Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 14, 0:14

Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Ölcaféer 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Just på detta Forum bör en tråd om de gamla Ölcaféerna sitta klockrent. Det går över huvud taget inte att göra en realistisk modell av ett Svenskt mindre samhälle (med eller utan järnväg) som skall visa tiden före 1970 utan att det finns ett Ölcafé på en av bakgatorna.

Ölcaféet var det Svenska svaret på Danskarnas "Kro", Engelmännens "Pub", Tyskarnas "Kneipe" eller Fransmännens "Bistro". Det fanns överallt. Bakom en diskret skylt med texten "Öl och Mat" dolde sig en anspråkslös lokal med enkel inredning. När man kom in såg man träbord utan duk, trästolar, en trave med tomma ölbackar och en disk. När man satte sig ned kom en äldre kärring - ofta innehavarinnan - och tog upp beställning. Antingen köpte man en pilsner eller så beställde man något att äta.

Ölcaféerna hade nämligen mycket bra mat. Vanlig enkel husmanskost. Rikliga portioner och billigt pris. Men det var våra Svenska politiker som tog livet av Ölcaféerna. När den moderna alkoholpolitiken skulle införas runt 1970 fick inte Ölsjappen tillstånd att sälja starköl och vin. Medan pubar och barer växte upp runt omkring. Om någon köpte upp ett ölsjapp och ändrade det till "Bistro", "Kvarterskrog", "Pizzeria" eller något annat fancy så fick de omgående utskänknigsrättigheter. Därför försvann Ölcaféerna i snabb takt för att ganska snart vara utrotade.

Som uppväxt på Söder har Donkeyman givetvis ett personligt förhållande till några (hädangångna) Ölsjapp. Barndomens sjapp var "Café Tjoget" på Långholmsgatan. Som faktiskt var det sista äkta ölcaféet i Stockholm. Men en dag kom verkligheten även dit. In tågade någon Ahmed som gjorde flottyrsylta av alltihopa.

Som liten kotte på 50-talet gick fadern och jag ofta ut på söndagarna för att "promenera". Men i verkligheten gick fadern in och snackade med "farbröderna" på "Tjoget" medan sonen försågs med en slant och gick på matiné på "Flamman". Och efter bion serverades sonen en läskedrick på "Tjoget" innan vi gick hem till modern och åt middag igen.

När Donkeyman gick på Sjöbefälsskolan åt han ofta sin lunch på ett Ölsjapp på Erstagatan. Och när han var ung och lovande maskinist på ångbåtarna tillbringade han lång tid på "Maskinakademien" på Ölcaféet på Nytorgsgatan där ett antal pensionerade maskinister och eldare hjälpte Donkeyman med ångmaskinernas problem. Mot en panna pilsner förståss.

Och det fanns Ölcaféer överallt. I Härnösand till exempel låg Café Femman nere på Skeppsbron. I Mariefred fanns ett Ölsjapp på en bakgata och där intog en ung Donkeyman respektfullt en bira under "Mariefreds" uppehåll i staden. Efter avslutad slaggning väl att märka.

Det enda riktigt traditionella Ölsjapp som Donkeyman vet existerar den dag som är är "Café Sjuan" i Göteborg. Som visserligen numera heter "Ölhallen Sjuan" men där inredningen i praktiken är oförändrad sedan 1950-talet. Ett riktigt kulturminne med andra ord. Och ett absolut obligatorium vid besök i Göteborg. Men rätt vad det är dyker det väl upp någon penningstark idiot och gör trendsylta även av denna sista utpost.

Ett av de allra sista Ölcaféerna på Norr i Stockholm var "Oasen" uppe på Sveavägen mellan Surbrunnsgatan och Frejgatan. Som idioter inhandlade och gjorde flottyrsjapp av så sent som 1980.

Nu stannar Donkeyman och väntar på reaktioner. Vem har ett Ölcafé i samället på sin modelljärnväg. Jaså inte någon. Va ........ Vill ni inte ha realistiska samhällen på modellen ?????

Finns det fler gamla Ölhak än Sjuan i Götet som är i livet ?????

Berätta om era Ölsjappsminnen.

2009 10 02, 19:27
Haha, jag lovar på heder och samvete att det ska finnas minst ett ölsjapp på en eventuellt kommande modelljärnväg... Har redan ett nu fast i Amerikansk tappning, väntar bara på tillstånd för rivning. Och om jag nånsin får tillbaka förståndet att inte sitta klistrad framför datorn på diverse forum så kanske... Men det verkar rätt hopplöst att slita sej... Men en ny trevlig tråd att gotta sej åt från Donkeyman... Svenne med flera, kom loss nu med era minnen som donkeyman ivrar efter! :mrgreen:

Janne C

2009 10 02, 19:51
Kommunikationsminister

Håller med ! Tack Donkeyman, och återigen roligt att du ärar även detta forum med dina klokheter. När Väderstad får sitt första café 1914 kommer jag att mycket nogsamt notera det du skrivit. Det är ju självklart. MHJ anmäler sig omedelbart för att rätta in sig i ledet (1910 är litet för tidigt, Värsta är knappt ens en by ännu, och Hästholmen har hunnit bli av med sitt schweizeri, vilket ju inte var samma sak, men det närmaste man kunde komma tidigare. Å andra sidan var väl s/s Trafik ett enda stort ölcafé på den tiden 8) )!

2009 10 02, 19:54
Tågklarerare

Hittar ingen bild just nu, men min MMM kurvmodul består av spår, en väg, lite natur och ölsjappet gud glömde :-D

0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt

2009 10 02, 20:07
Blev så upphetsad här! Var tvungen att gräva i arkiven och fann ett par dåliga foton men ändock med lite ölsjappstämning...

Bild

Bild
Gamla synder i kartong. Långt före flottyr och Pizza! Gud vad jag är knäpp! Varför är jag inte ute och kastar öl i ansiktet ikväll? Har svåreligen att slita mej från datorn... Både på gott och ont. Förvisso är det lördag i morgon. Kanske...

Janne C

2009 10 02, 20:12
Trafikchef
Användarvisningsbild

Citat:
"Café Sjuan" i Göteborg

Jodå, från utsidan detta ställe har man som nyfiken spoling blivit bortdragen många gånger av en ängslig och förmanande moder. Avsikten med besöket på Kungstorget var ju inköp i Saluhallen och de utanför liggande torgstånden.

Härligt ämne, tack Donkeyman! Hoppas på många bilder och berättelser.

edit:
http://www.olpris.se/node/1559

2009 10 02, 20:16
Tågbefällhavare

Jag kan meddela att jag klämde några Carnegie Porter på "Sjuan" för bara ett par veckor sedan. Och jag återupptäckte "Sjuan" för ett år sedan. Då gick jag en treveckors kurs på Chalmers, bodde i en campingstuga på Liseberg Camping och hade med mig "jourhavande fästmö" som resesällskap.

Alltnog. Jag har inte varit mycket i Götet på sistone men förde i vart fall dama runt några gamla kända vattenhål. Och hamnade uppe vid spårvagnshållplatsen just öster om Saluhallen. Vad nu den kan heta. Så vaknade ett minne. "Faaaan, det låg ju ett gammalt ölsjapp en bit in på den där gatan".

Tankarna började rotera. "Men det kan ju inte finnas kvar längre". "Men å andra sidan så kan det ju inte skada att gå bort och kika." "Men vad f*n det är ju ett nybyggt hotell i änden på kvarteret. Hela sk****n är naturligtvis riven". "Och det är ju onödigt att gå in på den där gatan om man ändå måste gå tillbaka utan att hitta något sjapp". "ÄÄÄÄÄh, vi går bort och ser efter".

Och under över alla under - sjappet var kvar. Totalt oförändrat. Men "jourhavande fästmö" som också är nostalgiskt lagd blev helt lyrisk.

Mitt andra stamsjapp i Götet "in the good old days" var Café Hartlepool. Som dess värre seglade in i sjappens himmel för många år sedan. Där gives numera flottyrmättad "fast food" med exotisk touch. Men man kan nostalgera kring de väggfasta träbänkarna, de generösa mackorna och naturligtvis - pilsnern.

Åter till "Sjuan". Runt väggarna sitter en mängd med teckningar gjorda av signaturen Sidén som var tidningstecknare. De föreställer stamgäster på 1920-, 30- och 40-talen. Herrar som i dag är bortglömda. Men som den gången naturligtvis var väl kända på "Sjuan". En av de festligare alstren visar en herre och infällt i hörnet ser man en liten bild av en cockerspaniel som sitter under bordet. "Husse, skall vi inte gå hem snart"? Frågar hunden. En annan visar en åkare och infällt finns en bild där man ser åkarhästen stå ute på gatan och titta mot sjappet: "Andersson, var blev du av"? Lyder frågan. Obetalbart helt enkelt. Och allt finns till beskådande den dag som är.

För övrigt har Donkeyman skrivit några rader om "Sjuan" tidigare:
http://nordens-paris.blogspot.com/2008/10/lsjappet.html

samt:
http://nordens-paris.blogspot.com/2008/10/lsjappet_24.html

Saxat från Wikipedia om konstnären Liss Sidén:
Liss Sidén, född 30 mars 1902 i Sundsvall, död 28 december 1975, var en svensk konstnär.

Sidén utbildades vid Althins målarskola i Stockholm och därefter i Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Han målade och tecknade realistiska porträtt, gärna föreställande barn, samt landskap, ofta med hästar i arbete.

Sidén ritade av Göteborgsoriginalen Musikern, Värmlands-Johan och Kalle Glader, vilka han också brukade kalla Skepp som mötas. Han gjorde även teckningar till Göteborgspressen och Generalstabens kartverk samt målade porträtt av gäster på ölhallen 7:an i Göteborg. Porträtten visas i ölhallen.

2009 10 03, 8:36
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

I likhet med border Janne C så fastnar jag ju alldeless för mycket framför datorn p g a alla intressanta trådar (här dök det upp en till!) och får alldeles för lite (i mitt fall dessvärre ingentig alls) byggt!

Ölsjapp är ju en jättekul detalj på en anläggning!

Själv ska jag ju dock avbilda södra Väst-Tyskland den underbara sommaren 1968, och en och annan Bierstube blir ju förstås obligatorisk! Jag har även ett minne av att ha sett en byggsats av ett typiskt tyskt öltält, som ju givetvis måste givas plats!

En bayersk ompa-pompa-orkester som ska underhålla i tältet har jag redan införskaffat mig, och eftersom jag vid Tradera-auktionens slut skulle befinna mig på resande fot i just Bayern - detta var i samband med att jag "gled över på döhalvan" och alltså i dagarna precis 5 år sedan - så slog jag till på ett "Köp Nu" som väl var tilltaget lite i överkant för att säkra denna "måste-grej".

Någon tid därefter så kom min lillebror i samspråk med en "handbollsfarse-kollega" i samband med att de råddade för någon match i Skogsbo skola, som muttrade nåt om att sätta ihop handbollsmål var mer komplicerat än att bygga modelljärnväg.

- "Aha", sa min lillebror, "leker du också med elektriska leksakståg - det gör min brorsa med".

Efter en stunds orerande om vem jag var utbrast den andre:

- "Är Mölle-Mats din brorsa??? Han är f-n inte klok, vet du vad han gjorde?"

Och sedan följde en lång harang om mitt köp av den bayerska ompa-pompa-orkestern som jag skulle kunna ha fått mycket billigare om jag hade inväntat avslutet på auktionen i stället för att slå till på Köp Nu ... :mrgreen:

Och det var väl där någonstans som begreppet "månadens Mölle-Mats" myntades, som ju sedan vissa bröder på salig Modellrallarens Forum använde sig av för att göra sig roliga på min bekostnad ... :oops:

2009 10 03, 10:22
Tågbefällhavare

Nu skall jag förlänga tråden om Ölcaféer med lite ytterligare information. Sådan info som är synnerligen viktig för den som skall göra staden på sin anläggning så verklighetstrogen som möjligt.

Det var nämligen så att i likhet med allt annat som hade med förtäring av goda drycker att göra så var Ölcaféet kringgärdat av en mängd restriktioner. En var givetvis att man endast fick sälja öl av klass II. Den som ville ha klass III var tvungen att besöka en riktig restaurang. Och när mellanölet kom fick man i nåder sälja klass IIB. Men här blev det en klar skillnad mellan Ölcaféerna i Stockholm och Göteborg. Den som på ett Stockholmscafé beställde "En vanlig öl" fick en Pilsner i klass II. Medan den som i Göteborg beställde "En vanlig öl" fick en Mellis i klass IIB.

Ett annat kännetecken på Ölcaféerna var att de var väldigt diskreta. Här fanns inte några neonskyltar eller några stora "Gatupratare". De låg ofta på bakgator (liksom Systembolagen) och de markerades oftast bara av en enkel skylt med texten "Mat och Öl".

Sedan var det en mycket viktig regel som sade att man utifrån gatan inte skulle kunna se några drickande gäster. Detta gjorde att alla Ölcaféer antingen hade någon form av skärm i halva skyltfönstrets höjd eller ett eller annat väl uträknat gardinarrangemang som gjorde att det inte fanns insyn. Samtidigt ville man ju ha in dagsljuset så här hade fantasin fritt spelrum. Själva institutionen med Ölcaféer var ju en överlevande del av Brattsystemet. Regelemanget var ju skrivet i en tid av motbok och mattvång på krogen.

Den som befinner sig i Götet och besöker 7:an (vägg i vägg med Saluhallen) kan se ett helt autentiskt gammaldags skyltfönster som släpper in dagsljuset utan att ge någon som helst insyn. (Uteservering var för övrigt totalt otänkbart på den tiden).

När man kom in på Ölcaféet så kunde man också göra en intressant iakttagelse. Det fanns inte någon damtoalett. Damer gick helt enkelt inte på Ölcafé. Och gjorde det så använde de betjäningens toalett bakom disken. Dessutom var det alltid ett litet fönster i toalettens dörr. Så att betjäningen skulle kunna kolla att inte någon herre tog sig ett järn ur medhavd plunta där inne. Men sagda fönster var så litet och satt så högt att personalen inte skulle drabbas av att få se något som de inte borde få se.

Väl sittandes vid bordet försågs man med en (oftast) handskriven matsedel som innehöll vanlig klassisk husmanskost och smarriga mackor. Men det var inte mattvång. Man kunde gott nöja sig med att ta "En vanlig Öl".

Serveringspersonalen bestod vanligen av äldre kvinnor. Med skinn på näsan. De var käftviga något så in i h*****e och hade inte något som helst problem med att skicka hem kraftiga karlar med smedhänder och svällande muskulatur.

På de Ölsjapp som hade kvällsöppet hade man oftast hjälp av en utkastare från "Föreningen Caféordningsmän". Det var en äldre herre, många gånger i 60-årsåldern, iförd skinnjacka med stor mässingsplåt på bröstet med texten: "Ordningsman". Och de hade stor respekt. Det var inte någon buse som kunde tänka tanken en gång att ställa till rabalder med de här gubbarna. Bland annat därför att de här gamla gubbarna ofta hade förmågan att vika ihop en hulligan och stoppa ned honom i soptunnan. Om så behövdes.

Och blev det verkligen krångling så fanns det ju på den tiden patrullerande polismän på gatorna. Om Cafévakten stack ut huvudet på gatan och blåste i sin polisvissla så var vanligen närmaste konstapel inom hörhåll. Och även om de var lika åldriga som utkastarna så hade de en otrolig förmåga att åstadkomma "Lugn i Häktet". När så behövdes.

Så kommer nästa fråga. Om jag har en stor anläggning och vill skildra ett halvstort samhälle, kan jag då ha med fler "vattenhål". Och då är svaret att i nästan varje Svenskt samhälle med mer än några tusen invånare fanns det (minst ett ex av vardera) fyra olika lokaler. För det första ett ölcafé, för det andra ett konditori och så fanns det vanligen ett kombinerat hotell och restaurang. Men då hade man nästan alltid två avdelningar på restaurangen. Det var "vita duken", det vill säga första eller andra klass. Och så fanns det en bakficka. Eller en "trea". Det vill säga en tredjeklasskrog. Men till dessa skall jag återkomma längre fram.

Finns det verkligen inte någon som sitter på några gamla bilder av Ölcaféer. Eller var det något som man tog som så självklart att man aldrig plåtade dem.

+++++++
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om sport på http://www.bandyoten.blogspot.com

2009 10 19, 17:27
Trafikchef
Användarvisningsbild

Donkeyman skrev:
Men här blev det en klar skillnad mellan Ölcaféerna i Stockholm och Göteborg. Den som på ett Stockholmscafé beställde "En vanlig öl" fick en Pilsner i klass II. Medan den som i Göteborg beställde "En vanlig öl" fick en Mellis i klass IIB.
Detta annorlunda förhållningssätt till mellanöl kan möjligen sammanhänga med att Göteborg och - tror jag - Karlstad en tid hade en försöksperiod med försäljning av denna ädla dryck i livsmedelsbutiker dagtid på vardagar. Fungerade inte så bra (eller möjligen alldeles för bra) enligt höga vederbörande och drogs därför in igen.

Donkeyman skrev:
Det fanns inte någon damtoalett. Damer gick helt enkelt inte på Ölcafé.
Ett av ölsjappen i Haga i Göteborg, Tullen på Landsvägsgatan, hade t o m kvinnoförbud så sent som i början på 1970-talet! En (numera frånskild) kompis som bodde på Skolgatan brukade retirera dit när grälen med hustrun blev honom alltför plågsamma.

Donkeyman skrev:
Sidén ritade av Göteborgsoriginalen Musikern, Värmlands-Johan och Kalle Glader, vilka han också brukade kalla Skepp som mötas.
"Musikern" var mest känd som "Fiolmannen". Så vitt jag minns kunde man fortfrarande se honom i centrala Göteborg runt 1970. Han gick alltid mycket fort, bar alltid på sitt fiolfodral och hade alltid blå tygskor ("gymnastikskor"), sällan eller aldrig strumpor. Den skarpa profilen med örnnäsa gjorde att en del kallade honom "Indianen". Somliga påstod att fiolfodralet innehöll smörgåsar, andra påstod sig dock ha såväl sett som hört honom frambringa ljud på den fiol han enligt desa hade i nämnda fodral. Frambringa ljud - men inte njutbar musik.

2009 10 19, 21:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

clas skrev:
Detta annorlunda förhållningssätt till mellanöl kan möjligen sammanhänga med att Göteborg och - tror jag - Karlstad en tid hade en försöksperiod med försäljning av denna ädla dryck i livsmedelsbutiker dagtid på vardagar. Fungerade inte så bra (eller möjligen alldeles för bra) enligt höga vederbörande och drogs därför in igen.

Jag var med under detta försök:
Jobbade som 14-åring extra i butik efter skolan och bar fram tonvis med starköl. Många unga tonårsföräldrar blev det som ett resultat av provet.

Citat från länken längst ner:
Citat:
Under 1967-68 såldes starköl i vanliga butiker i Göteborgs och Bohus län samt i Värmlands län. Det ledde till att konsumtionen ökade med 1 100 procent, varför försöket avbröts efter drygt 8 månader.

http://www.fof.se/tidning/2008/5/starkol-fore-fodseln-lag-lon

2009 10 19, 22:57
Trafikchef
Användarvisningsbild

beneli skrev:
clas skrev:

Jag var med under detta försök:
Jobbade som 14-åring extra i butik efter skolan och bar fram tonvis med starköl.

Javisst var det starköl försöket i slutet på sextiotalet gällde - förstår inte vad jag tänkte på! Mellanölet fanns ju redan sedan något år hos Konsum, ICA m fl - så vitt jag vet i hela landet - och den hanteringen avskaffades inte förrän någon gång i slutet av sjuttiotalet.

Så där sprack nog min teori. Men som teori var den ju ganska bra...

2009 10 19, 23:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

clas skrev:
... Mellanölet fanns ju redan sedan något år hos Konsum, ICA m fl - så vitt jag vet i hela landet - och den hanteringen avskaffades inte förrän någon gång i slutet av sjuttiotalet.

Har alldeles bestämt för mig att det var vid halvårsskiftet 1977 som försälningen av mellanöl i vanliga butiker mm förbjöds!

Våren -77 bodde jag i Falun och där kunde man köpa mellis från en korvmoj i "förorten" Gruvriset även på kvällstid (fast det kanske inte var riktigt tillåtet egentligen) då.

Sedan ryckte jag in i lumpen i augusti det året, och då erbjöds bara folköl (och ännu svagare drycker) på "markan", tidigare så hade man ju haft "mellis" även där!

Mellanölet hade ju egentligen en nära nog optimal alkohol-halt för att smakupplevelsen av ölet ska bli den bästa, många av de goda kontinentala (t ex tjeckiska och tyska) "starköl" som idag utbjuds till försäljning på Systembolaget har ju en alkoholhalt som ganska obetydligt överskrider den som gällde för "mellis" på sin tid! De traditionella svenska starkpilsnern överskrider med rätt stor marginal denna "optimala smakgräns" för alkoholhalten (för att inte tala om danska Elefant- och Dynamit-öl, som väl närmast är att jämföra med "busgrogg" :evil: ) .

Avslutar väl med att citera William Shakespeare: "II B or not II B - that´s the question"! :-D

2009 10 20, 11:19
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

clas skrev:
Donkeyman skrev:
Men här blev det en klar skillnad mellan Ölcaféerna i Stockholm och Göteborg

...
Donkeyman skrev:
Sidén ritade av Göteborgsoriginalen Musikern ...

"Musikern" var mest känd som "Fiolmannen". Så vitt jag minns kunde man fortfrarande se honom i centrala Göteborg runt 1970. Han gick alltid mycket fort, bar alltid på sitt fiolfodral ...

Först en eloge till Donkeyman och Clas för de trevliga allmänbildande anekdoterna om livet på och kring ölkaféerna i fordom dagar.

Med utgångspunkt i ovanstående lösryckta citat så vill jag även framställa en hemställan till broder Bjarne om att placera ett ölcafé i Höganäs/Wrångarp - och att då "göra en Sture/Hitchcock" och inkludera en man som bär omkring på ett fodral till en ståfela i anslutning till detta ... :-D

2009 10 20, 11:25
Trafikchef
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Mellanölet hade ju egentligen en nära nog optimal alkohol-halt för att smakupplevelsen av ölet ska bli den bästa
Så talar en sann vän av denna ädla dryck! Mellanöl har dessutom för oss ölälskare den fördelen att man kan avnjuta något fler än av starköl utan att behöva krypa hem.

2009 10 20, 15:58
Tågbefällhavare

Mölle-Mats skrev:
Våren -77 bodde jag i Falun och där kunde man köpa mellis från en korvmoj i "förorten" Gruvriset även på kvällstid (fast det kanske inte var riktigt tillåtet egentligen) då.

I nådens år 2009 framlever Donkeyman en betydande del av sitt arbetsliv i Husum. Det är en liten håla som ligger tre mil norr om Ö-vik. Och min lokala pub är liktydigt med den lokala korvmojen. Här kan man verkligen snacka om "multi-purpose" sylta. Man kan kliva in och köpa en "Raggarmenu" (dubbel korv med mos, räksallad och pucko). Dagtid kan man köpa "Dagens" med vanlig hederlig husmanskost. Och så har man givetvis allt av korvar, burgare, kebaber och allt vad det nu heter. Men man kan också inhandla ett par kraftpilsner typ "Norrlands Guld" eller liknande eller ett par groggar om man hellre vill ha sådant. Men detta hade naturligtvis varit totalt otänkbart för 30 år sedan.

För övrigt vet jag att i Ö-vik fanns minst två Ölsjapp i centrala staden. Det ena låg nära busstationen och det andra vid torget. Skall be mina arbetskompisar om bättre info i morn. De vet. Däremot minns jag själv Ölsjappet i Härnösand. Det låg vid Skeppsbron. Bara 50 meter från "Stadt". Jag vill minnas att det hette "Femman". Men är inte helt säker.

2009 10 20, 16:27
Trafikledare
Användarvisningsbild

Donkeyman om du menar det i bussparken så hette det väl Parkkafét. Det vid torget, menar du det som låg under Stenmans eller? Om jag inte missminner mig låg det väl ett högre upp på stan, ovanför nuvarande E4 tror jag, men minnet och jag är sällan i samma rum så jag kan ha fel.
Draken Puff

Man får vara glad att man fyller år,
betänk alternativet

2009 10 20, 19:45
Trafikledare
Användarvisningsbild

Minnet drog förbi och jag kom på vad det under Stenmans vid sydvästra hörnet av torget hette, det var Metropol.
Kanske dags att börja kolla upp alla gamla fotoalbum från 30-80 tal som jag ärvt efter salig svärfar. Det bör vara några bilder som kan vara av ett visst intresse.
Draken Puff

Man får vara glad att man fyller år,
betänk alternativet

2009 10 20, 20:16
Tågbefällhavare

Ibland har man flaxen att ha kontakter som har minne av hur det var. Och nu har jag diskuterat med skepparen ombord på samma båten som jag jobbar på just nu. Han var nämligen cykelbud i Ö-vik runt 1965 så han vet vad som fanns av Ölsjapp i byen den gången. Därför att han levererade även dit:

Busstationen låg då nere vid kajen ungefär rakt utanför den lilla parken som ligger i slutet av Storgatan. Nära busstationen låg sjappet "Lyktan". Nästan där "Framnäsbaren" ligger i dag.

Uppe i Örnparken drev fru Näslund "Parkkaféet". Som låg en halvtrappa ned från gatuplanet.

Vid Stortorget låg "Metropolitan" en halvtrappa ned i den fastighet som föregick Åhlens och Clas Ohlsson. Och på högsta våningen i samma huset låg "Stenmans".

Men det fanns också ett ölcafé i vad man kan kalla Övre Centrum. Och det låg längst upp på Storgatan. En bit ovanför kyrkan. "59:an" var namnet på det sjappet.

Sedan påstår samma man att det skall ha funnits ett Ölsjapp ute i Själevad men han minns inte mer om detaljerna där.

Och Donkeyman vill påstå att minneskunniga personer som var ölmogna på 60-talet kan namnge Ölsjappen i de städer som de växte upp. Precis som det fanns Ölsjapp i de Stockholmsförorter som var byggda före kriget. Bara för att nämna Västra förorterna så minns Donkeyman Ölcaféer i Alvik, Ulvsunda och Abrahamsberg. Och han minns Ölsjapp i Aspudden, Midsommarkransen och Enskede. För att inte tala om Solna och Sumpan.

Men nu har vi en första ingång till Ölcaféernas geografi i Ö-vik. Kanske Draken Puff eller någon annan kan fylla på med mer onyttig kunskap.

2009 10 20, 20:27
Tågbefällhavare

Oj, oj, oj - vilken höjdarartikel jag lyckades googla fram på nätet. Den kommer från Stockholmskällan och är daterad 1980. http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SD/SSMB_0005761_01.pdf. Med bilder från flera av ungdomens gamla vattenhål: "Tjoget", "Brocafeet", "Uven", "Gropen". Måste bara läsas.

2009 10 21, 18:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Nyheter mjhobby.se