| Författare |
Meddelande |
|
BIG TWIN
Tågbefällhavare
|
 N-dekodrar
Hej go vänner! Har insett att det är väldigt svårt att köpa CT tran ifrån N-modell, alltid slut.Så som jag har fattat det så går det ju bara att tända/släcka ljusen och ställa in vissa köregenskaper i en dekoder för N-skalan och då måste det väl finnas några andra tillverkare av dekodrar som duger bra i N-skalan. Lenz-Kühn eller vad ni vet. Upplys mig! Mvh 
|
| 2011 12 13, 21:45 |
|
 |
|
Draken Puff
Trafikledare
|
 Re: N-dekodrar
Ett alternativ vore Lenz Silver Mini LE 10310 332 :- hos forumets ägare.
_________________ Yours humble puff
Man får vara glad att man fyller år, betänk alternativet
|
| 2011 12 13, 21:50 |
|
 |
|
aNders
Konduktör
|
|
| 2011 12 13, 22:22 |
|
 |
|
andersb
Tågklarerare
|
Hej Jag använder numera i stort sett bara CTE Tran och Zimo.
De Lenz jag haft har jag plockat bort - dom har (hade?) den irriterande egenskapen att så fort dom tappade spänningen en millisekund så nollställde dom hastigheten och så började loket accelerera från 0 mot körkontrollens hastighet. Har man då en seg naturligt acceleration inställd så blir det en väldigt konstig och ryckig körning. Så innan Lenz-dekodrar släpps innanför dörren här så ska det vara verifierat att den "buggen" tagits bort!
mvh/anders
_________________ * med siktet på skåNskt * skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
|
| 2011 12 15, 15:35 |
|
 |
|
aNders
Konduktör
|
Som andersb skriver instämmer jag också. Lenz har jag plockat bort.
|
| 2011 12 15, 21:36 |
|
 |
|
BIG TWIN
Tågbefällhavare
|
Mmmm! Inga kommentarer om Kühn, lite synd för jag har sett flera ute på ebay.de. Men jag litar på er, vart/vem köper man Zimo ifrån i Sverige om man får fråga? Vad tycker ni om mitt påstående om att man i princip bara kan tända och släcka ljusen, förutom att man då kör loken digitalt som är en gudagåva jämfört med analog körning. Jag menar, jag är inte mannen som går in i olika Cv:n och ändrar för det kan jag inte. Men jag har ju läst om på forum och i tidskrifter att där kan man nog pilla ganska mycket om man är kapabel och mixtra med typ acchastighet o bromssträcka o rangerfart och annat. Jag har alltid tänk att man skulle kunna köpa en dekoder som är fabriksinställd för rangering, bibana, expresståg, godståg, ja ni förstår vad jag menar. Vill inte dissa någon eller något utan bara höra vad ni tycker. Ha en bra kväll! MVH 
|
| 2011 12 16, 20:25 |
|
 |
|
andersb
Tågklarerare
|
BIG TWIN skrev: Mmmm! Inga kommentarer om Kühn, lite synd för jag har sett flera ute på ebay.de. Men jag litar på er, vart/vem köper man Zimo ifrån i Sverige om man får fråga?
Zimo hittar du här: http://www.tmjkonsult.se/Men om du är villig att plocka kühn från tyskland så kan du ju ta dig till http://amw.huebsch.at/ som är ett bra ställe för CTE och Zimo. Mycket mer om N-dekodrar finns i dessa båda trådar: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=7152.0http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=6966.0BIG TWIN skrev: Vad tycker ni om mitt påstående om att man i princip bara kan tända och släcka ljusen, förutom att man då kör loken digitalt som är en gudagåva jämfört med analog körning. Jag menar, jag är inte mannen som går in i olika Cv:n och ändrar för det kan jag inte. Men jag har ju läst om på forum och i tidskrifter att där kan man nog pilla ganska mycket om man är kapabel och mixtra med typ acchastighet o bromssträcka o rangerfart och annat. Jag har alltid tänk att man skulle kunna köpa en dekoder som är fabriksinställd för rangering, bibana, expresståg, godståg, ja ni förstår vad jag menar. Vill inte dissa någon eller något utan bara höra vad ni tycker. Ha en bra kväll! MVH  Hm - alltså - måste nog säga att det är egentligen en väldigt liten tröskel till att lära sig ändra på en CV. Mer frågan om vilja... CV är en minnesplats i dekodern där man lägger en siffra. Hur man ändrar en CV är ju olika beroende på vilket digitalsystem man har, men oftast väldigt enkelt! Sen är det bara att veta vilken CV man ändrar för att ändra en viss sak - och grundfunktionerna är lika i alla dekodrar. Så är det t.ex. CV nummer 5 som styr topphastigheten - tycker man loket går för fort så lägger man ett lägre värde i CV5 (ett värde mellan 1 och 255). Ganska enkelt om man provar. Ändrar man värde i CV 3 så ändrar man accelerationen, och i CV 4 så är det inbromsning. Det svåraste är att hitta manualen till digitallsystemet mvh/anders
_________________ * med siktet på skåNskt * skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
|
| 2011 12 16, 21:05 |
|
 |
|
aNders
Konduktör
|
Har en del Kühn och bara bra erfarenhet. Men finns nog inte i Sverige. Vi var några stycken och köpte i klump till bra pris från Österike tror jag.
|
| 2011 12 17, 0:27 |
|
 |
|
BIG TWIN
Tågbefällhavare
|
Tack för dom kloka svaren allihopa (3st),  fniss! aNders viken Kühn var det ni köpte (nemplugg)? Har sett en del på tyska e-bay, är det dumt att köpa dekodrar via auktionssajter. Skall man köpa dom nya via firmor då får man ju garantier, ja jag vet att det är upp till mig själv men har ni några egna erfarenheter av sådana köp? Nu till andersb: Manualen där man hittar dom olika CV:na, menar du i dekoderns manual eller digitalsystemets, jag har F-mann Twin-Center. Den Zimo-dekodern du menar är då MX620N. eller? Sedan har jag en följdfråga. Det är ju en otrolig utveckling av allting här i världen när det gäller teknik. Jag köpte F-manns Twin-Center för ett par år sedan men nu har ju F-mann blivit Roco eller tvärtom och vem vet vad som händer nästa vecka? Står den sig i konkurrensen med deras nya multimaus? Roco puttade naturligtvis ut den när de köpte F-mann? Skall jag fortsätta med Twin-Center systemet? Hoppas på flera nya kloka svar och att det här forumet blir mera aktivt, det behövs getemot det andra! Mvh 
|
| 2011 12 19, 20:44 |
|
 |
|
aNders
Konduktör
|
Nu är det några år sen och vi köpte med sladdar. Plugg hade inte blivit utbrett då. Kommer inte ihåg heller vad dom hette. Men bra är dom och funkar utmärkt även idag. Elektronik är inte lätt vad man skall satsa på för det som är modernt idag är nostalgi i morgon. En Twin center räcker väl länge än hoppas jag för jag har en själv. Kör man sen på hemmabana så måste det funka länge. Nu är inte jag någon hejare på digitala men håller man sej till loconet så går det väl att blanda komponenter. Inteliboxen är ju stort sett samma som Twin-center.
|
| 2011 12 20, 13:40 |
|
 |
|
andersb
Tågklarerare
|
BIG TWIN skrev: Den Zimo-dekodern du menar är då MX620N. eller?
Den jag kör med nu är MX621 med trådar eller MX621N med standardkontakten. BIG TWIN skrev: Sedan har jag en följdfråga. Det är ju en otrolig utveckling av allting här i världen när det gäller teknik. Jag köpte F-manns Twin-Center för ett par år sedan men nu har ju F-mann blivit Roco eller tvärtom och vem vet vad som händer nästa vecka? Står den sig i konkurrensen med deras nya multimaus? Roco puttade naturligtvis ut den när de köpte F-mann? Skall jag fortsätta med Twin-Center systemet? Hoppas på flera nya kloka svar och att det här forumet blir mera aktivt, det behövs getemot det andra! Mvh  Fördelen med Multimusen, som jag ser det, är handtaget - bra att köra med och meny-mässigt så är den lite lättare att hantera. Den senaste Multimusen är ju också trådlös och så har multimusen ett lokbibliotek så man kan hantera loken med namn istället för med dekoderadresserna. Men funktionsmässigt skiljer det sedan inte mycket - det är väl kanske t.o.m. så att twincenter kan lite mer. Sen kan man ju skaffa handtag till sitt twincenter så man slipper stå vid centralens rattar. Allt med LocoNet passar. Och där finns också trådlösa handtag. Själv kör jag senaste multimusen hemma och twincenter på modulkörningar. IB och TwinCenter är som sagt i stort sett samma burk. En bra svensk hemkokt IB-manual finns på: http://home8.swipnet.se/wes_familj/IBHb.pdfmvh/anders
|
| 2011 12 20, 21:56 |
|
 |
|
aNders
Konduktör
|
Kanske lättare och få tag i en Kühn utomlands än en Tran i Sverige 
|
| 2011 12 23, 12:36 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
aNders skrev: Kanske lättare och få tag i en Kühn utomlands än en Tran i Sverige  Går säkert snabbare det finns nu 23 Kühn objekt nu ute på Tyska eBay.de. bermod http://www.ebay.de/sch/Modelleisenbahn- ... der&_rdc=1
|
| 2011 12 23, 13:23 |
|
 |
|
Ångben
Lokförare
|
Huebsch som nämnts ovan levererar supersnabbt och mot faktura.
_________________ Hälsningar, Anders Andrum-Skenmåla Järnväg
|
| 2011 12 23, 16:48 |
|
 |
|
surfarn
Biljettförsäljare
|
hur vågar man ändra något i cv när det kommer upp en varning som säger att om man gör fel kan den sluta fungera? jag är inte så haj på detta. litar blint på varningstexter, mm. men elektroniken kanske inte går sönder, bara inställningar som gör den obrukbar? i så fall kan man kanske alltid återställa till fabriksinställningarna? som ni märker har jag ingen aning....
_________________ MVH Tobbe
Kör Märklin Central Station
|
| 2011 12 23, 19:11 |
|
 |
|
andersb
Tågklarerare
|
surfarn skrev: hur vågar man ändra något i cv när det kommer upp en varning som säger att om man gör fel kan den sluta fungera? jag är inte så haj på detta. litar blint på varningstexter, mm. men elektroniken kanske inte går sönder, bara inställningar som gör den obrukbar? i så fall kan man kanske alltid återställa till fabriksinställningarna? som ni märker har jag ingen aning.... Hm - vad är det för digitalsystem som varnar så? Jovisst kan man göra inställningar så loket går sämre eller inte alls, men det är som sagt bara inställningar. Det går alltid att återställa fabriksinställningarna - enda problemet är att det görs på lite olika sätt beroende på fabrikat på dekoder. Det kan t.ex. vara att skriva värdet 08 till CV nummer 8, eller skriva 0 till CV nummer 1, etc. Man får titta i manualen för den dekoder man använder. mvh/anders
|
| 2011 12 25, 16:12 |
|
 |
|
surfarn
Biljettförsäljare
|
Hej, klistrar in vad som står i manualen för Märklins Central Station. som sagt, jag kan inte så mycket. men det låter inget vidare att dekodern kan bli förstörd...
"Här har man möjlighet att ändra vissa lokdekodrars CV. Observera: Detta innebär ett stort ingrepp i dekoderns egenskaper och felaktigt utförda inställningar kan leda till att dekodern förstörs. Var därför försiktig och följ noga de bruksanvisningar som medföljer loket samt denna bruksanvisnings detaljerade information."
|
| 2011 12 27, 21:52 |
|
 |
|
andersb
Tågklarerare
|
Det finns, i några dekodrar, enstaka CV som verkligen kan förstöra dekodern och det är om man ger sig på att ändra strömbegränsningen. I t.ex. Uhlenbrocks dekodrar kan man sätta värdet för hur mycket ström som motorn får dra innan dekodern slår ifrån och för en del äldre lok/motorer är det lite väl lågt och måste justeras upp. Här kan man ju tänka sig att man sätter så högt värde så att dekodern hinner skadas av värmen. Men ovanstående är ett undantag - alla "normala" egenskaper som styrs av CV går att återställa på tidigare angivet sätt. Att avstå från att leka med CV-justeringar tycker jag är lite synd. Det är rätt kul med lok som har t.ex. fartegenskaper som liknar verkligheten mvh/anders
|
| 2011 12 28, 8:09 |
|
 |
|
surfarn
Biljettförsäljare
|
håller med dig. får väl börja laborera lite försiktigt... 
|
| 2011 12 29, 23:27 |
|
 |
|