Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 21, 19:18

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Problem med spårdetektorer 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej!

(Jag parallellpostar både på Modellrallaren, Stinsen och SvensktMJforum. Hoppas att det inte är störande, men jag vill inte missa några medlemmar :) )

Jag vill ha ett fungerande signalsystem på moelljärnvägen, och för att det ska funka så måste jag ha någon typ av tågdetektorer som håller reda på vilka spår som är lediga och vilka som är upptagna. I en bok hittade jag följande kopplingsschema:

Bild

Jag är ingen hejare på elektronik, men jag fattar det som att när ett lok befinner sig på blocksektionen så går strömmen till loket genom de två dioderna (1N4001). Det blir då en spänning på ca 1 V över dessa och det gör att de två transistorerna öppnar vägen för strömmen till Lysdioden. Så långt är allt bra. Jag har provbyggt kretsen och det funkar utmärkt.

För att få kretsen mer användbar så vill jag styra ett relä istället för en lysdiod. Därför konstruerade jag följande schema:

Bild

Stömmen som förut gick genom lysdioden går nu istället genom basen och emittern på ytterligare en transistor och öppnar vägen för strömmen till reläet. Jag hade en samling 24voltsreläer så därför använder jag sådana. En extra strömkälla behövs då. Kondensatorn på 100uF är till för att ge lite fördröjning så att reläet inte slår ifrån direkt när spåret blir ledigt, utan det väntar ett par sekunder. Även denna kretsen fungerar urmärkt. Nu till problemet:

Nu när jag fått en krets att fungera så ville jag bygga ihop flera stycken och prova dem samtidigt. Jag satte upp en spårträcka, isolerade ena skenan på två ställen och kopplade in två spårdetektorer, såhär:

Bild

När jag nu körde in med ett lok på blocksektion 1 så reagerade båda detektorerna. Båda reläerna slog till. Meningen är ju att när loket är på sträcka 1 så ska bara det reläet som är kopplat till sträcka 1 aktiveras, och när loket är på sträcka två så ska det andra reläet aktiveras, samtidigt som det första slår ifrån.

Vad beror detta på? Jag har funderat länge på det, men jag kommer inte på något. Det är trots allt inte så avancerad elektronik, men jag är inte tillräckligt duktig.

MVH Anton

http://www.hattifnatt.se/

2007 06 27, 10:04
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag har klurat vidare och förenklat kretsen en aning. Istället för både en strömkälla på 5 volt och en på 24 volt, så räcker det nu med bara en på 24 volt.

Så här ser det nya schemat ut:

Bild

Problemet återstår dock fortfarande. Kretsen fungerar utmärkt när den testas, men så fort flera detektorer kopplas in på flera spåblock i rad, så reagerar alla, oavsett vilket block som är upptaget av ett tåg. Kanske blir det enklare att lösa problemet nu när kretsen är lite enklare.

Mindmapper: Jag testade ditt alternativ, men det fungerade tyvärr inte riktigt som väntat. Reläet drog visserligen, men väldigt tvekande, och bara vid de högre strömmarna när loket gick snabbt med tända lampor. Inte när det gick långsamt. Jag provade både med att öka och minska motståndet, men med öförändrat resultat. Antagligen beror det på att det inte är ren likström som flyter genom rälsen utan istället är det någon typ av pulserande växelström.

MVH Anton

2007 06 27, 23:34
Profil WWW

Jag är långt ifrån någon kunnig person inom detta området, jag hade alltid feedback när vi höll på med dessa kopplingar.

Men en tanke som slog mig var att vad skulle hända om du satte en diod i den matar ledning som går till respektive block.
Jag tror nämligen att det blir så att strömmen går tillbaka in i 1:a blocket via att loket bler en ledande koppling.

Jag vet inte , men prova.

Vänl Bo

2007 06 27, 23:48
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ja, kanske är det så, men genom att sätta en diod på matarspänningen så försvinner den digitala signalen :( . Alltså funkar det inte.

Jag tror jag har hittat en annan teori om varför det krånglar. Lägger snart upp en förklarande bild.

MVH Anton

2007 06 28, 10:05
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag har nu ritat ett schema över hur kopplingen blir när två detektorer kopplas in på varsitt block:

Bild

Detektorerna fungerar ju utmärkt för sig själva, men om de kopplas in så här, så vill de inte göra som de ska. JAg har kommit på varför:

Bild

När det vänstra blocket är upptaget av ett lok, släpps den blåa strömmen på. Det är den som gör att reläet drar eftersom den öppnar transistorn under reläet. Så länge är det rätt. Men den rosa strömmen är oönskad. Den gör så att även det andra reläet drar, även omdet inte är något tåg på det blocket. Hur ska detta förhindras?

MVH Anton

2007 06 28, 12:05
Profil WWW
Konduktör

Jag har inte lösningen på problemet men vad gör den delen
som tidigare hade en lysdiod för någon nytta när strömmen
till transistorn som drar reläet går direkt på DCC-spänningen?

Jag vet inte själv om jag förstår vad jag menar så jag hoppas
att du gör det Anton :)

MVH Jonas

2007 06 28, 13:28
Är också inne på Jonas spår, varför är inte transistorn som driver reläet kopplat ihop med transistorn som driver lysdioden?

Om du bara kör med lysdioder, funkar det då, dvs endast upptaget block lyser?

/Lars

2007 06 28, 20:34
Konduktör

Jag har kört med följande blockdetektor (40 st) i mer än 10 års tid utan ett enda problem. dessutom visar denna lösning hur man kan med en enkel switch koppla om en hel anläggning mellan Analog och DCC

Blocksensor till dator

Bild

Reläerna släpper fram DCC-matningen till rälsen där strömmen passerar via diodbryggan D2 som ger ett spänningsfall till blockdetektorn.
Då ett lok eller belyst vagn (i rörelse eller stillastående) befinner sig på det aktuella blocket aktiveras optokopplaren D3 i blockdetektorn som matar transistorn T3 vars utgång är ansluten till ett digitalt ingångs-interface i datorn. (ex. PIO 8255)
För att erhålla en stabil nivå till datorn är utgången från T3 "glättad" med D4 och C1 som utjämnar påverkan från DCC pulsningen.

Varför blockmatning med MJ-digital? - Loken kan ju ändå styras individuellt med konstant matning på hela anläggningen?
Jo, med blockmatning kan MJ-digital och analog styrning kombineras på en anläggning.
- en bra lösning om man vill blanda digitala och analoga lok på olika avsnitt. Reläet i ovanst. blockschema kan ju likväl koppla in ett analogt köraggregat till rälsblocket.

Viss försiktighet är dock rekommenderad vid blandning av analog och digital matning.
Dessutom medger blockseparation, som exemplet visar, att individuell blockavkänning kan återmatas till PC`n och i programvaran utgöra villkor för tågens inbördes rörelser.

Mer om detta finns på min hemsida:
http://web.telia.com/~u84708232/mj-digit.htm

2007 06 29, 14:29
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Är också inne på Jonas spår, varför är inte transistorn som driver reläet kopplat ihop med transistorn som driver lysdioden?

Om du bara kör med lysdioder, funkar det då, dvs endast upptaget block lyser?

/Lars

Ja det funkar. Men nu har jag fått ordning på det. Att sätta dit en PNP-transistor, istället för en NPN blev lösningen. Funkar utmärkt. Tack alla för hjälpen :D

MVH Anton

2007 07 05, 8:54
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se