Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 7:15

Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 Nybörjare på H0 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Inlägg Nybörjare på H0
Halloj

Har blivit lite sugen på att börja med modelljärnväg, åtminstone först i en liten skala och sedan kanske trappa upp när det finns plats. Jag har upptäckt en undermedveten fascination av tåg och jag gillar att resa. Att få drömma sig bort med en egen liten modelljärnväg och modelltåg som man "känner igen" är alltså mitt mål men det finns så mycket att jag inte riktigt vet hur man ska börja.

Vad jag förstår så är skala H0 den vanligaste, och jag tror att det är den skalan jag föreställer mig när jag tänker på just modelltåg. Men om man ska skaffa sig en bana då? Ska man köra på digitalt eller analogt. Vad är det som just är digitalt och analogt? Rälsen, tågen eller styrenheten? Kan man blanda? Har några rälsstumpar från 60-talet hemma, kan dess användas med ett modernare system? Är det Märklin man ska köra på eller finns det andra märken som är bättre/billigare? Vad är vanligast. Kan man blanda märken? Har ingen aning om det finns någon standard?

Sen har jag lite frågor rörande just modellbygge av värld, men det kanske jag ska ta i landskapsforumet. Jag kanske kan fråga om det är någon som vet någon länk med tipps om hur man bygger hus o s v. Vad man använder för färg och material.

Vore trevligt om någon med koll kan hjälpa mig att komma in i den här hobbyn. Det är alltid roligt med modeller som rör sig, låter och blinkar :)

2010 01 27, 0:41
Tågvärd

Inlägg Re: Nybörjare på H0
Börja med att titta in på MJ-Hobbyexpertens tipsbank så klarnar nog lite för dig.

http://www.mjhobby.se/mjhobby/nyborjare.asp

Boken Modelljärnväg från grunden innehåller även den en hel del nyttigheter och tips som kan vara värdefulla.

2010 01 27, 11:32
Biljettförsäljare

Supertack, det klarnade riktigt rejält nu. Precis en sån enkel förklaring jag ville ha. :wink:

Vad är det för märke som ni andra använder? Jag tycker, enligt länk, att Roco verkar bäst p g a att man kan använda andra märken tillsammans med det och om man vill ha svenska tåg. Hur ser ni på det?

2010 01 27, 12:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hur jag bygger landskap kan man läsa här. Hus och byggnader kan man ju bygga på otroligt många olika sätt, kolla i forumet (glöm förresten inte det andra forumet, SvMJF), kanske kan du få lite inspiration på min hemsida också.

H

2010 01 27, 12:27
Profil WWW
Biljettförsäljare

Tackar för länkarna. Precis det jag undrade över. Kanon!

2010 01 27, 13:09
Biljettförsäljare

På grund av platsbrist funderar jag på N-skalan. Jag är orolig över att det inte finns så mycket att tillgå där dock. Hur ser ni på det?

2010 01 27, 14:05
Tågvärd

Det beror på vad du är ute efter. Utbudet av svensk i n-skala är betydligt mindre än i H0, om du däremot vill köra tyskt eller amerikansk (som är de andra två stora inriktningarna i Sverige) är det inga problem. Man får räkna med att det är inte lika många handlare som har just det du vill ha inne i lager. Om du däremot kan tänka dig att handla via nätet eller vänta lite extra på de saker du är intresserad av är det inget problem.

2010 01 27, 15:04
Biljettförsäljare

Bor i en lägenhet på 60kvm i Berlin så att köra Tyskt vore ju inte helt fel eftersom jag ser dessa tåg nästan varje dag, men platsen är som sagt begränsad och därför vill jag kanske köra något lite mindre. Men ett och annat svenskt tåg vill jag nog kunna klämma in, som x2000 eller pendeltåg från Stockholm. Det spelar inte så stor roll men jag är ute efter tåg jag känner igen från verkligheten.

Jag funderar på att införskaffa en del begagnat men jag är osäker på vad som passar ihop (måste allt var t ex fleischmann som tycks ha en hel del i N-skalan, eller blandar man t ex styrenhet och räls av ett märke och lok av ett annat?) Hade i alla fall tänkt att köra digitalt, men om jag köper räls på tradera t ex, kommer de att passa? eller är det skillnad på digitala och analoga räls?

2010 01 27, 15:52
Passagerare

Berlin, liksom alla andra tyska städer, är ju fullproppad av MJ-butiker! Ta en runda till butikerna och titta på vad de har! Utbudet i Tyskland är mycket större än i Sverige.

Och oroa dig inte över storleken. Jag bor på 52 kvadrat, och har lyckats klämma in en anläggning i TT-skalan.

2010 01 27, 16:21
VD
Användarvisningsbild

Ännu mer tips & trix: http://collinstamjv.zmn.se/index/46295.html
Lycka till...till en livslång hobby!!! :lol:

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2010 01 27, 17:45
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hehe tackar, har kollat lite där i bloggen. Väldigt finurligt må jag säga.

Har många hobbys och testar gärna saker, men eftersom jag på något vis dras till tåg och gamla stationer och eftersom vi alla är barn som gillar saker som låter, rör sig och blinkar så kan en liten modelljärnväg vara skoj. Det är ju ganska mångsidigt eftersom man kan bygga så mycket runt omkring och man kan göra om banor och bygga ut. Alltså hoppas jag att det verkligen blir en livslång hobby :-D

2010 01 27, 18:29
Biljettförsäljare

Kom på en sak: Kanske känns N för smått och otillräckligt. Jag ska ta mig en titt i butik, men jag skulle vilja vet samma sak som vad jag nu vet om N fast för H0.

Alltså vad passar ihop och vilka märken är vanligast. Jag tror att jag vill rikta in mig på likspänning. Jag tror. :wink:

2010 01 28, 17:04
Konduktör

Väkommen. Klart att det blir en livslång hobby, och precis som du säger är den väldigt mångsidig och man kan få utlopp för sin tekniska såväl som konstnärliga sida. Att du bor i Berlin är ju utmärkt, Tyskland är ett riktigt mj-land och i Berlin finns ju en massa fina stationer att titta på.

Det finns förstås inga enkla svar när det gäller frågan om skala och system. Själv kör jag Märklin men det beror nog mest på att det var det jag råkade börja med. Jag har också bestämt mig för att köra tyskt, vilket underlättar eftersom utbudet är så stort.

J

http://jarnvagsbloggen.blogspot.com/

http://www.jarnvagsbloggen.blogspot.com

2010 02 08, 11:28
Trafikchef

Tyskland är ju rätt land att bo i om man vill syssla med MJ! Bättre priser är Sverige och större utbud.

Vill du ha X2000 så kommer Jeco med en modell under 2010-11 men det är i h0. Kommer i flera varianter, den nya grå "färgen" eller orginalmålningen i vitt, blått och rostfritt. 3-enheter-set (manövervagn, mellanvagn drivenhet X2) som kan kompletteras med mellanvagnar och bistrovagn. Med och utan ljud, i 3-räls eller 2-räls. Baserat på Rocos ICE.

Det går att bygga ganska så små banor i h0, och sedan finns ju även modulkonceptet eller kanske en hyllbana kombinerat med moduler? Hyllbanor tar ju inte mycket plats men kan ge lite längre körsträcka.

Det är inget att fundera på, digitalt är det som gäller, speciellt om du skall köpa nytt.

2010 02 08, 23:01
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ]