Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 7:35

Svara på tråd  [ 227 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
 På byggbordet... 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg På byggbordet...
Inspirerad av det andra forumet tänkte jag att vi även här på Stinsen kunde ha en löpande tråd med lite blandat från våra byggbord just nu. Själv håller jag på med ett litet garage:

Bild

Fyll gärna på med era pågående projekt!

Johan Stenson

2010 05 15, 17:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: På byggbordet...
Kul idé, Johan!
Har ditt garage någon förebild?

Själv håller jag på pular med Hedemoras gamla polishus.
Bild

Bottenplattan med suterrängterräng. Bild

Backen vid polishuset är känd bland alla Hedemoras körkortsaspiranter. ”Hänga på kopplingen i Polisbacken, fy!”

Här vill jag då ha en övningsbil placerad. Tyvärr är jag bekant med ägaren till Hedemora trafikskola och känner därför att jag bör avbilda hans bil. Knepig dekal och metallicfärgad.
Det hade varit lättare om jag varit bekant med Göran på Görans trafikskola. En helsvart bil och distinkt text. Men sånt är livet!

Här har jag strippat Rietzes Ford Focus för ommålning.
Bild

Nu har jag penslat på den en omgång metallic. Hu vale hur det ser ut!! Man borde väl lära sig att spruta, förstås.
Bild
Nej, som solitär kommer den ju inte att få godkänt men nu är vi här igen och filosoferar om noggranhet i olika situationer av modellbygge. När mitt diorama blir färdigt och betraktas av en Hedemorabo inbillar jag mig att det är helheten och igenkännandet som fångar uppmärksamheten. Då tror jag inte att betraktaren hänger upp sig så mycket på detaljerna på bilen. Det viktiga bör vara att det faktiskt står en bekant övningsbil i den ökända backen.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 05 15, 18:27
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Tar & visar vad jag pysslar med
Har bockat räcken i dag det var inte lätt
Det vill gärna bli krokiga & sneda
Loket skall bli ett TGOJ V11a nya färgsättningen

Bild

2010 05 15, 18:34
Trafikchef
Användarvisningsbild

Garaget har inget specifik förebild men är tänkt att passa en PV eller liknande. Inspiration har jag hämtat från ett garageområde i Lesjöfors.

Bild

Johan Stenson

2010 05 16, 11:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
Garaget har inget specifik förebild men är tänkt att passa en PV eller liknande. Inspiration har jag hämtat från ett garageområde i Lesjöfors.
Aha, PV, gammal god årgång, alltså!
Jag hoppas att Lesjöforsbilden inte är tagen idag? :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 05 16, 11:40
Profil WWW
Kommunikationsminister

Bild
Usel bild och definitivt inte min favoritsysselsättning. Omdragning av det elektriska med en eventuell digitalisering i åtanke...

2010 05 16, 22:40
Trafikledare

Att digitalisera din anläggning kommer du inte att ångra Johan om jag får tycka till. Det ger så mycket mer tycker jag.
Själv så håller jag nu på att bygga ut min anläggning och behöver en hel del nya byggnader så här håller jag på att försöka få till en byggnad som jag fastnat för. Använder 5mm cellplastskivor som jag sen tänker klä med Ristat och Skurets panelark.
Bild

2010 05 16, 23:27
Trafikledare
Användarvisningsbild

Själv har jag plockat ihop några kartongbitar till grunden för vad som skall bli ett hamnmagasin på klubbanan:
Bild
Utsidan skall kläs med plåt framöver, bara jag får tummen ur och beställer hem lite plåt.

2010 05 18, 9:31
Trafikchef
Användarvisningsbild

Lite plåt... Det var ett rejält magasin. Är det hemmaritat men bortaskuret?

Johan Stenson

2010 05 19, 21:58
Trafikledare
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
Lite plåt... Det var ett rejält magasin. Är det hemmaritat men bortaskuret?

Magasinet är kanske inte så stort som man kan tro, det mäter ca 170x280mm. Det blir en del plåt och jag måste räkna lite innan jag beställer för att få det rätt. Förebilden till huset står vid kajen i Ölandshamnen i Kalmar och har bla varit inblandat i färjetrafiken mellan Kalmar och Storbrittaninen! på 80-talet. Idag har kustbevakningen det som förråd/ omkldningsrum tror jag sedan det byggdes till på mitten av 80-talet.

Jag har tillbringat ett antal timmar framför datorn när jag varit på resande fot för att sedan få det skuret precis som du gissade.

2010 05 20, 12:42
VD
Användarvisningsbild

Jag saknar en sak på mitt byggbord
Om någon vet vart man kan köpa sträckmetall i skala H0 så får ni gärna tala om vart det finns

En länk till en bild om ni är osäkra på vad det är
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.hafla.se/images/strmetall-ag00001166.jpg&imgrefurl=http://www.hafla.se/default.asp%3FID%3DSTRACKMETALL&usg=__eKlSJp_J-jjT--EIYJWEUgjRV7w=&h=258&w=525&sz=72&hl=sv&start=2&itbs=1&tbnid=ClvV1IbsmpPC8M:&tbnh=65&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dstr%25C3%25A4ckmetall%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1%26prmd%3Di
Titta även på filmen

2010 05 22, 0:14
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hittade en amerikansk tillverkare som gör sådana här:

http://www.planomodelproducts.com/190-2.htm

"expanded metal" kallas sträckmetall på engelska

Johan Stenson

2010 05 22, 13:18
VD
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
Hittade en amerikansk tillverkare som gör sådana här:

http://www.planomodelproducts.com/190-2.htm

"expanded metal" kallas sträckmetall på engelska

Tackar för länken Johan
Jag har även beställt en sådan här som jag sprang på av en ren slump får se vad det kan vara det är lite svårt att se på bilden tycker jag
http://www.m%20odellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=761&entity=26603

2010 05 22, 18:26
Kommunikationsminister

ATT KNÅPA IHOP EN "TJÄNSTETIDTABELL"

Genom att ta ut svängarna ordentligt jämfört med hederligt bokbinderi, men samtidigt utnytjja gammalt medeltida "longstitch" kan man få ihop något sån't här på inte alltför lång stund:

Vill man ha en liten nätt bok i A5-format skaffar man sig lämpligen ett enkelt men bra layoutprogram för att skriva ihop det man vill ha med 2 sidor per A4-blad. Själv använder jag sedan väldigt många år tillbaka ett tyskt program som heter RagTime, finns för både pc och mac och är väldigt lättarbetat när man vill kombinera text, bilder och kalkylblad.

När man ska printa ut sina sidor är det viktigt att veta at för att skapa en liten bok måste sidantalet vara en faktor av 4. Ett enda blad med fram-och baksidor blir ju 1-2-3-4 sidor!
Själv har jag åstadkommit 16 sidor.
Då måste man para ihop sidorna 16 +1 på framsidan, sedan 2 + 15 på baksidan. Nästa "blad" 14 + 3 på framsidan och 4 + 13 på baksidan.
OBS! Jämn sida ska alltid vara till vänster!

För att göra en liten hållbar skrift och inte behöva blanda in en massa joxigt klistrande beslöt jag sedan att laminera sidorna två och två.

Bild

Sedan måste sidorna vikas förstås, och därefter gör man hål för att kunna binda ihop sin skapelse:

Bild
Yttersta hålen görs 0,5 cm från respektive kant, därefter delar man återstående sträcka i tre lika delar, och kan på det sättet marklera ytterligare två hål.
I mitt fall 19 cm på höjden - (2*1 cm) = 18 cm. Således ska de två mitthålen befinna sig 6 cm från ytterhålen och 6 cm från varandra.

Bild
Helst ska man göra som Janne C beskrev apropå fartygsrigg, vaxa tråden man ska använda, Man börjar med att trä tråden från insidan genom näst översta hålet och så tillbaka in genom det översta...

Bild
Runt över kanten och tillbaka in genom det översta, så ut igen genom det hålet vi började med och in igen genom det näst nedersta hålet...

Bild
Ut genom nedersta hålet, runt kanten och ut igen...

Bild
och så in genom näst nedersta hålet varefter man lämpligen knyter ihop tamparna med en råbandsknop...

Bild
... et voilà!

Varför nu detta besvär?
Jo dels är det lättare att sprätta isär om man skulle behöva än med häftklamrar, dels missfärgar häftklamrar ofelbart området runt hålen där de sitter med tiden.

Bild
.. sedan får man förstås fylla boken med vad man vill. Hästskjutstransport av långväga post fortsatte till Väderstad fram till 1911, sedan var järnvägen givetvis övermäktig (sedan är det lite hittepå att kalla det "postdiligens", sådan hade slutat rulla omkring mellan Katrineholm och Jönköping på 1880-talet tror jag. Men tidtabellen stämmer!)

Bild
En "sekventiell" tidtabell som kan sysselsätta alltifrån en till 3-4 personer om man så vill...

Bild
... och till slut ett omslag ("pärm" är nog lite förmätet att kalla det) direktplagierat från en tjänstetidtabell från FVÖJ 1929.

2010 05 25, 21:58
VD

Stiligt Johan!

Glöm inte att skicka ett ex. till Riksarkivet :wink:

Stefan

2010 05 25, 22:07
Kommunikationsminister

Självklart, liksom alla reminiscenser om Sten Broman, Ellen Key, Kristina Nilsson, il Conte di Melanzane m fl. Eller det folkloristiska kanske passar bättre på Nordiska?

Nu var detta bara ett test, det saknas en hel del information och är inte ordentligt korrekturläst ännu (vissa skrivfel ser man tyvärr inte förrän man redan publicerat bilderna!). Men en sådan liten bok kan man (när väl arbetet vid datorn är avklarat) snickra ihop på en timme ungefär, och hållbar blir den också!

2010 05 25, 22:09
VD

Bra idé med tidtabellen. Ger bygget lite extra autenticitet.

Stefan

2010 05 25, 22:17
Kommunikationsminister

Den ÄR (på några få minuter hit eller dit) autentisk!

Det enda som inte stämmer är att jag måste schemalägga de upp till fyra möjliga (slumpmässiga) skut- och lastfartygsanlöpen per dag så att inte hamnen blir "overcrowded"!

2010 05 25, 22:18
Trafikchef
Användarvisningsbild

På det virtuella byggbordet.

Bild

3D-modellering är också modellbygge!

Johan Stenson

2010 06 03, 23:14
Johan S skrev:
3D-modellering är också modellbygge!

I allra högsta grad och dessutom ett utmärkt sätt att göra misstagen innan man börjar karva i olika material.

Bild

Sandtornet i Halmstad.
/Åke

2010 06 04, 5:47
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 227 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa