var inloggad på riktiga www.ebay.de och inte på en spoofad sida (en spegel/mirror)? När du loggar in på riktiga ebay så skall du komma till en sida med säker anslutning. http s
Det som är så tråkigt är att även en spoofad sida kan ha en säker anslutning. Så inte ens det är en garanti att man kommit rätt. Återstår att manuellt skriva in adressen dit man ska i webbläsarfönstret.
Mvh Peter E
|
| 2007 11 19, 22:45 |
|
 |
|
Laffe
Trafikchef
|
Kan bekräfta att jag aldrig behövt mata in kreditkortsnummer på någon ebay-auktion, varken på ebay.com, ebay.co.uk eller ebay.de. Handlade så sent som förra månaden på den tyska sajten och förra veckan på den engelska. Ibland har en auktion skylten "You must have a paypal account to bid" och kräver att man loggar in på paypal, vilket jag ibland undrat över. Har dock inte råkat ut för något konstigt då.
|
| 2007 11 20, 1:30 |
|
 |
|
Peter L
Trafikledare
|
Har skickat ett mail till ebay.de om detta, få se vad som kommer ut av det. Har avstått och lagt ebay på is tills vidare, känns inte helt tryggt detta.
|
| 2007 11 20, 2:11 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 1298 Ort: On the foothills of the headlines!
|
Jag har varit verksam på ebay sedan 2000-09-18 och på den tiden på mina två ebayalias hunnit med att få en total feedback från separata säljare på 283 (självklart 100% positivt). Detta på 494 enskilda köp utan att någon gång fått en sådan fråga på ebay.
När du blir medlem på ebay får du information om att de ALDRIG frågar något om dina privata konton. Ska du meddela något så säger de att du ska logga in själv (inte via någon länk heller) och sedan omtala din information...
SA
|
| 2007 11 20, 19:57 |
|
 |
|
GOJ
Lokförare
|
Svante Andersson skrev: Jag har varit verksam på ebay sedan 2000-09-18 och på den tiden på mina två ebayalias hunnit med att få en total feedback från separata säljare på 283 (självklart 100% positivt). Detta på 494 enskilda köp utan att någon gång fått en sådan fråga på ebay. När du blir medlem på ebay får du information om att de ALDRIG frågar något om dina privata konton. Ska du meddela något så säger de att du ska logga in själv (inte via någon länk heller) och sedan omtala din information...
SA
Hej!
Jag hat köpt 21 saker på tyska eBay mellan maj 2006 och maj 2007. Jag har bara fått positiva omdöemn. Alla mina betalningar har skett genom överföring till säljarens bankkonto.
Hur jag än loggar in - har testat olika vägar - så får jag upp den sidan som frågar om min kontokortidentitet när jag ska bekräfta budet.
Verkar mycket konstigt - det har varit så några månader nu. Skickade ett mail till dom dvs jag kunde bara kryssa för förinställda problem och fick ett standardsvar skrivet av datorn direkt.
Jag vägrar arr lämna ut information om mitt kort över nätet så nu blir det inget köpt där.
Hälsningar
Gunnnar
|
| 2007 11 21, 15:00 |
|
 |
|
LeoArietis
Trafikchef
|
Installera anti-spyware, se till att ha ett uppdaterat virusskydd och uppdaterat operativsystem.
Eventuellt har den filen (kommer inte ihåg vad den kallas) som kan styra vissa ip-nummer blivit kapad på din dator.
|
| 2007 11 21, 23:41 |
|
 |
|
JB
VD
|
För internethandel kan man även använda sig att ekort. Jag har föreningsparbankens ekort och det fungerar alldeles utmärkt. Det går helt enkelt ut på att man skapar ett kortnummer för varje köp med en giltighetstid man själv bestämmer (i hela månader) och som gäller för ett maxbelopp du själv bestämmer.
/Jonas
_________________ Think different
|
| 2007 11 21, 23:51 |
|
 |
|
Peter L
Trafikledare
|
Det känns nog som att detta är något som finns i min dator, jag har varit i kontakt med ebay.de. Först trodde de att jag fått ett e-mail där man velat ha mitt kortnummer, och kom med generella regler om internet-säkerhet. Jag tog ytterligare kontakt med dem och försökte igen förklara att det är en web-sida som frågar efter kort-nummer. Ebay.de verkar inte känna till detta alltså, Forummedlem Svante Andersson verkar inte haft dessa problem heller, jag utgår från att det är något i min dator som gör detta. Jag laddar ner alla uppdateringar till WinXP, och F-Secure Internet-Security uppdaterar sej dagligen. Jag har tömt cookies och Temp-Internet-Files. Skulle vara intressant att logga in på ebay.de från en annan dator och se vad som händer. Känns tryggt att man inte gjort några köp sen detta kom iaf.
|
| 2007 11 22, 5:07 |
|
 |
|
GOJ
Lokförare
|
Peter L skrev: Det känns nog som att detta är något som finns i min dator, jag har varit i kontakt med ebay.de. Först trodde de att jag fått ett e-mail där man velat ha mitt kortnummer, och kom med generella regler om internet-säkerhet. Jag tog ytterligare kontakt med dem och försökte igen förklara att det är en web-sida som frågar efter kort-nummer. Ebay.de verkar inte känna till detta alltså, Forummedlem Svante Andersson verkar inte haft dessa problem heller, jag utgår från att det är något i min dator som gör detta. Jag laddar ner alla uppdateringar till WinXP, och F-Secure Internet-Security uppdaterar sej dagligen. Jag har tömt cookies och Temp-Internet-Files. Skulle vara intressant att logga in på ebay.de från en annan dator och se vad som händer. Känns tryggt att man inte gjort några köp sen detta kom iaf.
Hej!
Testade idag på min jobbdator - samma problem där. Tänkte testa att luras med ett fejkat kontokortnummer men när man klickar vidare på den sida som frågar efter kontokortnumret (när man ska bekräfta budet) så ska man på nytt ange eBay-identitet och lösenord. Då stoppade jag för jag vill ju inte röja mitt password - min identitet har de säkert redan fått tag i.
Verkar väldigt oproffiskt av eBay att de inte kände till detta som pågott i minst ett halvår nu. Håller med dig att jag är glad att jag inte lagt några bud sedan detta bedrageriförsök (jag kan inte annat än tolka det så!  ) dykt upp.
Enda positiva är väl att det förhindrat några dyra impulsköp...
Hälsningar
Gunnar
|
| 2007 11 22, 9:53 |
|
 |
|
Laffe
Trafikchef
|
Ett förslag:
Om ni går in via en annan ebay-sida, exempelvis den brittiska på www.ebay.co.uk så kan ni ju komma åt tyska saker och handlare ändå. Testa om ni kommer till samma sida då och de frågar efter kortnummer ändå.
|
| 2007 11 22, 13:15 |
|
 |
|
tomas johnsson
Konduktör
|
Tack för all info!
Nu har jag provat det mesta... Även om jag loggar in på datorn på jobbet - som har ganska bra skydd mot det mesta - kommer jag till sidan som frågar efter kortnummer. Samma sak om jag provar en annan dator i hemmet, samt när jag försöker nåtyska handlare via inloggning på ebay-uk. Skumt... Får väl kontakta (tyska) E-bay och gnälla lite.
|
| 2007 11 22, 13:34 |
|
 |
|
Peter L
Trafikledare
|
Citera: (klipp) Enda positiva är väl att det förhindrat några dyra impulsköp... Hälsningar Gunnar
Förvisso, men man har missat mycket kul också...
|
| 2007 11 23, 3:21 |
|
 |
|
Hans
VD
|
Tomas Johansson!
Jag har gjort precis som du, nämnligen loggat in på en hel drös ebay-sidor UTAN att få upp någonting alls av det du skriver om. Varför just jag och min dator är förskonade från detta elände har jag dock inte en aning om, men skönt är det att slippa skiten.
/Hans.
| 2007 11 23, 5:33 |
|
 |
|
Peter L
Trafikledare
|
Kan det vara så att de som registrerat ett PayPal-konto i sin profil slipper detta med kreditkortsnummer-sidan?
|
| 2007 11 23, 6:14 |
|
 |
|