ATT KNÅPA IHOP EN "TJÄNSTETIDTABELL"
Genom att ta ut svängarna ordentligt jämfört med hederligt bokbinderi, men samtidigt utnytjja gammalt medeltida "longstitch" kan man få ihop något sån't här på inte alltför lång stund:
Vill man ha en liten nätt bok i A5-format skaffar man sig lämpligen ett enkelt men bra layoutprogram för att skriva ihop det man vill ha med 2 sidor per A4-blad. Själv använder jag sedan väldigt många år tillbaka ett tyskt program som heter RagTime, finns för både pc och mac och är väldigt lättarbetat när man vill kombinera text, bilder och kalkylblad.
När man ska printa ut sina sidor är det viktigt att veta at för att skapa en liten bok måste sidantalet vara en faktor av 4. Ett enda blad med fram-och baksidor blir ju 1-2-3-4 sidor!
Själv har jag åstadkommit 16 sidor.
Då måste man para ihop sidorna 16 +1 på framsidan, sedan 2 + 15 på baksidan. Nästa "blad" 14 + 3 på framsidan och 4 + 13 på baksidan.
OBS! Jämn sida ska alltid vara till vänster!
För att göra en liten hållbar skrift och inte behöva blanda in en massa joxigt klistrande beslöt jag sedan att laminera sidorna två och två.

Sedan måste sidorna vikas förstås, och därefter gör man hål för att kunna binda ihop sin skapelse:

Yttersta hålen görs 0,5 cm från respektive kant, därefter delar man återstående sträcka i tre lika delar, och kan på det sättet marklera ytterligare två hål.
I mitt fall 19 cm på höjden - (2*1 cm) = 18 cm. Således ska de två mitthålen befinna sig 6 cm från ytterhålen och 6 cm från varandra.

Helst ska man göra som Janne C beskrev apropå fartygsrigg, vaxa tråden man ska använda, Man börjar med att trä tråden från insidan genom näst översta hålet och så tillbaka in genom det översta...

Runt över kanten och tillbaka in genom det översta, så ut igen genom det hålet vi började med och in igen genom det näst nedersta hålet...

Ut genom nedersta hålet, runt kanten och ut igen...

och så in genom näst nedersta hålet varefter man lämpligen knyter ihop tamparna med en råbandsknop...

... et voilà!
Varför nu detta besvär?
Jo dels är det lättare att sprätta isär om man skulle behöva än med häftklamrar, dels missfärgar häftklamrar ofelbart området runt hålen där de sitter med tiden.

.. sedan får man förstås fylla boken med vad man vill. Hästskjutstransport av långväga post fortsatte till Väderstad fram till 1911, sedan var järnvägen givetvis övermäktig (sedan är det lite hittepå att kalla det "postdiligens", sådan hade slutat rulla omkring mellan Katrineholm och Jönköping på 1880-talet tror jag. Men tidtabellen stämmer!)

En "sekventiell" tidtabell som kan sysselsätta alltifrån en till 3-4 personer om man så vill...

... och till slut ett omslag ("pärm" är nog lite förmätet att kalla det) direktplagierat från en tjänstetidtabell från FVÖJ 1929.