Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 7:24

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 omkoppling analogt digitalt 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg omkoppling analogt digitalt
Jag har en Märklinanläggning som jag kör analogt. Köpte Rocos Da-lok och upptäckte tjusningen med ljud. Jag har även några nyare Märklinlok klara för digital drift som jag alltså i nuläget kör analogt.

Nu har jag en vision som ser ut så här:
- Jag har någon typ av "huvudsystemväljare" som kan ställas på antingen digitalt eller analogt. Vill jag köra digitalt så kör jag in mina analoga lok på stickspår som jag med befintlig blockindelning kan göra strömlösa. Därefter slår jag över "huvudsystemväljaren" till "digitalt och kör mina digitallok.
Vill jag köra mina analoga slår jag över till "analogt" och kan då köra båda typerna av lok precis som jag gör nu.

Min fråga är:
-Är detta möjligt?
Tacksam för populärvetenskapligt svar är
Sture Bylén

2009 01 19, 21:39
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jepp det är det så har jag det på min bana. allt utom det du skriver om spåret som du vill ställa in på. smart tänkt. går att lösa lätt.

Bild

jag kör även likström på min bana i dag tack vare att C rälsen påminner två rälls och är mycket mer exakt.

lycka till :D

THE SHOW MUST GO ON

2009 01 19, 21:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jättebra med ett kopplingsschema. Problemet är bara att jag är så fruktansvärt dålig på det elektriska. Tvåpolig omkopplare, t.ex, hur funkar en sådan?
Har du möjlighet att utveckla schemat lite så man ser hur omkopplaren är ställd i de två olika lägena?
Använder man samma trafo för de båda systemen?
Glömde också säga att min anläggning är delad i två olika delar med var sin trafo. Hur påverkar det det hela?
Hälsningar
Sture

2009 01 20, 9:01
Profil WWW
Trafikchef

Det är ju en simpel koppling, kallas tvåpolig växling, finns enkla omkopplare hos Classe eller kjell, elfa, eller liknande, kostar ett par tior. Kolla bara att det är "break before make" Alltså att den bryter den gamla kontakten innan den sluter den nya, vid omkoppling.

2009 01 20, 10:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack för det snabba svaret!
Jättebra med ett kopplingsschema. Problemet är bara att jag är så fruktansvärt dålig på det elektriska. Tvåpolig omkopplare, t.ex, hur funkar en sådan?
Har du möjlighet att utveckla schemat lite så man ser hur omkopplaren är ställd i de två olika lägena?
Använder man samma trafo för de båda systemen?
Glömde också säga att min anläggning är delad i två olika delar med var sin trafo. Hur påverkar det det hela?
Hälsningar
Sture

Jag driver min MS via min analoga trafo och kör på den analoga på det vanliga steglösa vredet. tack vare att jag kör min MS via trafon så får jag bättre tolerans gemfört med 18v blir bättre med 32v typ om man skulle köra mer än ett delta lok samtidigt.

THE SHOW MUST GO ON

2009 01 20, 14:58
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

I år är det 50 år sedan jag fick mitt första Märklintåg i julklapp. Sedan dess har jag (med typiska långa uppehåll) kört analogt.
Men nu har man klivit upp en division, så att säga.
Nu kan jag med ett klick på en strömbrytare bestämma om jag ska köra analogt eller digitalt.
Har kört Rocos Da med maskinljud och tuta. Verkligen en omstörtande upplevelse.

Nu gäller det att försöka få till digitalisering av en del av mina gamla lok. Slås då av att lokdekodrar och ljuddekodrar är mycket dyra. Hur kan det komma sig? En ljuddekoder kostar minst 1300kr hos Mj-hobbyexperten och en lokdekoder 468kr.

Någon som har några "budgettips"?

2009 02 05, 16:04
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

så har lakt in bilden på nytt igen så får vi se hur länge den nu får ligga kvar :?

THE SHOW MUST GO ON

2009 03 09, 22:35
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Systemskifte!
I år är det 50 år sedan jag fick mitt första Märklintåg i julklapp. Sedan dess har jag (med typiska långa uppehåll) kört analogt.
Men nu har man klivit upp en division, så att säga.
Nu kan jag med ett klick på en strömbrytare bestämma om jag ska köra analogt eller digitalt.
Har kört Rocos Da med maskinljud och tuta. Verkligen en omstörtande upplevelse.

Nu gäller det att försöka få till digitalisering av en del av mina gamla lok. Slås då av att lokdekodrar och ljuddekodrar är mycket dyra. Hur kan det komma sig? En ljuddekoder kostar minst 1300kr hos Mj-hobbyexperten och en lokdekoder 468kr.

Någon som har några "budgettips"?
de enda budget tipset som finns om du ska hga billigare ljud är nog att du själv spelar in lokljuden på ett band o stoppar de i en kassetspelare o spelar :lol: ..... skämt o sido.... Ljud dekoder är ju för programerad med de flästa kända ljuden till de spesifika loket + att du får med enhögtalare... fördel kul med ljud i lok.. nackdel tar en jäkla plats under kåpan.... Vanlig dekoder tar ju med plats men dock mindre :wink:

2009 03 10, 22:44
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]