Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 17, 12:59

Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 På byggbordet just nu. 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Då vet jag svaret! Hoppas du får högre tillförlitlighet än NSB fick på sina, de började skrota loken bara efter något år pga detta

Ja, där har du en del av svaret.... utseendet.

Bild

Alltså en klon på NSB El 17... det var som sjutton som mika flikade in.
Men det är bara skalet som är El 17. Mina lok tillverkades samtidigt som El 17 hos Henschel och fick därför en korg i stora delar
lika som de norska loken.
Men drivning, alltså boggier och eldelen var helt annorlunda. Det mekaniska kom från samma lok som jag använder chassiet
från... men det har ni inte listat ut vilket det är ännu.

SA

2007 07 15, 23:37
Trafikchef

mmm, malmtågsdragare som går på el, sjutton vad svårt det här var :?

Chassiet kan det vara något schweiziskt E4/4-nånting, om det nu inte är österike?

Edit: Du hann ju lägga in El 17 innan mitt svar ...

Litterat blev knepigare efter ditt nya inlägg. Hade det varit inköpta utrangerade norska El17, som jag trodde din trafikide utgick från, så hade de behållt El17 gissar jag, men nu vette tusan.

2007 07 15, 23:39
Trafikledare

2007 07 15, 23:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mmm, malmtågsdragare som går på el, sjutton vad svårt det här var :?

Chassiet kan det vara något schweiziskt E4/4-nånting, om det nu inte är österike?

Edit: Du hann ju lägga in El 17 innan mitt svar ...

Litterat blev knepigare efter ditt nya inlägg. Hade det varit inköpta utrangerade norska El17, som jag trodde din trafikide utgick från, så hade de behållt El17 gissar jag, men nu vette tusan.

Där får du nog helt rätt förutom att litterat var Re 4/4.

Och de slutliga loken var bara utseendemässigt en klon på El 17. Mina lok tillverkades under 1984 hos Henschel i Tyskland och
man använde efter medgivande från NSB ritningarna till korgen i stort utan modifieringar.
Drivningen däremot blev en helt annan.

Allt detta är givetvis bara en ren fiktion men en bra sådan.
Under början av 1980-talet ökade malmbrytningen i Saxbergsfältet och de tidigare av ASEA levererade loken klarade inte driften
ensamma. Man behövde därför fler lok men man var inte nöjda med ASEA-lokens slirbenägenhet. ASEA hade på den tiden inget
annat att erbjuda så TGOJ sökte sig utomlands i sin jakt på dragkraftstarka lok.

I Schweiz hittade man de lok som byggts för Gotthardbanan och med sin unika länköverföring av dragkraften från boggi till lokram
helt motsvarade TGOJ:s krav. Detta var de fyraxliga Re4/4 och de sexaxliga Re6/6. Under vintern 1981/82 gästspelade således
några inlånade schweiziska lok i trafiken med Saxbergsmalmen och TGOJ:s ledning blev mycket imponerad.

Loken gick både ensamma och i multipel där den mycket kraftiga kombinationen Re6/6 och Re4/4 tillsammans, i Schwiz även kallad
Re10/10, kunde dra så långa tåg att mötesspåren inte räckte till. Man bestämde sig därför att multipel med fyraxliga lok även i
fortsättningen skulle bli norm och på så sätt föddes de nya loken.

Dessa fick då en mekanisk del som i i det stora hela motsvarade Re4/4 och en korg som liknade El 17.
Eldelen från Re4/4 ansågs däremot föråldrad och den nya asynkrondriften som varit sådant problembarn med första serien av
El 17 ville man inte veta av alls. TGOJ:s ledning gick därför över sjön i sin strävan att få en bra elektrisk lösning...

Så var det bara litterat kvar... om ni listar ut vad de lok man köpte för malmtrafiken från ASEA 1971 hette som kommer ni riktigt nära.

SA

2007 07 16, 0:12
VD
Användarvisningsbild

Kristian

2007 07 16, 0:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

SBB Re 4/4 då?

Kristian

Tyckte just jag nämnde den loktypen i tidigare inlägg... :wink:

SA

2007 07 16, 1:24
Trafikchef

Tja, littera. Efter Rc kommer ju Rd, så det är ett alternativ. Eller så blir det som ånglokstiden på malmbanan, efter Ma kom Mb!

2007 07 16, 20:00
Trafikchef

Rz kom ju på 80-talet så ett annat alternativ är väl då "Rx"

2007 07 16, 20:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Rz kom väl -82 och dina lok kom -84 så ett annat alternativ är väl då "Rx"

Rx var ett lim man fick ha i skolan.

/Mika

2007 07 16, 20:07
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tja, littera. Efter Rc kommer ju Rd, så det är ett alternativ. Eller så blir det som ånglokstiden på malmbanan, efter Ma kom Mb!

Ja, nu kommer ni nog inte närmare.

Faktum är att när SJ:s Rc-lok beställdes så hade man en order på motsvarande lok fast med konventionell reglering istf Rc:s
tyristorer. Dessa var då tänkta att heta Rd.

Men i det hät fallet när ASEA lvererade Rc2 till SJ och Rc2-klonen 1043 till ÖBB så blev det en klon på samma sätt som när man
senare under pågående lveranser av Rc4 byggde lok till en annan malmtrafik, malmbanan. Rm var namnet på de loken och kan
man tänka sig... Rm fick loken till TGOJ också heta.
Fantasilöst nog fick de El 17-liknande loken således heta Rm2. Om ni nu inte råkar ha något bättre förslag...

SA

2007 07 16, 21:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

iBjorn skrev:

Ja, nu kommer ni nog inte närmare.

Faktum är att när SJ:s Rc-lok beställdes så hade man en order på motsvarande lok fast med konventionell reglering istf Rc:s
tyristorer. Dessa var då tänkta att heta Rd.

Men i det hät fallet när ASEA lvererade Rc2 till SJ och Rc2-klonen 1043 till ÖBB så blev det en klon på samma sätt som när man
senare under pågående lveranser av Rc4 byggde lok till en annan malmtrafik, malmbanan. Rm var namnet på de loken och kan
man tänka sig... Rm fick loken till TGOJ också heta.
Fantasilöst nog fick de El 17-liknande loken således heta Rm2. Om ni nu inte råkar ha något bättre förslag...

SA

Rc och El borde bli Rl???

/Mika

2007 07 16, 21:55
Profil WWW
Trafikchef

:lol: Jag tänkte faktiskt på Rm2, men det litterat är redan upptaget på ett annat fiktivt malmtågslok i min sinnevärld (har funderat på att bygga ett LKAB-märkt Baby-Iore...då vanliga Iore skulle se knas ut på min Malmbana..)

Hade glömt att Rd fanns på ritbordet, var det 20 Tyristor-Rc och 20 konventionella Rd som SJ ursprungligen beställde?

2007 07 16, 21:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

:lol: Jag tänkte faktiskt på Rm2, men det litterat är redan upptaget på ett annat fiktivt malmtågslok i min sinnevärld (har funderat på att bygga ett LKAB-märkt Baby-Iore...då vanliga Iore skulle se knas ut på min Malmbana..)

Vad är det som hindrar att även din bana har Rm2-lok?
På 185 eller 189-bas då alltså?

Här måste jag även passa på att göra reklam för ett verkligt projekt som inte blev något. 1984 hade ASEA ett projekt för ett
dubbellok till Kina. Det skulle baseras på Rc och innebära en teknologitransfer till Kina. Av detta blev intet men det finns i min
planering för ett "eventuellt" modellbygge.

Bild

Citat:
Hade glömt att Rd fanns på ritbordet, var det 20 Tyristor-Rc och 20 konventionella Rd som SJ ursprungligen beställde?

Ja, har för mig det.

2007 07 16, 22:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

/Mika

Med tanke på att allt annat än korgen INTE är i närheten av El 17 kan vi nog lämna det spåret. Kombinera istället Rc med Re... så blir det Re. :lol:
Ungefär som de forna Southern Pacific-fansen sa om Union Pacific after övertagandet... De tog Union från UP och Pacific från SP. Alltså UP!

SA

2007 07 16, 22:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:

/Mika

Med tanke på att allt annat än korgen INTE är i närheten av El 17 kan vi nog lämna det spåret. Kombinera istället Rc med Re... så blir det Re. :lol:
Ungefär som de forna Southern Pacific-fansen sa om Union Pacific after övertagandet... De tog Union från UP och Pacific från SP. Alltså UP!

SA

Ja, det var ju bra.

/Mika

2007 07 16, 22:42
Profil WWW
Trafikchef

Finns ju inget som hindrar det :D Var bara det jag var så upptagen i tanken att Rm2=kortad Dubbel-Br189/185

Har lekt med tanken att köpa 2 av dessa lok, som brukar gå att få lös billigt från startsatsen, korta korgen och chassit och ha ett Mini-Iore på drygt 30cm totallängd. Men det får nog vänta ett tag, måste bygga mer på banan och måste dessutom träna upp byggförmågan som just nu ligger på tämligen låg nivå...

Vad blir det för vagnar i kroken?

2007 07 16, 22:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Rc2 då, om du inte skall köra malm, för då blir Rm2 bäst.

/Mika

2007 07 16, 22:52
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

/Mika

Mika, är du inte vaken eller har käkat dålig ost?
Rm2 finns med i några inlägg tidigare i den här tråden varav du har svarat på det viktiga...

SA

2007 07 16, 23:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:

/Mika

Mika, är du inte vaken eller har käkat dålig ost?
Rm2 finns med i några inlägg tidigare i den här tråden varav du har svarat på det viktiga...

SA

Sitter på jobbet och är astrött... :?
Lär somna ovaggad ikväll.

/Mika

2007 07 16, 23:15
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Bild

2007 07 17, 2:44
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa