Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 19, 19:09



Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Kbps. 
Författare Meddelande
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
TuveB skrev:
Rör sig nog om 45' containrar. Har sett en del 45':are som bara kan staplas med andra 45':are, tidigare hade 45' containrar extra "stolpar" för stapling med 40':are. Har ännu inte sett 53' så det är väl fortfarande en USA specialitet.


Troligen inte. Max 40 fot. 45 fot blir väll 13.7 meter lång och vagnarna har 13.9 meter över buffertar enligt påskrift.
BJ

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 08, 19:23
Profil WWW
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 09 09, 13:49
Inlägg: 166
BJ skrev:
TuveB skrev:
Rör sig nog om 45' containrar. Har sett en del 45':are som bara kan staplas med andra 45':are, tidigare hade 45' containrar extra "stolpar" för stapling med 40':are. Har ännu inte sett 53' så det är väl fortfarande en USA specialitet.


Troligen inte. Max 40 fot. 45 fot blir väll 13.7 meter lång och vagnarna har 13.9 meter över buffertar enligt påskrift.
BJ


Det är 40-fotare. Vagnarna har aldrig varit några Kbps utan är Os-vagnar som en gång byggdes om till containervagnar åt BK-Tåg. Flera av vagnarna förlängdes med 1 m för att kunna ta just 45or. Den övre bilden av de två med banancontar visar en förlängd vagn och här syns tydligt att det finns marginal mellan containergavlar och buffertbalkar. Den undre har alltjämt löb 13,9 och containern går i princip ända ut till buffertbalken.
/Jesper


2011 10 08, 20:58
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Tillbaka till Kbps vagnarna.
Här en bild från Åmål förra veckan.
En Kbps byggd på Os och en på Ore.
Kan alltså brukas även 2011.
BJ
Bild

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 09, 12:00
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 07 05, 17:42
Inlägg: 707
Snygga även som modeller. Har vädrat den.
/Janne


Bild

Bild


2011 10 12, 19:42
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Riktigt snygga vagnar.

Så här kunde det se ut i Göteborg i slutet av 90talet.
Containertransport på Kbps vagnar av olika sort.
Kapade stolpar utgör lastföeskutningshinder.
Många av dessa vagnar hadde en liten bilspedition logga på ramen.
BJ

Bild
Bild
Bild

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 21, 16:31
Profil WWW
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Variationen var stor på dessa containertåg i slutet av 90talet.
Här passar Jannes något smutsade vagn in helt OK.
Nämnde Bilspeditionlogga! Nedan en bild på detta.
BJ

Bild

Bild

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 22, 0:05
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 20, 22:40
Inlägg: 661
Ort: Hässleholm
Intressant!

Var de anskurna stolparna den enda lastsäkringen eller där fanns containerfästen också?

mvh

Kristian

_________________
Bild


2011 10 22, 17:49
Profil
VD

Blev medlem: 2008 12 02, 20:08
Inlägg: 548
Ort: Göteborg
Men hur är det nu då? Kan man använda dessa vagnar i ett tåg från -70 talet? Eller ska man ta O-vagnar istället?

Hejs.

_________________
Att tro är att inte veta.


2011 10 22, 18:22
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 09 09, 13:49
Inlägg: 166
Kristian skrev:
Intressant!

Var de anskurna stolparna den enda lastsäkringen eller där fanns containerfästen också?

mvh

Kristian


Det är enda lastsäkringen, man anser uppenbarligen att det räcker.
Vagnarna har innan bilderna togs varit avskilda för en pendel mellan Skandiahamnen och Bilspedition i Bäckebol.
Trafiken på Bäckebol hade förmodligen upphört när BJ tog bilderna ovan eftersom de är tagna på Göteborg Norra. Trafiken mellan Skandiahamnen och Göteborg Norra blev vagnarnas nya uppgift och den pendeln går fortfarande. På Göteborg Norra lastas containrarna om till/från mer ändamålsenliga vagnar fvb med Green Cargo och CargoNet men kanske också med bil.
/Jesper


2011 10 22, 18:32
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Tack Jesper för inlägget. Intresant.

I denna länk finns några bilder över Ore och Os i containertrafik på 60talet.
BJ

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5#msg65365

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 22, 19:31
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 21:13
Inlägg: 485
Ort: Karlstad
Vänerexpressen kör fortfarande containers Karlstad-Göteborg på vad som ser ut att vara blåmålade fd Os-vagnar eller Kbps-vagnar.

_________________
Hälsningar

Johan Stenson


2011 10 22, 23:10
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Lenke skrev:
Men hur är det nu då? Kan man använda dessa vagnar i ett tåg från -70 talet? Eller ska man ta O-vagnar istället?

Hejs.


Du kan använda Kbps från 1968 till NU.
Med eller utan container.
Gick massor av dessa med Volvo frontlastare på från Arvika till Göteborg under 90-talet (går på lastbil nu)
Så köp de nu billiga H0 modellerna och lasta minst 5 vagnar med frontlastare så är du hemma!
BJ

Billiga Volvo frontlastare se länk:
entreprenadmaskiner-t7746.html

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 22, 23:23
Profil WWW
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Johan S skrev:
Vänerexpressen kör fortfarande containers Karlstad-Göteborg på vad som ser ut att vara blåmålade fd Os-vagnar eller Kbps-vagnar.

Se första sidan för bilder och detaljer om dessa vagnar.
BJ

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 22, 23:30
Profil WWW
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 10 23, 12:05
Inlägg: 164
BJ skrev:
Lenke skrev:
Men hur är det nu då? Kan man använda dessa vagnar i ett tåg från -70 talet? Eller ska man ta O-vagnar istället?

Hejs.


Du kan använda Kbps från 1968 till NU.
Med eller utan container.
Gick massor av dessa med Volvo frontlastare på från Arvika till Göteborg under 90-talet (går på lastbil nu)
Så köp de nu billiga H0 modellerna och lasta minst 5 vagnar med frontlastare så är du hemma!
BJ

Billiga Volvo frontlastare se länk:
entreprenadmaskiner-t7746.html



tack tur att man har ett häng kbps vagnar hemma, kan ju även lasta någon vagn med skopor och andra tillbehör som man fick med i satserna


2011 10 23, 9:49
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Hadde för mig att det någonstans fanns bilder på Kbps med Volvo lastare på.
Hittade dessa tillslut. Fotoplats är Arvika och fotograf är P-A Lundell.
Här kommer de
BJ

Nummer på vagnarna är (tror jag) i ordning.
GC Kbps 21 74 335 2 204-2
GC Kbps 21 74 335 4 542-2
GC Kbps 21 74 335 4 781-7

Bild

Bild

Bild

Hittade även denna bild.
De första bilderna är nog från ca tidigt 2000tal.
Denna är nog snarare tidigt 1990 tal. Ganska stor skilnad på designen på lastarna.

Bild

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2011 10 23, 14:22
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 9:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Får jag föreslå ett besök på denna stinsen-länk: entreprenadmaskiner-t7746.html
- för att hitta lämplig förebildstrogen last.
/ LYR


2011 10 23, 17:52
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 10 23, 12:05
Inlägg: 164
var tvungen och testa dom små maskinerna är perfekta, ska man ha på dom lite större maskinerna får man krabba lite, här är även med tillbehören, hade varit fint och kunda fixa till lite spännband

Bild


2011 10 23, 18:02
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 9:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Snyggt jobbat!
/ LYR


2011 10 23, 18:05
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 06 30, 14:12
Inlägg: 443
Ort: Luleå
Da 915 skrev:
...
... man skall nog inte säga att de norska Kbps 335 inte alls finns/fanns i Sverige. Skånetåg köpte 19 st ex NSB av CargoNet som ingick i en intern nummerserie samt övertog 20 st NSB Kpbs som fick GC nr 342 2900-2919.
Bild finns på sid 65 i "Lok & vagnar 6" på dito vagn utan gavellämmar och allt. Vore intressant att höra vart dessa tog vägen efter Skånetågs konkurs...


Det är så sant att det vid sidan av de talrika typerna som SJ skaffade under 1970-talet också har funnits en del mer udda vagnar som också motsvarat UIC-receptet på Kbps.
För fullständighetens skull kan man naturligtvis även ägna en stund åt dem. I synnerhet som just ovannämnda typ innebar en chans för NMJ att göra alldeles rätt som man missade. Typen ovan kom i Sverige att få typnummer 014 och bestod av de norska vagnarna:
2176 335 3 328-6 = 23 74 342 2 900-9
2176 335 3 741-0 = 23 74 342 2 901-7
2176 335 3 588-5 = 23 74 342 2 902-5
2176 335 3 533-1 = 23 74 342 2 903-3
2176 335 3 451-6 = 23 74 342 2 904-1
2176 335 3 570-3 = 23 74 342 2 905-8
2176 335 3 403-7 = 23 74 342 2 906-6
2176 335 3 541-4 = 23 74 342 2 907-4
2176 335 3 520-8 = 23 74 342 2 908-2
2176 335 3 567-9 = 23 74 342 2 909-0
2176 335 5 007-4 = 23 74 342 2 910-8
2176 335 4 036-4 = 23 74 342 2 911-6
2176 335 3 808-7 = 23 74 342 2 912-4
2176 335 3 594-3 = 23 74 342 2 913-2
2176 335 3 585-1 = 23 74 342 2 914-0
2176 335 3 584-4 = 23 74 342 2 915-7
2176 335 3 744-4 = 23 74 342 2 916-5
2176 335 3 663-6 = 23 74 342 2 917-3
2176 335 3 724-6 = 23 74 342 2 918-1
2176 335 3 579-4 = 23 74 342 2 919-9
Var de senare blivit av och hur de sett ut i Sverige återstår att klarlägga.

En vagn av typ 065 skall man också kunna stöta på. Den har hemstation Arvika och är avskild för Volvo. Det rör sig om en så tidigt levererad .Os att den började sin bana som Ore 92011 för att 1967 bli 2174 370 0 197-7. När den levererades hade inte typnummersystemet etablerats i sin senare normala form hos SJ, och en rekonstruktion resulterade i att vagnen sedan gavs typnumret 065. Den fick som många av sina samtida kollegor förbli Os ända till för bara 5 år sedan när den littererades om till Kbps med bibehållet typnummer och blev 2174 335 4 967-2. Den verkliga förändringen lär inte ha varit stor men den torde ha mist sina sidolämmar och kanske några stolpar.

Något senare tillverkades nästa .Os som rönt ett liknande öde. Den kom dock att direkt levereras som .Os typ 661
nr 2174 370 1 865-8. Den har samma hemstation och transportuppdrag som föregående. Den omlittererades också till Kbps med bibehållet typnummer och blev 2174 335 4 966-4. Bilder på dessa har vi inte med säkerhet sett i forumet.

Ännu en särling i litterat finns det att leta bild på. Det är den f.d. Oe 88401 sedermera Oms 2174 371 5 311-7 som ett bra tag också varit tjänstevagn littera Qbr typ 571 nr 4474 945 2 062-3 som omlittrerats till Kbps typ 571 och nummer 2374 335 5 000-9, fortfarande med hemstation Nässjö.

Kvar sedan att begrunda är den också lite udda skaran av Kbps med typnummer 841. Ombyggda från gamla Hbis med dörrar av glasfiberarmerad plast runt 1984. Individerna började alla sin tillvaro som Hbis av någondera typerna 681, 691 eller 692 och med litteranummer 211 . Några hann också nummerändras till litteranummer 225 innan ombyggnaden till Kbps.
2174 211 5 325-5 = 2174 211 5 325-5 = 2174 335 4 392-3
2174 211 5 071-5 = 2174 225 0 070-7 = 2174 335 4 393-1
2174 211 5 274-5 = 2174 225 0 271-1 = 2174 335 4 394-9
2174 211 5 234-9 = 2174 211 5 234-9 = 2174 335 4 395-6
2174 211 5 219-0 = 2174 211 5 219-0 = 2174 335 4 396-4
2174 211 5 303-2 = 2174 225 0 299-2 = 2174 335 4 397-2
2174 211 5 222-4 = 2174 211 5 222-4 = 2174 335 4 398-0
2174 211 5 264-6 = 2174 211 5 264-6 = 2174 335 4 399-8
2174 211 5 237-2 = 2174 211 5 237-2 = 2174 335 4 400-4
2174 211 5 323-0 = 2174 211 5 323-0 = 2174 335 4 401-2
Ingen av dem skall längre finnas kvar i trafik och flertalet skrotades mellan 1996 och 2006. Hur såg de ut och varför?
Ombyggnad från Hbis till Kbps bör ha varit betydligt mer omfattande än övriga Kbps-ombyggnader. De gamla plastdörr-vagnarna hade visserligen invändiga lastförstängningsstolpar som skydd för de relativt bräckliga dörrarna, men dessa bör knappast ha kunnat tjäna som sidostolpar på en öppen vagn. Förelåg det verkligen så svår brist på Kbps att det motiverade satsningen på en så pass långtgående ombyggnad? Eller hade dessa vagnar någon specifik egenskap som gjorde dem särskilt lämpade för något speciellt transportuppdrag till vilket ombyggnaden ägnades?


2011 10 24, 1:07
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.131s | 15 Queries | GZIP : On ]