Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 09 19, 5:14

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Ny modelljärnväg 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej alla mj-fans! Jag hade tänkt och bygga en modelljärnväg. jag vet inte i vilken skala men jag tror 1:87 alltså ho men om ni skulle ge lite förslag till spårplaner och sånt... tack i förhand!! :-ab

/Lux00

2013 02 10, 19:39
Moderator
Användarvisningsbild

Jättebra fråga som du kan få många svar på. :-D
Dock vill nog de som skall svara på frågan veta lite runt omkring dina tankar och hur mycket yta du har att tillgå. Längd på väggar och dylikt.

Om du har stor yta så funkar kanske en permanent bana.
Har du små utrymmen så kanske en bana i modul form är bättre då du kan montera ner eller förbättra utan att behöva riva allt.
Andra fördelar med moduler är att man kan åka på träffar och köra tillsammans med andra. (Kan man i och för sig göra ändå. Man behöver ingen modul för att vara välkommen) Nu går det inte att se vilken ort du bor på men det finns modul träffar i flera delar av Sverige.

När det gäller skalor finns det 2 st som är aktuella eller som känns mer aktuella än andra. H0 är den vanligaste skalan här i Sverige. Det finns väldigt mycket svenskt rullande att välja på. N-skalan är också relativt stor. Har kommit en del nya startsatser det sista och det finns faktiskt hyfsat sortiment med aktuella svenska/nordiska modeller. För och nackdelar kan ältas i evigheter. Nackdel för H0 skalan är oftast bara 1 och det är platsbrist om man bygger för trafik på hemmaplan.

Mvh Rickard

"Rickard93" på Tradera

2013 02 10, 19:59
Passagerare

tack! jag har en har en fråga.
vilket märke är bäst,prisvärt och hållbart?
Har en till också har en del gamla lok från märklin jag hade tänkt och köpa digitalt men vet inte vilket som är bäst?

Mvh Lux.

2013 02 10, 20:46
Trafikledare

Utgår från HO
Val 1: Likström, 2R, eller Växelström, 3R dvs. oftast Märklinspår.
Val 2: Grundsystem spår för 2R, allt från enkla system till riktiga modellspårsystem, eller typ spår 3R dvs. oftast någon av Märklins sytem. Idag Märklin C-räls eller mer modellenligt Märklin K-räls (som undertecknad använder)
Val 3: Lokfabrikat. En bra tråd med synpunkter på Märklin kontra Roco finns här på forumet.
Val 4: Trafiktyp etc. som önskas.
Jag rekommendrar Dig och alla som funderar på att börja med modelljärnväg - köp boken "Modelljärnväg från grunden" utgiven 2007. Finns hos Bokus nätbokhandel med pris under SEK 200:-. Läs från pärm till pärm. Sedan kan Du ställa frågor. Det blir då bättre svar för Dig eftersom ämnet är så enormt stort.
Lycka till!!
//Björn

2013 02 11, 0:56
Tågvärd

Hur mycket plats du har till förfogande tror jag att du redan vet.
Trafikidé och budget är de två viktigaste frågorna, sen ger resten sig själv.

2013 02 13, 14:12
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se