Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 11 21, 1:44



Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 På Sporet B6 
Författare Meddelande
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 17:41
Inlägg: 285
Ort: Kålltorp/Stråvalla
Jag har en Bo6b, art. no 500.4 från På Sporet. Den fungerar jättebra på rakspår, men om man kopplar till lok och vagnar och kör i kurvor och växlar så spårar den ur. Var det fel att byta originalkopplen mor Roco universalkoppel? Är det någon som kan tipsa om vad man kan göra för att kunna köra på annat än rakspår?

_________________
DC sedan 1961. DCC sedan 2001


2014 08 23, 23:01
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1513
Ort: On the foothills of the headlines!
Johnny skrev:
Jag har en Bo6b, art. no 500.4 från På Sporet. Den fungerar jättebra på rakspår, men om man kopplar till lok och vagnar och kör i kurvor och växlar så spårar den ur. Var det fel att byta originalkopplen mor Roco universalkoppel? Är det någon som kan tipsa om vad man kan göra för att kunna köra på annat än rakspår?


Både Rocos "universalkoppel" och Märklins kortkoppel riskerar att ta i underkanten av bufferterna om man kör i snäva kuvor. Men fanns det inte buffertar med avkapad undersida med till dessa vagnar? Sätt isåfall dit dessa och testa igen...

Själv kör jag dessa och alla andra personvagnar med Fleischmanns Profikoppel. Dessa ligger lägre och ger aldrig närkontakt med buffertar.

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2014 08 24, 12:34
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2010 10 18, 21:40
Inlägg: 68
Hej, jag kör vagnarna med orginalhjul och orginalkoppel på Märklon C-räls...dom går hur bra som helst.

M v h Hans


2014 08 24, 15:11
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 17:41
Inlägg: 285
Ort: Kålltorp/Stråvalla
Svante Andersson skrev:
Johnny skrev:
Jag har en Bo6b, art. no 500.4 från På Sporet. Den fungerar jättebra på rakspår, men om man kopplar till lok och vagnar och kör i kurvor och växlar så spårar den ur. Var det fel att byta originalkopplen mor Roco universalkoppel? Är det någon som kan tipsa om vad man kan göra för att kunna köra på annat än rakspår?


Både Rocos "universalkoppel" och Märklins kortkoppel riskerar att ta i underkanten av bufferterna om man kör i snäva kuvor. Men fanns det inte buffertar med avkapad undersida med till dessa vagnar? Sätt isåfall dit dessa och testa igen...

Själv kör jag dessa och alla andra personvagnar med Fleischmanns Profikoppel. Dessa ligger lägre och ger aldrig närkontakt med buffertar.

SA


Tack för tipset Svante! Det låg en omgång kortare buffertar med, har monterat dem. Det verkar dock som att problemet är att en koppelficka kärvar, får plocka isär vagnen och se vad jag kan göra. Profikoppel är kanske en bättre lösning än universalkoppel.

_________________
DC sedan 1961. DCC sedan 2001


2014 08 29, 19:59
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1513
Ort: On the foothills of the headlines!
Johnny skrev:
Profikoppel är kanske en bättre lösning än universalkoppel.


Profikopplen är ofta en väldigt bra lösning... finns bara några tekniska aber med dessa då de kommer lite väl snävt på vissa vagnar. Exempelvis får man lägga ca 0,75 mm (evergreen 030-remsa) mellanlägg på B6-vagnen så att kopplet kommer litye längre ut.

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2014 08 30, 12:52
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 17:41
Inlägg: 285
Ort: Kålltorp/Stråvalla
Har nu plockat isär vagnen och justerat den kärvande koppelkulissen. Problemet var den kärvande kulissen och ett krånglande universalkoppel. Ska testköra vagnen i helgen och förhoppningsvis kan jag låta universalkopplen sitta kvar.

Jag tycker att På Sporetvagnen är mycket väl konstruerad och mycket enkel att plocka isär. Två skruvar i botten lossades och så kunde jag ta av taket. För att komma åt koppelkulissen måste man ta ut inredningen, det var mycket enkelt eftersom inredningen inte sitter fast utan det var bara att lyfta bort den. Stor skillnad mot många andra vagnar, tex. Heljan och Roco - jag bytte också en kuliss på en Roco Silberling - det tog dubbelt så lång tid att få isär och ihop den jämfört med På Sporetvagnen.

Sedan är ju På Sporetvagnen en mycket fin modell med utmärkt detaljering, jag gillar den.

_________________
DC sedan 1961. DCC sedan 2001


2014 09 18, 20:34
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1513
Ort: On the foothills of the headlines!
Johnny skrev:

Sedan är ju På Sporetvagnen en mycket fin modell med utmärkt detaljering, jag gillar den.


Ja, På Sporets B6-vagnar en en lyckad konstruktion. Bara en sådan sak som precisionen i passning mellan inredning och korg gör att man får ganska stort förtroende för dem.
En sak som man däremot gärna bör ordna är att förstärka koppelarmen. De är lite klena där de vinklar ner genom golvet... vilket även gäller för många Rocovagnar.

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2014 09 20, 20:40
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 28, 18:27
Inlägg: 1637
Ort: Göteborg
Johnny skrev:
Sedan är ju På Sporetvagnen en mycket fin modell med utmärkt detaljering, jag gillar den.


Kan inte annat än hålla med. En riktigt fin vagn som klär sig bakom vilken Hg som helst... :-ab
Mvh Rickard

8Bild ifrån träffen i Timmele i Lördags.)


Bilagor:
20140920_143352.jpg
20140920_143352.jpg [ 264.39 KiB | Visad 6531 gånger ]

_________________
Kör epok IV-V
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC8NgmD ... mGQ/videos
Youtube: https://www.youtube.com/user/Rickard9595/videos
"Rickard93" på Tradera
2014 09 23, 15:15
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2010 10 18, 21:40
Inlägg: 68
Hej, fina vagnar har själv två st på Sporet B6. Hade faktiskt t o m tre tidigare. Snygga och ligger stabilt i spåret.

Vad är det för Hg-lok? Ett av Jecos äldre i vitmetall?

M v h Hans


2014 09 24, 14:53
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 3:34
Inlägg: 658
Hansx skrev:
Hej, fina vagnar har själv två st på Sporet B6. Hade faktiskt t o m tre tidigare. Snygga och ligger stabilt i spåret.

Vad ä det för Hg-lok? Ett av Jecos äldre i vitmetall?

M v h Hans


Tycker det ser ut som Jecos nya Hg2.


2014 09 27, 17:43
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 03 03, 19:18
Inlägg: 63
B6 vagnarna är intressanta. Går det att ha belysning i dom på ett enkelt sätt? Jag skulle vilja ha B6 i -70 tals märkning, var kan man köpa dom?

Mvh Erik


2017 11 19, 11:40
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 28, 18:27
Inlägg: 1637
Ort: Göteborg
http://www.pervald.se har dessa.
Direktlänk till vagnarna. www.pervald.se/pa-sporet
Mvh Rickard

_________________
Kör epok IV-V
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC8NgmD ... mGQ/videos
Youtube: https://www.youtube.com/user/Rickard9595/videos
"Rickard93" på Tradera


2017 11 19, 17:25
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2008 03 03, 19:18
Inlägg: 63
Tack för tipset, Rickard.
Någon som vet om yttre skillnader på B6 vagnarnas tre tidsperioder, det verkar vara olika färg på taket på dom?
På 40/50 talet hade de tydligen SJ loggan på sidan.

Mvh Erik


2017 11 20, 23:28
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:15
Inlägg: 1688
Ort: Stockholm
****
Jag var inne hos MJ-Hobbyexperten i dag. De verkar också ha B6:or inne.


2017 11 24, 14:45
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.263s | 15 Queries | GZIP : On ]