Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 19, 18:54

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Nyfiken på vad vi gör i Nora? -- kanske även vara med? 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Söndagen den 3:e november får Du möjligheten att kika in lite mer ingående hur det är att vara med i NBVJ. (Nora Bergslags VeteranJernväg) Under denna dag håller vi ett litet ”miniseminarium” där vi berättar och visar om vår verksamhet och vad just Du kan få göra hos oss som aktiv. Miniseminariet är riktat till Dig som skulle kunna tänka dig att bli aktiv inom NBVJ. Redan nu påpekar jag att vi är medvetna om att det krockar med en riktig mj-mässa... Men, du som är intresserad av att kanske bli aktiv hos oss, men kan inte komma denna dag, anmäl dig ändå och ange att du inte kan komma. Vi får helt enkelt ordna ett separat uppsamlingsevent för dom som inte kunde denna gång och då hör vi inom en sådan grupp vilken tidpunkt som kan passa.

Under dagen kommer Du få en inblick i hur vi jobbar under våra arbetshelger och trafikdagar, hur man gör för att t.ex. bli tågklarerare, ångloksförare eller något annat som just Du är intresserad av. Vi delar in det i följande delar:

• Presentation av oss och verksamheten.
Hur fungerar en trafikdag, hur jobbar vi när vi renoverar ett fordon, vad har vi för grejjer, vad måste man lära sig och vad krävs för att t.ex. bli lokförare är bara några av punkterna vi kommer att berätta om.

• Rundvandring och visning av våra verkstäder i Nora.
Stationshuset, tkl-rummet, lokstallet, lokverkstaden, dieselstallet, vagnverkstaden.

• Visning av banarbete
En betydande del av verksamheten handlar även om arbete med banan. Banchefen kommer visa några partier på vår bana där vi har eller kommer utföra arbeten.

Vi samlas vid stationshuset i Nora kl 10.00 söndagen den 3:e november, med start av dagen i stationshuset. Jag räknar med att vi avslutar cirka kl 16.00.
Obligatorisk föranmälan behöver jag ha för att jag gärna vill veta hur många vi blir samt att jag vill veta lite mer om just Dig och Dina önskemål. Vi bjuder på en äkta arbetshelgslunch i vår matsal för att Du ska få känna lite av den stämningen. Efter Din anmälan får Du några frågor att svara på, så jag får veta lite granna om Dina intresseområden.

Dagen kommer löpa på i lättsam stämning och det är närsomhelst fritt att ställa frågor.

Du anmäler Dig genom att skicka email till mig på den email-adress som Du hittar på en av bilderna nedan.
En liten bildkavalkad från vår verksamhet kanske kan passa:

Bild
Drömt om att bli lokförare? Hos oss blir det möjligt...

Bild
Eller förare av andra fordon, som t.ex. T-lok?

Bild
Vi försöker få våra resenärer att trivas med sitt besök hos oss...

Bild
Även våra gummihjulsförsedda fordon behöver både chaufförer och mekaniker... Våra bussar står gott i eget garage i vagnverkstadsbyggnaden.

Bild
Hos banavdelningen så finns många fordonstyper och redskap som behöver bemannas... Här vår kranvagn som ofta är flitigt använd vid banarbeten.

Bild
Banarbete i lugn och ro. Eller kort paus under pågående banarbete. Vi har mycket bana, så just dina händer är högt uppskattade om dom kan komma och hjälpa till...

Bild
Vi lyder under JTF och håller egna årliga utbildningar på grundkurs och löpande fortbildning. Denna behörighet måste du ha för att kunna jobba i säkerhetstjänst hos oss.

Bild
Vi har naturligtvis även fordonsutbildningar på våra olika fordonstyper, som här pågår utbildning av lokomotorförare...

Bild
..som även innehåller verkstadspraktik.

Bild
Och på tal om verkstäder, så har vi goda verkstadsutrymmen för diesel, ånglok och vagnar. Det här är lokverkstaden.

Bild
Det KAN förekomma att man får fingrana lite smutsiga när man jobbar med ånglok. Ingen fara, vi har utmärkta rengöringsmedel för sånt.

Bild
Här är minst tre yrkesgrupper som hör till trafiken representerade.

Bild
Vår verksamhet är ju inte bara trafiktåg och lok... Även musealt intressanta godsvagnar behöver omsorg.

Bild
Bland det första Du får göra som grundutbildad i JTF är bangårdstjänstgöring med växling och tågvägsklargöring. Han som ger "fram" på bilden har dock sin behörighet sedan länge.

Hoppas att det kan väcka ett intresse hos Dig att kanske bli aktiv hos oss och som sagt, passar inte tiden den 3:e november, anmäl dig ändå så löser vi det senare på något konstruktivt sätt. Du skickar anmälan till den adress som står i sista bilden.

Mats Abramson
NBVJ

2013 10 11, 0:55
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Detta var en platsannons som hette duga. Skicka den till arbetsförmedlingen också, dom behöver pigga upp sin hemsida lite grann. :)

Detta påminner mig om min egen tid på NBVJ. Jobbade som konduktör där 2002-2004 och ibland saknar jag den tiden. Många trevliga bilder i alla fall.

Ha det bra.
/Martin, f.d. NBVJ kondis.

2013 10 11, 21:29
Profil WWW
Tågbefällhavare

mjtag skrev:
Hejsan!
Detta var en platsannons som hette duga. Skicka den till arbetsförmedlingen också, dom behöver pigga upp sin hemsida lite grann. :)

Detta påminner mig om min egen tid på NBVJ. Jobbade som konduktör där 2002-2004 och ibland saknar jag den tiden. Många trevliga bilder i alla fall.

Ha det bra.

Tackar och bockar för de snälla orden! Eftersom du saknar den tiden... kanske dags igen? :-ab

En liten påminnelse nu, senast den 30:e oktober, dvs. nu på onsdag vill jag ha in din anmälan. Och som sagt, skulle datumet krocka med nån mässa eller så... :oops: så anmäl dig ändå. Jag kommer göra en uppsamling för dom som inte kunde den 3:e november.

Bild

2013 10 25, 21:30
Moderator
Användarvisningsbild

Mazz skrev:
mjtag skrev:
Hejsan!

Ha det bra.

Tackar och bockar för de snälla orden! Eftersom du saknar den tiden... kanske dags igen? :-ab

Ja, kanske det. Men i dagsläget är det inte aktuellt, främst p.g.a mina hälsoproblem. Vi får se framöver. :)

Ha det bra.

2013 10 25, 22:25
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se